• typiskt83

Kan PCO försvinna?

Jag fick diganosen PCO för ett antal år sedan. Har nu gått ner mycket i vikt och träffade en läkare för att utredan min PCO. Jag lämnade ultraljud och fick lämna blodprov. På ultraljudet såg hon att jag hade blåsor på äggstockarna. Hon skrev ut en medicin som skulle framkalla mens(kan inte ens minnas när jag hade mens senast). Innan jag han börja med talbetterna fick jag mens av mig själv.
    Gyn-läkaren ringde 2 veckor senare och meddelade att alla prover såg bra ut, hormonnivåerna var bra. Och hon sa att jag har inte PCO längre. Frågade då ang blåsorna hon sett på ultraljudet, hon sa att det kan vara blåsor som utvecklas till ägg... Ju mer jag tänkte på detta detso mindre förstår jag nu.. Har jag PCO eller inte? Låter konstigt att det bara kan försvinna? Har gjort ÄL-test också men har ännu inte testat positivt..

• Svar på tråden Kan PCO försvinna?
  • LillWilden

Hej! Har lite liknande erfarenhet och tror faktiskt det kan försvinna. Jag hade inte mens på ett par är för flera år sen nu. Gick till läkaren, gjorde blodprov och ultraljud som visade på trolig pcos. Fick speciella p-piller (dianette) som hjälpte mot min oljiga hud och hår och förstås gav mig mens regelbundet. Slutade ta p-piller vid årsskiftet 10/11. När ingen mens kom inom en månad fick jag hormontabletter utskrivna, förmodligen samma som du. Gjorde även ett blodprov som visade att allt var som det skulle. Var dock osäker, min doktor var inte den bästa... Till skillnad från dig tog jag dessa hormontabletter och fick mens några dagar senare. Sen kom mensen igen efter 47 dagar och blev mer och mer regelbunden. Plötsligt avbröts mensen dock... fick ingen på 60 dagar. Orsaken? Jag är gravid! Plussade igår!! Så jag tror att pcos kan försvinna. När min var som värst var jag 5-10kg lättare än nu (idag väger jag 63kg och är 169cm lång) och hade lite av en ätstörning. Visst skulle jag gärna vara så smal igen, men jag har hellre god hälsa! Håller tummarna för dig!

• MrsHW

När jag fick reda på min PCO så sa han att det är något som kan försvinna när jag blir äldre (30+), alltså att jag växer ifrån det, det kunde också försvinna om jag gick ner lite i vikt eller efter min första graviditet.. Nu hoppas jag ju på det sistnämnda då jag gärna vill ha syskon till bebisen i magen.

longingfortheone.blogg.se/ Bebis 2012-02-14 ♥
  • Lovebug

PCO försvinner "inte", däremot kan symptomen eller problemen försvinna men man har fortfarande anlagen kvar....läkarna kallar det PCO-äggstockar. Det innebär att om man se till att ligga på en bra vikt så behöver man inte ha några som helst besvär av PCO om man har en mild variant, går man däremot upp 10 kg så kan man drabbas av ett tydligt pärlband på äggstockarna, få ägglossningsproblem  osv.

• Miraklet09
    Lovebug skrev 2011-10-09 16:00:42 följande:
    PCO försvinner "inte", däremot kan symptomen eller problemen försvinna men man har fortfarande anlagen kvar....läkarna kallar det PCO-äggstockar. Det innebär att om man se till att ligga på en bra vikt så behöver man inte ha några som helst besvär av PCO om man har en mild variant, går man däremot upp 10 kg så kan man drabbas av ett tydligt pärlband på äggstockarna, få ägglossningsproblem  osv.

jag är tyvär en av dem extrem fallen som minsta lilla kilo gör skillnad ungefär.
    jag hjälps inte av medicinerna o gick ner 10kg innan dottern blev till =)

det är som du säger, det försvinner aldrig riktigt helt TYVÄR 
    Isabelle <3
  • embla75

Hej!

Jag är en överviktig PCO:are, har haft väldigt glesa mentruationer under hela mitt vuxna liv, ibland har det gått flera år mellan menstruationerna. Men sedan augusti -11 har det varit normala  menscykler varje månad. Känner av ägglossning och har gjort positiva tester hemma själv för det. Känns lite konstigt att det nu blivit så här eftersom jag har ställt in mig på ett liv utan egna barn. Men nu finns det alltså en chans.

Tidigare har min läkare sagt att kvinnor med PCO har en större chans att bli gravid när de blir "äldre" och hormoner sjunker till mer "normala" nivåer. Så jag får väl ställa mig i den skaran som räknas till "äldre" nu då

// Just nu 36år

• greeneyes

Sägs ju att p-piller ger pco-liknande äggstockar. Jag och tre vänner som alla fått diagnosen och blev gravida på pergotime-behandling har nu efter barnafödsel blivit hyfsat regelbundna.
    Så jag börjar tro att det är p-pillrens fel...

• vivillblitre

Jag fick diagnosen pco för nåt år sedan. Men jag är normalviktig och har ett normalt bmi och jag tränar inte (bara promenader).. så det är inte bara överviktiga som har pco..
    Träffade först en läkare, hon sa att jag hade pco, den andra läkaren sa att jag inte hade det, medan i rmc malmö där vi gjorde ivfen så sa de att jag hade det.
    Så jag vet inte.. var kanske en miss från den andra läkaren..

Nu sen jag fick min första mens efter graviditeten så har den varit regelbunden :O Har aldrig varit det innan. Och jag tar inte homoner,p-piller och sånt.. så man kan ju hoppas att den fortsätter vara det och att man har regelbunden ägglossning...

• greeneyes

Vivillblitre: hade du ätit p-piller eller hormoner innan? I såna fall låter det ju som att min teori stämmer på dig också

• vivillblitre

Jag slutade med mina p-piller 1 sept 2007... minns inte vilken sort jag hade.. (mensen var ju regelbunden då jag åt p-piller)
    men sen dess har jag inte ätit p-piller och kommer inte göra förrän jag vet att jag inte vill ha fler barn (om vi nu lyckas själva, för ivf går jag aldrig mer igenom)..
    Men det var iaf först några månader efter sonen föddes, som mensen kom och sedan dess varit regelbunden.. så får verkligen hoppas att det förblir så.
    Blev svamligt det här märker jag

• greeneyes

Vivillblitre: ja men då kanske det var p-pillrena som var orsaken för dig också då!

• Zanzie

PCO ska delvis försvinna med åren. En del av PCO är att man just har polycystiska äggstockar, dvs äggstockar som man ser massor med äggblåsor i. När man blir äldre tar äggen gradvis slut och när man får färre ägg kvar i äggstockarna brukar man få regelbunden mens och äggstockar som ser normala ut på ultraljud.

En annan del av PCOS handlar om att det finns en koppling till ämnesomsättningen och känsligheten för insulin. De flesta med PCOS har något som är lite av ett förstadie till diabetes och det är därför det kan vara väldigt svårt att hålla vikten. Om man är normalviktig får man mindre symptom av det här och därför märks PCOS mindre för vissa om man går ned i vikt. Den delen av PCOS försvinner aldrig - inte ens efter klimakteriet.

Slutligen är de vanliga diagnoskriterierna för PCOS ganska dåliga och borde göras om. När man tittar på äggstockarna med ultraljud ser man inte alla äggblåsor i dem, utan bara de äggblåsor som börjar växa lite grand. De äggblåsor som är helt vilande är för små för att synas. Genom hormoner kan det påverkas, eftersom hormonerna påverkar just det där med att äggblåsorna börjar växa. Därför kan hormoner påverka hur äggstocken ser ut och därigenom vad man får för diagnos.

Numer finns ett blodprov som heter AMH, som mäter lite mer exakt hur det förhåller sig med antal ägg i äggstockarna. Normalt värde ligger mellan 1 och 5. Över 5 så har man "för mycket" ägg i äggstockarna och det blir mer rätt än bilden från ultraljudet. AMH sjunker med åren, allt eftersom äggen förbrukas.

De flesta läkare tar inte AMH-blodprovet, eftersom det är så nytt och få labb som genomför det. Däremot testar de testosteron och lite annat. De andra blodproven kan vara helt normala, trots att man har kraftig PCOS. Därför ska man vara väldigt skeptisk mot läkare som säger att man inte har pcos utifrån blodprov.

De medicinska kriterierna som de ser ut idag för PCOS är att man ska ha två av tre symptom som inte förklaras av något annat:
    - Tecken på för mycket testosteron, såsom finnar och manlig hårväxt, och/eller labbprover som visar för högt testosteron. Symptom gills lika mycket som labbprover, så om provet är normalt uppfyller man kriteriet om man har symptom.
    - Oregelbunden mens
    - Mer än 10 äggblåsor på äggstockarna (det borde ersättas med AMH)

• typiskt83

I dag ska jag till gyn igen och se vad som händer. Har sedan några månader tillbaka haft ganska regelbunden mens ocg gjort ÄL-test men inte testat positivt.
    Antar att hon kommer att göra ett ultraljud och se hur det ser ut. Ska också fråga henne ang det hon sa sist att jag inte längre har PCO. Hur kan det bara försvinna som det lät på henne...?

• Rebecca1234

Diane fungerar hur bra som helst mot finnar! Jag  har iofs inte PCOS, men använde de mot akne. Min hy är så himla mycket finare nu än den någonsin varit. I alla fall sedan jag kom in i puberteten :)

• Rebecca1234

Finns ju Yasmin också, men tror att Dianette är mer effektivt. 

• Tjotta

Diane är bra om man har pco. Men tyvärr kan man inte bli gravid om man äter dem. Men har man fått de barn man vill ha så kan jag personligen rekommendera dem. (Ätit i omgångar).

Svar på tråden Kan PCO försvinna?