• bebis maj 12

Fler med barn i 2 1/2 års ålder som är sen i utvecklingen?

Då jag känner mig ensam med ett barn i snart 2 1/2 års åldern som är sen i utvecklingen så tänkte jag se om jag kan hitta stöd här..Vill alltså INTE höra om ni med barn som kunde allt när dom va 1 1/2 år...TACK!

Jag har tre barn,varav två små (väntar mitt 4:e med bf maj) Min minsta kille som är 1 1/2 år han har större ordförråd än min kille som är 2 år och 4 månader.Han kan även äta själv,vilket då inte min äldre kan.

De jag tycker är jobbigt är:
    * Han kan inte äta själv (han matas,detta kan bero på att jag har alltid haft jobbigt att dom sölar ner överallt (detta har jag släppt nu),sen har jag matat den minsta då han va mindre och av farten matade jag den äldre då också,sen har han sen ca 6 mån tillbaka matvägrat,äter bara fisk och makaroner,samt mackor..
    Han dricker också bara ur pipmugg

* Han är långt från blöjfri:Han skriker om jag klär av honom och sätter han på pottan alt toaletten

* Han pratar "INGENTING":När han va yngre hade han fler ord,även om dom inte va tydliga för andra så förstod jag,NU säger han bara mamma och pappa..han har mycket ljud för sig (vi har kollat hörseln som inte är fel på) VET att barn kan vara sen i talet (men tyvärr jämför jag mig med mina två andra barn samt vänners barn)
    Han förstår allt vi säger till honom,de har han gjort sen han va nästan 1 år,vilket känns skönt

* Han kan absolut inte klä sig eller klä av sig: Min minsta kan klä av sig helt naken,men inte klä sig än

Är allt detta mitt fel? Hur kan jag hjälpa honom?

Han och hans lillebror går inte på dagis utan ska börja där nästa år i mars.Vi träffar dessutom nästan aldrig andra barn,då mina vänner med barn i samma ålder ( 2 år) har börjat jobba samt att dom bor ganska långt bort. Har inte vart på stor & liten då jag helt enkelt inte orkar pga att min minsta  kille är sjövild *haha*Och nu mår jag super illa pga graviditeten så jag orkar knappt röra mig..detta brukar dock gå över efter v 12

Är de fler som har/haft de så här och kan stötta mig eller ge mig råd??
    Vi ska träffa en psykolog som ska göra en utvecklingsbedömmning av honom samt en logoped.

Tack för ert stöd!!

Mamma till Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10
  • Svar på tråden Fler med barn i 2 1/2 års ålder som är sen i utvecklingen?
  • Alexi

Min dotter är snart tre år. Men för henne lossnade det så att hon började härma ljud osv i våras, när hon var precis som din kille i ålder. När hon var två år kunde hon bara säga mamma och titta och inga andra ord, härmade inte ljud osv. Men nu när hon är snart tre år pratar hon treordsmeningar. Dock ska vi till logoped ändå för att få lite koll på utvecklingen och nog få hjälp med uttalet som är rätt långt kvar på.

Äta själv har hon gjort sen hon var 1,5 år men fram till dess hade vi matat henne. Så det beror nog mycket på att du måste låta det bli kladdigt. du får väl börja med enkel mat i bitar och en gaffel som han kan spetsa och mat som är lite tjockare i konsistensen med skeden.

Klä av och på handlar om övning tror jag. Vår dotter har verkligen velat göra vissa plagg själv, framför allt på avklädning. På klär hon nästan inga plagg. Men hon har så dåligt tålamod så när vi försöker öva med henne så blir hon bara arg, det måste komma från henne helt enkelt.

Potta är också helt ointressant för henne. Men det säger alla runt omkring oss att det kommer när de blir intresserade. Vi läser böcker om potta, har potta stående framme osv så vi försöker väcka intresse.

• bebis maj 12
    Alexi skrev 2011-10-10 09:08:33 följande:
    Min dotter är snart tre år. Men för henne lossnade det så att hon började härma ljud osv i våras, när hon var precis som din kille i ålder. När hon var två år kunde hon bara säga mamma och titta och inga andra ord, härmade inte ljud osv. Men nu när hon är snart tre år pratar hon treordsmeningar. Dock ska vi till logoped ändå för att få lite koll på utvecklingen och nog få hjälp med uttalet som är rätt långt kvar på.

Äta själv har hon gjort sen hon var 1,5 år men fram till dess hade vi matat henne. Så det beror nog mycket på att du måste låta det bli kladdigt. du får väl börja med enkel mat i bitar och en gaffel som han kan spetsa och mat som är lite tjockare i konsistensen med skeden.

Klä av och på handlar om övning tror jag. Vår dotter har verkligen velat göra vissa plagg själv, framför allt på avklädning. På klär hon nästan inga plagg. Men hon har så dåligt tålamod så när vi försöker öva med henne så blir hon bara arg, det måste komma från henne helt enkelt.

Potta är också helt ointressant för henne. Men det säger alla runt omkring oss att det kommer när de blir intresserade. Vi läser böcker om potta, har potta stående framme osv så vi försöker väcka intresse.
    Detta med maten är svårt då han inte är intresserad av mat,annat än mackor..sen är de bara fisk på barnmatsburk som gäller,och bara en sort..han har ätit samma fisk varje dag i säkert 5 mån..tidigare åt han allt..men inte nu..detta är super jobbigt
    Mamma till Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10
  • Alexi
    bebis maj 12 skrev 2011-10-10 09:21:22 följande:
    Detta med maten är svårt då han inte är intresserad av mat,annat än mackor..sen är de bara fisk på barnmatsburk som gäller,och bara en sort..han har ätit samma fisk varje dag i säkert 5 mån..tidigare åt han allt..men inte nu..detta är super jobbigt
    Min dotter är också väldigt begränsad i maten men alternativet mackor finns inte som måltid. Varför serverar du inte något annat då så lär han ju äta om han är hungrig? Det kommer bli en stor omställning med förskola för honom, där kommer han förväntas äta själv och äta väldigt varierat...
  • Unik27

Det kaan vara så att han är i trots ålder o bara vägrar göra vad som förväntas av honom jag ville inte äta själv tills jag var 5år gammal vägrade dricka också ..att prata började jag vid 3 och att klä på mig gjorde jag inte för äns i skolålder .... Det jag kommer ihåg var att jag vägrade för det var bekvämt att bli ompyssl;ad och slipa göra saker själv. Nu är jag normal människa utan några som helst fel haha men jag har en son som är precis likadan som jag var. Han är 23 månader och vägrar allt förutom att prata. Han går inte på dagis träffar inte heller så mycket barn men han har bevisat att han kan göra de saker själv..... Du kan tex när ni leker lägga fram tallrikar o skedar o låtsas mata tex hans favorit leksak sen får han mata den sen försöker du få honom o visa om han kan mata sig själv osv. Kan han det sså är det inte nån fara. Vad det gäller potta kan du prova o ha honom i kalsomger så han kan känna hur vidrigt det är om man kissar på sig. Därefter förklarar du vart man ska gå om man vill kissa osv...det tar tid men man ska göra det roligt for de också utan att man ställer krav. . Sen på förskolan är det en annan värld och när han ser hur andra barn gör det kommer. Han också vilja göra det ... Lycka till

• janniahlholm

Kan klistra in min TS här, kanske kan byta erfarenheter.. Ni får ursäkta att jag inte orkar skriva om all text.

Jag vet att jag säkert kommer få svar där folk säger att jag ska lugna mig och lita på läkare och diverse andra "utbildade", men jag börjar få ont i magen av att min dotter är sen i sin utveckling.

Jag ska försöka göra en relativt lång historia kort.

Min dotter föddes 3 dagar före BF, alltså inte över huvud taget prematur, relativt liten var hon, men inte häpnadsväckande. Hon vägde 2680 gram till sina 47 cm, såg inte mager ut utan såg ut som en frisk liten tös.

Hon var i början tidig med att hålla huvudet själv, nu pratar vi första månaderna. Men hon började aldrig rulla eller vilja ligga på mage under nästkommande tid, under den "normala" perioden. Tids nog började hon rulla, men kunde inte sitta själv (då var hon alltså i det ålderstadie där barn ska kunna sitta själva utan stöd), hon kunde inte sitta ens med lite stöd, hon behövde MYCKET. Hon satt inte helt stadigt själv förrän hon var nästan ett år gammal. Och fortfarande fick vi lägga kuddar bakom eftersom hon inte kunde ta emot sig, hon tippade bara rakt bakåt om hon tappade balansen av någon anledning.

Hon började vilja gå runt samma tid (ett år), men gick uppenbart ostadigt även med hjälp av händer att hålla i. Så vi tog tillbaka henne ner på golvet för att försöka stimulera krypning, hon kröp inte, ålade inte, hasade inte på rumpan eller något. Sakta har det gått framåt sedan dess.

Min dotter blir nu 2 år i början av december och pratar inte, inga enstaka ord, inte något "mamma" eller "pappa" eller "där" eller "titta" eller något likande. Hon imiterar inte ljud annat än med upprepat joller, t.ex. vovovovovo eller mamamama eller något slags skrikljud hon gör. även "hähähä och däädäd och gägägä" börjar komma nu.

Hon går numer, men det är allt, hon kan inte huka sig för att ta upp något, inte sätta sig ner utan hjälp från någon, inte ställa sig upp utan hjälp (möbler eller liknande) och ibland trillar hon utan att ta emot sig, oftast trillar hon på rumpan men inte alltid. Hon har krupit i kanske 3-4 månader och gått självständigt i 2-3 månader. Hon har fortfarande svårt att sätta sig upp utan hjälp, dock går det nu om hon rullar över till mage, går över till krypställning och sen sätter sig.

Hon har haft en litet hål mellan förmaken i hjärtat på ca 2-3 mm som (vi var på återbesök förra veckan) har läkt ihop.

Hon går även hos sjukgymnast då bvc trodde hon var överrörlig, men det var hon inte, nu ortsätter hon eftersom hon är så pass sent utvecklad.

Hon är testad för diverse allergier och även testat om hon har tillräckligt med tillväxthormoner, dom har ännu inte hittat några fysiska fel på henne. Men jag börjar bli rädd att det är någon konstig allvarlig sjukdom eller något.

Hon är fortfarande mycket liten, växer ca 9 kg och är 79 cm lång.

Snälla ni.. hjälp mig! Hur ska jag hantera detta?
    Jag försöker leka och stimulera och hon är pigg och glad och social och allt som kan förväntas av en bebis mellan 10-12 månader. men hon är TVÅ.. vad ska jag ta mig till??

• Karolina1982

Det påminner mig om min äldsta son som är 8 år nu. Han var sen i allt utom att krypa och gå. Han gick när han var 9,5 månad. Annars har han varit sen i allt annat och utretts på BUP osv. Han har en grav språkstörning och det är först nu som utomstående förstår honom. Pratar din son mycket, alltså sitt eget språk? Min son har alltid varit sen med motorik. Bland annat kan han tex inte cykla utan stödhjul ännu. Hursomhelst så var min son 4 år när han började på dagis. Han började samtidigt som sin lillebror som då var 2,5 år. Från den dagen utvecklades han. Han fick lära sig ta på sig ytterkläderna själv, knäppa dragkedja, ta på skor osv. Sånt han inte behövde göra hemma, för det gjorde ju vi till honom. En av deras Fröknar som tog sig an mina barn gav sig tusan på att storebror skulle lära sig cykla på trehjuling och gunga själv. Hon slet med honom och en dag när jag kom och skulle hämta så bad fröken honom att visa mamma vad han lärt sig idag. Han satte sig på en trehjuling och började trampa... Min 5 åring hade lärt sig trampa och cykla runt. Hans lillebror kunde cykla långt innan honom. Lillebror har alltid varit atletisk, klättrat gått balansgång osv, men sånt kan storebror knappt idag ens. Vad jag ville ha sagt med allt detta är att låta sonen göra mer saker själv. Det blir lätt att man gör det åt dom för att hinna eller för att det blir sura miner. Jag vågar lova dig att din son kommer utvecklas så fort han börjar på dagis. Kram!

• Karolina1982

Vad rörigt mitt inlägg blev, men jag skriver från mobilen :)

Ville även tillägga att min son inte kunde dricka ur vanlig mugg förrän han var runt 4 år. Blöjan ska vi inte tala om!!! Pojkarna blev blöjfria samtidigt!! Storebror var lite mer än 4 och lillebror 2,5 år. Maten?? Ojojoj.. Det gick tom så långt att han fick sövas ner och undersöka hals och lungor för att se så att inget hade fastnat där. Han vägrade äta!! Men läkaren där sa en sak som jag levt på till mina andra två yngre barn. Om han bara vill äta chips i en vecka så låt honom göra det. Så vi satte fram en tallrik chips till honom när vi andra åt middag. På tredje dagen ville han hellre ha maten. :) Har du testat att ge honom dricka i en vanlig mugg? Hur dricker han och äter? Vi såg tydliga problem med vår son. Han dricker än idag jättekonstigt. Smackar och sörplar. Titta hur din son använder sin tunga och mun. Det har även stor betydelse bär det gäller språkförseningar.

• janniahlholm

Om Karolina1982's inlägg var menat till mig så kan jag försöka svara.

Jag har en dotter för övrigt :P

Min dotter får prova att göra ALLT själv varje dag, men hon förstår inte instruktioner eller något och vet inte hur hon ska göra saker så när hon verkligen visar att hon inte förstår så får jag göra allt ändå. Hon har gått på dagis i snart ett år.

• Geelda

Min dotter är fyra år och också sen med allt, har varit sen hela tiden och är även liten till växten. Hon är duktig motoriskt, går långt, klättrar, cyklar på trehjuling och tvåhjuling med stödhjul m m. Men talet har ännu inte kommit igång riktigt, även om det har gått framåt hela tiden och det har hänt mycket på sista tiden så jag hoppas att snart kanske....Hon har också blöja ännu, vi jobbar på det men det är först nu hon kommer och säger till att hon vill ha ny blöja, så det kanske är nu hon äntligen börjar bli mogen för det. Hon klär av och på sig själv, ibland blir det tokigt, och skorna ofta på fel fot. Äter själv har hon gjort sedan ganska tidigt, men hon använder ofta händerna istället. Jag har tänkt och tänkt om vi gjort något fel någonstans när hon var liten, men jag vet inget. Jag gör allt för henne, och jag hoppas bara att hon hinner mogna till innan skolstarten. Hon har ju ett par år på sig. Vi jobbar med att läsa och sjunga mycket, pratar hela tiden med henne, upprepar mycket. Hon härmar mycket men det låter ju inte riktigt rätt. Hur har det gått för er andra som skrivit här, har det hänt något?

• vill bli mamma 2009

Jag har en tvååring som också är sen med allt. Han kan inte gå eller stå utan stöd.Pratar cirka 10 ord, men kunde fler tidigare. Vill gärna prata med fler som har sena barn,

• IrisBlå
    vill bli mamma 2009 skrev 2012-06-24 14:57:10 följande:
    Jag har en tvååring som också är sen med allt. Han kan inte gå eller stå utan stöd.Pratar cirka 10 ord, men kunde fler tidigare. Vill gärna prata med fler som har sena barn,
    Hej! Jag har en liten kille som är sen.. Han är under utredning och det lutar åt cp-skada.
  • vill bli mamma 2009
    IrisBlå skrev 2012-06-24 18:23:10 följande:
    Hej! Jag har en liten kille som är sen.. Han är under utredning och det lutar åt cp-skada.
    Har du lust att berätta mer om din son?
  • SOL123

När min äldsta var 2,5 år så kunde han inget jämfört med jämnåriga. Vi förstod knappt nåt han sa. Han babblade hela tiden men nåt eget språk. Han kunde inte hoppa jämfota, inga färger, kunde inte cykla på en trehjuling. Det kändes inte som om han kunde nåt :( Nu är han 6 år och nästan lika utvecklad som andra barn i samma ålder. men han har fortfarande svårt med motoriken så han håller t ex på att lära sig cykla utan stödhjul först nu. Det kommer!! Men klart man oroar sig lite. Han var 3 år när han slutade med blöja. Innan dess var det omöjligt! Han tvärvägrade men vid 3 år var han torr dag som natt på 3 v. Han utv otroligt snabbt mellan 3-4 år!

• IrisBlå
    vill bli mamma 2009 skrev 2012-06-24 19:05:43 följande:
    Har du lust att berätta mer om din son?
    Han föddes i v.29 och allt såg bra ut till att börja med. Men eftersom månaderna gick kände vi att han inte riktigt utvecklades i den takt vi hade önskat, grovmotoriskt. Han fyller snart 2 år (slutet av sommaren) och sitter inte riktigt stadigt, kan krypa men reser sig inte själv, står inte själv.
    Pratar och babblar på, så där antar jag att han ligger inom det normala.
  • vill bli mamma 2009
    IrisBlå skrev 2012-06-25 17:16:15 följande:
    Han föddes i v.29 och allt såg bra ut till att börja med. Men eftersom månaderna gick kände vi att han inte riktigt utvecklades i den takt vi hade önskat, grovmotoriskt. Han fyller snart 2 år (slutet av sommaren) och sitter inte riktigt stadigt, kan krypa men reser sig inte själv, står inte själv.
    Pratar och babblar på, så där antar jag att han ligger inom det normala.
    Jag vet hur det känns, man slits mellan hopp o förtvivlan. Man vill inte pressa sitt barn, men man vi honom/henne alla möjligheter. Har ni mycket kontakt med sjukvården?
  • IrisBlå
    vill bli mamma 2009 skrev 2012-06-27 23:02:46 följande:
    Jag vet hur det känns, man slits mellan hopp o förtvivlan. Man vill inte pressa sitt barn, men man vi honom/henne alla möjligheter. Har ni mycket kontakt med sjukvården?
    jadå, både sjukvård och habilitering. Glad
  • janniahlholm

Det har hänt en del på vår front.

Elina kan numer gå riktigt bra, springer lite men inte speciellt bra, hoppar lite men inte jämfota. Reser sig nu upp mot möbler och vid enstaka tillfällen utan stöd. 

Har fortfarande inga ord över huvud taget men babblar på som en galning på hennes eget sätt :P

Vi har nu jämn kontakt med habiliteringen och pratar med henne med hjälp av teckenstöd, hon härmar tecknen men vet inte vad dom innebär än.

Vi inväntar fortfarande om det blir att hon får någon form av diagnos eller om hon helt plötsligt hinner ikapp. Skönt att det gått framåt sista tiden iallafall. Är så avundsjuk på de föräldrar som kan prata med sina barn.. en vacker dag får jag förhoppningsvis göra det.           

Elina använder inte potta över huvud taget än, finns inget intresse.. 

Elina är nu 2 år och 7 månader. 

• k girl
    janniahlholm skrev 2012-07-02 09:23:33 följande:
    Det har hänt en del på vår front.

Elina kan numer gå riktigt bra, springer lite men inte speciellt bra, hoppar lite men inte jämfota. Reser sig nu upp mot möbler och vid enstaka tillfällen utan stöd. 

Har fortfarande inga ord över huvud taget men babblar på som en galning på hennes eget sätt :P

Vi har nu jämn kontakt med habiliteringen och pratar med henne med hjälp av teckenstöd, hon härmar tecknen men vet inte vad dom innebär än.

Vi inväntar fortfarande om det blir att hon får någon form av diagnos eller om hon helt plötsligt hinner ikapp. Skönt att det gått framåt sista tiden iallafall. Är så avundsjuk på de föräldrar som kan prata med sina barn.. en vacker dag får jag förhoppningsvis göra det.           

Elina använder inte potta över huvud taget än, finns inget intresse.. 

Elina är nu 2 år och 7 månader. 

Hej! Jag har tänkt på dig och undrat hur det går för er. Vi hängde ju i samma decembertråd en gång i tiden (då hette jag konichiwa girl). Vi har börjat med teckenstöd åt vår son också, han har en konstaterad språkförsening. Jag är också avundsjuk på föräldrar som kan prata med sina barn... Sonen förstår mycket men har problem med bland annat kategorisering.
  • janniahlholm
    k girl skrev 2012-07-14 21:09:56 följande:

Hej! Jag har tänkt på dig och undrat hur det går för er. Vi hängde ju i samma decembertråd en gång i tiden (då hette jag konichiwa girl). Vi har börjat med teckenstöd åt vår son också, han har en konstaterad språkförsening. Jag är också avundsjuk på föräldrar som kan prata med sina barn... Sonen förstår mycket men har problem med bland annat kategorisering.

Men hej! :) Det var inte igår vi pratades vid.

Jag har en systerson som är 7 veckor äldre än Elina, dom är som natt och dag. Ibland mår jag dåligt över att jag är svartsjuk på min egen syster.. hon kan lixom kommunicera på ett helt annat plan med D som är väldigt väldigt väldigt välutvecklad språkmässigt.. Känns inte som någon förstår hur jobbigt och frustrerande det kan vara att inte bara kunna fråga henne om hon är hungrig och få ett "ja" eller "nej" tillbaka istället för att hon om hon är hungrig öppnar munnen om man bjuder henne något eller vänder sig bort..

Hon har nu dock börjat byta ut orden hon babblar på sitt eget språk, förhoppningsvis utvecklar hon snart ord som även vi förstår ;)

Älskade barn. Vad vore man utan dom? Önskar jag kunde hjälpa henne ännu mer än med bara teckenstöd. <3       
Svar på tråden Fler med barn i 2 1/2 års ålder som är sen i utvecklingen?