• finaflickan

The brave don't live forever, but the cautious don't live at all!

That statement comes from an artist I like, I just realized I'm talking English :P.
    En Jamaican har sagt det, och det handlar inte om att jag idoliserar allt från det landet, det handlar om att, det är likadana värderingar jag har. Liksom, då jag växte upp var vi bara en liten grupp som tyckte samma saker, men det känns skönt att jag nu har hittat många som delar mina värderingar. Eftersom att ni inte gillar att tänka själva, ska jag här förklara vad frågan är.

Dom som är modiga, dör oftast för att dom riskerar saker, men dom som inte vågar, missar en stor del av livet. Jag har gått runt och tänkt på det länge, men inte direkt vetat hur jag skulle förklara det, men sen hörde jag Mavado säga det, så nu är det dags att säga någonting.

I Sverige finns det ju ett ordspråk som heter, friskt vågat hälften vunnet...
    Om jag hade "played it safe", (hur fasiken säger man det på Svenska? Men ni förstår det väl) hade jag inte träffat min man, eller dom underbara vännerna jag träffat. Jag hade inte fått en passion för någonting. Jag hade inte upplevt saker som gör mig lycklig, vet ni hur härligt det är att vara ute på kvällen/natten? Det är skönt att inte behöva vänta på någon annan (buss eller taxi), även om man hade haft körkort, tror jag att det är härligare att cykla. Man får träna kroppen, dvs din hjärna utlöser endorfiner, så du mår bättre...

Då du är kreativ och innovativ, mår du bättre..Att leva och göra vad alla andra gör, är så ***** tråkigt, vart finns spänningen? Vart finns lyckan över att ha klarat av något som alla andra också klarar av?
    Uzimi? (You see me)

Alltså är frågan, hur kan ni inte hålla med om det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-14 11:45
    Om jag hade: tagit det säkra före det osäkra, hade jag säkerligen försökt fly tristessen genom att dricka alkohol eller knarkat. Jag veresig dricker eller knarkar...

• Svar på tråden The brave don't live forever, but the cautious don't live at all!
  • Polly S

Det är ganska roligt att du skriver om att tänka kritiskt och inte följa strömmen när du rapar upp citat från andra.

• finaflickan
    Polly S skrev 2011-10-14 20:46:43 följande:
    Det är ganska roligt att du skriver om att tänka kritiskt och inte följa strömmen när du rapar upp citat från andra.
    Varför är det bevis på att man inte tänker kritiskt?

Bara för att någon annan också har kommit till den insikten du har, betyder det att din insikt är fel?

• finaflickan
    Slats skrev 2011-10-14 20:32:44 följande:
    har funderat lite över det faktum att vi blivit hjärntvättade att konsumera allt mera. vi jobbar allt mer, vi blir sjuka allt mer, vi mår dåligt allt mer, men blir vi verkligen rikare om vi har mer pengar att spendera? jag tycker inte man blir det. livskvalitet borde inte ha något pris i fiktiva siffror på bankkontot. 

jag pluggar, och har under året mest spenderat mitt studiebidrag på kläder, då jag tror att dessa kläder ska göra mig finare inför min pojkvän. det är ett sätt som detta system hjärntvättar folk på, vi måste konsumera saker för att folk ska tycka vi är fina, att vi är något värda, att vi har status. det gäller ju allt, inte bara kläder. vi behöver inte de senaste iPhone modellerna eller nya klädesplagg varje månad, men många spenderar ofta sina pengar på just de saker de egentligen inte behöver. 

det känns som detta system överlever på att bryta ner personer både psykiskt och fysiskt. andra får gärna bidra med sina egna tankar. 
    Jag håller med...
  • guinevere
    finaflickan skrev 2011-10-14 13:08:06 följande:
    Vad är det som talar emot varandra i dom uttalandena? 

Precis, därför sa jag att  man inte kan säga vad någon annan gör är fel. Men jag argumenterade för att leva och ta risker osv, sen så frågade jag om ni inte höll med om dom sakerna jag sagt!

Dvs. tex. hur man  kan välja att åka ett fordon och inte gå/springa eller cykla... Liksom varför förklarar ingen hur dom kan bli lyckliga av att leva som alla andra gör osv.. Det var liksom min fråga...
    Det passar illa ihop att först så skriver du att man inte kan säga att vad någon annan gör är fel och sedan skriver du att folk lever så **** tråkigt. 
  • finaflickan
    guinevere skrev 2011-10-14 21:57:01 följande:
    Det passar illa ihop att först så skriver du att man inte kan säga att vad någon annan gör är fel och sedan skriver du att folk lever så **** tråkigt. 
    Det passar inte dåligt ihop att tycka att man inte ska säga att vad någon annan gör är fel och att samtidigt tycka att folket lever så tråkigt. För vem har sagt att jag bryr mig om hur folk lever? Jag har sagt i flera inlägg att jag struntar i alla som gör vad dom vill.

I en annan tråd beskrev jag Kissie, jag kanske inte skulle göra allt hon gör, men jag gillar henne ändå eftersom att hon gör vad hon vill göra. Hon  styr precis vilka kommentarer hon ska få, hon gillar att få kommentarer. Men att människor inte förstår det utan fortfarande verkligen skriver hur pinsam och ful hon är, är bevis på att den som skrev så är det.

(Pinsam eftersom hon tycker att vad någon annan gör är pinsamt och ful eftersom att hon skriver det på Youtube, och aldrig skulle våga säga det i verkliga livet. Låt alla göra vad *** dom vill, lixom vem *** bryr sig om vad du tycker?

Allt som folk skriver ger bara henne mer kändisskap, hallå?

• Thursday
    finaflickan skrev 2011-10-14 20:45:58 följande:
    Samhället beter sig så. Samhället gör så att människor begår självmord, samhället gör så att människor som inte är som alla andra (Ibland) känner sig utan för. Dom bestämmer vad du ska ha på dig, vad du ska äta, vad du ska göra, att du ska supa osv..
    Men återigen, vilka är samhället? Vilka är "dom"?
  • finaflickan
    Thursday skrev 2011-10-14 22:08:03 följande:
    Men återigen, vilka är samhället? Vilka är "dom"?
    Du vet väl vilka samhället är?:P

Poliser/riksundersökningar/dom som anställer folk/ även vissa av dom som är anställda, majoriteten. Dom lever precis som samhället har programmerat dom att göra....

• guinevere
    finaflickan skrev 2011-10-14 22:04:32 följande:
    Det passar inte dåligt ihop att tycka att man inte ska säga att vad någon annan gör är fel och att samtidigt tycka att folket lever så tråkigt. För vem har sagt att jag bryr mig om hur folk lever? Jag har sagt i flera inlägg att jag struntar i alla som gör vad dom vill. 
    Om du inte bryr dig om hur folk lever varför måste du då starta trådar om det?

Du skrev ***** tråkigt. Stjärnorna antyder en svordom för att förstärka. Det är en värdering. Du har inte använt ordet fel. Det gör inte jag heller om jag säger att det är dumt att leva på ett visst sätt. Hårklyveri kan det kallas.

• finaflickan
    guinevere skrev 2011-10-14 22:22:23 följande:
    Om du inte bryr dig om hur folk lever varför måste du då starta trådar om det?

Du skrev ***** tråkigt. Stjärnorna antyder en svordom för att förstärka. Det är en värdering. Du har inte använt ordet fel. Det gör inte jag heller om jag säger att det är dumt att leva på ett visst sätt. Hårklyveri kan det kallas.

Jag måste inte det, men jag gör det om jag känner för det, just för att jag vill förklara att jag tycker att dom beter sig fel som inte låter andra vara som dom vill. Om dom hade sagt ok, du gör så, men jag skulle göra såhär hade det inte varit något problem, men dom säger allt annat än vad man pratar om.. Tex, du är så töntig, asså har du verkligen gått i skolan osv osv...

Jag undrar varför folket beter sig som dom gör, eftersom att jag aldrig skulle bete mig så....
  • Sisotowbell

I livet kan man inte "play it safe", för livet utsätter en för saker och ting vare sig man vill eller inte, medveten eller inte. "Life is what happens to you while you're busy making other plans." Alla sitter i samma båt och ingen kommer ut härifrån levande.

• finaflickan
    Sisotowbell skrev 2011-10-18 23:02:53 följande:

I livet kan man inte "play it safe", för livet utsätter en för saker och ting vare sig man vill eller inte, medveten eller inte. "Life is what happens to you while you're busy making other plans." Alla sitter i samma båt och ingen kommer ut härifrån levande.

Jo, det är så det är, men dom flesta blundar för verkligheten. Dom tror på fullaste allvar att det är relevant att dom kommer med sina åsikter och att dom på så sätt kan få en annan människa ledsen. För det andra, att dom vill få någon annan människa att må sämre är helt sjukt. 

Innan då jag levde som alla andra så spelade jag också detta spel, jag söp och försökte klä mig snyggt så att killar skulle tycka om mig, jag ljög, snackade skit om andra. Trodde allvarligt att det spelade roll om andra människor gillade mig eller inte osv.

Sen hände någonting som fick mig att ändra livssyn totalt. Nu har jag vaknat upp och insett vad livet handlar om, men jag tycker att det är sjukt att majoriteten fortfarande går runt i sin lilla bubbla, även fast dom är 35. Livet händer runt om dom, men dom är o vetandes, och slösar bort sitt liv.

Vissa människor förstår livet, men då stöter majoriteten det ifrån sig, då den säger saker som dom inte fått lära sig i skolan. "Men skolan gör dig smart". Att någon som inte har gått i skolan kan resonera mycket bättre, är mycket mer godhjärtad och en bättre människa får dom fortfarande inte att tänka.

Intressant är det också att människor som INTE lever i ett I-land inser lättare vad livet handlar om, det är som att vi har saker som distraherar oss, man måste hämta barnen på dagis, laga mat, sova och vakna till jobbet. Dom springer runt i sitt ekorrhjul och ser inget annat förutom vad som finns i deras hjul. 

Dom som prövar narkotika, inser också verkligheten, och väljer att fly från den. "Men dom som använder narkotika är pundare", det är intressant att människor förkastar andra människor sådär. Då någon annan gör något du inte gör, säger du att det är fel vad den gör.

Jag säger inte att det är rätt att knarka, jag säger att jag har förståelse för dom, samt att jag vet att dom är medvetna om livet och väljer att fly från det. 
Svar på tråden The brave don't live forever, but the cautious don't live at all!