• Lantani

Vilka bilar bör vi titta på? Ska rymma 3 bilstolar iallafall, gärna enskilda säten bak.

Har insett att vår skoda octavia inte kommer funka för oss sålänge till.
    Har nämligen en långben till sambo (193 cm lång är han), så både mittensätet och bakom passagerarsätet blir det obrukbart för bakåtvända bilstolar.

Idagsläget har vi två barn, 14 månader (hon sitter fram i en hi-way, hon kan inte växa mycket till innan hennes huvud kommer förnära framrutan) och stora killen som snart fyller 3 år (han sitter i en bakåtvänd two way,  där har han bra med plats).

Alltså när lilltjejens huvud kommer förnära framrutan, har vi ingen möjlighet att sätta henne någon annan stans i bilen tyvärr.

Så nu tänker vi lite som så att ska vi byta bil nu, så vill vi byta till en bil som funkar även om vi om kanske 4 år skulle vilja ha ett barn till. Vill alltså ha möjlighet att ha 3 bältesstolar i bilen samtidigt, och även 2 bakåtvända bilstolar + en bältesstol. 

Jag har helt snöat in mig på VW touran, med 2 extrasäten bak, så att det finns möjlighet att ta med fler folk i bilen om de skulle behövas, detta är dock inget krav. Inviduellt ställbaka säten bak är nästan ett krav, även att det ska finnas 3 "hela" säten bak och inte bara ett litet mittensäte. Vill även ha ett bagage som rymmer syskonvagn, väskor, resesäng osv om man ska iväg på sverigeresa eller liknande. 

Har ni någon erfarenhet av touran?

Dock vill jag ha lite mer tips på bilar, så att vi inte bara helt fastnar för touran direkt, utan kikar på lite andra också.
    Vilka bilar bör vi kika på?
    Kan tillägga att vi lägger max 200 000 kr på bilen, samt att vi inte vill byta ner oss i årsmodell (har en 2008 nu) och inte välja en bil som gått väldigt många mil.

tack på förhand

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Svar på tråden Vilka bilar bör vi titta på? Ska rymma 3 bilstolar iallafall, gärna enskilda säten bak.
  • marmelad

Kikar in i denna tråd, då vi har samma problem, förutom att vi kommer att ha tre barm under fyra år nu i vår, plus en på bälteskudde varannan helg. Så vi behöver en bil där vi får plats med 3 bakåtvända och en framåtvänd. Plus två vuxna
    Vi har idag en Seat alhambra, 7 sitsig, men problemet med den bilen är att den endast har ett rullande tvåpunktsbälte på mittenstolen, och därför kan man inte fästa en bakåtvänd stol där.
    Vet du hur det är på Touran? Kikade på bilder på bytbil.com, men det såg ut som att det endast var tvåpunktsbälte på många av dem med? Men det kanske är trepunkts på de nyaste modellerna?

• marmelad

Hmm intressant
    Ja det verkar vara olika på årsmodellerna tror jag.. men värt att kolla upp

Annars har ni Volvo XC90, den finns oxå som 7-sitsig. Den funderar vi på. Vi måste dock åka och titta på den irl och se om man får plats med alla barnstolar i den, plus syskonvagn. Men har fått svaret att den iaf ska rymma tre bakåtvända stolar i baksätet.

• cicci85

Jag är kanske inte ätt att svara för den enda erfarenhet jag har av Touran är att jag ofta får åka med en sån taxi med jobbet. Jag får jämt sitta i bak och den är jätterymlig och skön att åka i! Får lätt plats tre vuxna män!
    När man sitter i bak i den ser man dessutom vägen mycket bättre än man gör när man sitter bak i en vanlig kombi. Jag brukar säga att om jag får en till unge, så jag har tre, så ska jag ha en Touran I de touraner jag åkt har det varit 3-punktsbälte i mitten.

• Lantani
    cicci85 skrev 2011-10-10 10:39:13 följande:
    Jag är kanske inte ätt att svara för den enda erfarenhet jag har av Touran är att jag ofta får åka med en sån taxi med jobbet. Jag får jämt sitta i bak och den är jätterymlig och skön att åka i! Får lätt plats tre vuxna män!
    När man sitter i bak i den ser man dessutom vägen mycket bättre än man gör när man sitter bak i en vanlig kombi. Jag brukar säga att om jag får en till unge, så jag har tre, så ska jag ha en Touran I de touraner jag åkt har det varit 3-punktsbälte i mitten.
    Det låter ju verkligen jättebra. Lite samma uppfattning jag fått av den ;)
    Jag gillar ju dessutom att sitta högt i bilen och det gör man ju i en sådan :P
    Trodde sambon skulle vara helt emot den, då han inte alls gillar minibussar, men han verkar faktiskt tycka den verkar bra, återstår att se vad han tycker när man väl kikat på en ordenligt. 
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • marmelad

Ja jag måste nog ta med mannen för att åka och titta på en sådan
    Den låter ju väldigt bra.  

• Natasha76
    Lantani skrev 2011-10-10 10:27:42 följande:
    bloggen.fi/bilstolslotsen/2011/09/26/fem-baka.../

Här hittade jag en som hade 5 bakåptvända stolar i touran.. Ser ut som det är 3 punkt bälte i mittenstolen där iallafall. Efter jag hittade denna bloggen, så är jag mer sugen på en touran. :P
    Ja, vi (Bilstolslotsen med familj) har trepunktsbälte i mittenstolen. Det är ett sånt där bälte som har två knäppen, ett i vardera sidan och sen sneddar bröstbältet över precis som i ett vanligt trepunktsbälte. Det man ska tänka på med Touran är att Multi-tech sitter dåligt i den. Däremot sitter Duologic 2, Hi-way II (mellanraden och längst bak), Hi-way I (längst bak), Kidzone och Kidzofix mycket bra i den. Kidzofix fäst med bältet. Inte med isofix, för då kommer den så jättelångt ut på sätet. Längst bak kan man ha småttingar i Hi-way, men det blir inget benutrymme för större barn.
  • Liniz77

Vi har en xc 90 med två bältes stolar o två bakåtvända smt får plats med en Urban jungle dubbelvagn..

Svar på tråden Vilka bilar bör vi titta på? Ska rymma 3 bilstolar iallafall, gärna enskilda säten bak.