Fler med barn i 2 1/2 års ålder som är sen i utvecklingen?
Då jag känner mig ensam med ett barn i snart 2 1/2 års åldern som är sen i utvecklingen så tänkte jag se om jag kan hitta stöd här..Vill alltså INTE höra om ni med barn som kunde allt när dom va 1 1/2 år...TACK!
Jag har tre barn,varav två små (väntar mitt 4:e med bf maj) Min minsta kille som är 1 1/2 år han har större ordförråd än min kille som är 2 år och 4 månader.Han kan även äta själv,vilket då inte min äldre kan.
De jag tycker är jobbigt är:
* Han kan inte äta själv (han matas,detta kan bero på att jag har alltid haft jobbigt att dom sölar ner överallt (detta har jag släppt nu),sen har jag matat den minsta då han va mindre och av farten matade jag den äldre då också,sen har han sen ca 6 mån tillbaka matvägrat,äter bara fisk och makaroner,samt mackor..
Han dricker också bara ur pipmugg
* Han är långt från blöjfri:Han skriker om jag klär av honom och sätter han på pottan alt toaletten
* Han pratar "INGENTING":När han va yngre hade han fler ord,även om dom inte va tydliga för andra så förstod jag,NU säger han bara mamma och pappa..han har mycket ljud för sig (vi har kollat hörseln som inte är fel på) VET att barn kan vara sen i talet (men tyvärr jämför jag mig med mina två andra barn samt vänners barn)
Han förstår allt vi säger till honom,de har han gjort sen han va nästan 1 år,vilket känns skönt
* Han kan absolut inte klä sig eller klä av sig: Min minsta kan klä av sig helt naken,men inte klä sig än
Är allt detta mitt fel? Hur kan jag hjälpa honom?
Han och hans lillebror går inte på dagis utan ska börja där nästa år i mars.Vi träffar dessutom nästan aldrig andra barn,då mina vänner med barn i samma ålder ( 2 år) har börjat jobba samt att dom bor ganska långt bort. Har inte vart på stor & liten då jag helt enkelt inte orkar pga att min minsta kille är sjövild *haha*Och nu mår jag super illa pga graviditeten så jag orkar knappt röra mig..detta brukar dock gå över efter v 12
Är de fler som har/haft de så här och kan stötta mig eller ge mig råd??
Vi ska träffa en psykolog som ska göra en utvecklingsbedömmning av honom samt en logoped.
Tack för ert stöd!!