Fritids vid föräldraledig bonusmamma
Hej!
Jag undrar om någon vet om ens bonusbarn får vara på fritids före/efter skolan än om jag skulle få barn och vara föräldraledig?
Hej!
Jag undrar om någon vet om ens bonusbarn får vara på fritids före/efter skolan än om jag skulle få barn och vara föräldraledig?
ja, ansvaret för barnomsorg ligger hos dem biologiska föräldrarna och inte hos dig. Det är pappas tider som gäller, ledig eller ej
Här gäller den familjen man bor i, d.v.s. när barnen bor hos er så räknas du lika mycket som om du vore den biologiska mamman.
Hmm...det här var ju oerhört förvirrande. Två helt olika svar. Kan det kanske vara olika i olika kommuner?
Det är olika i olika kommuner!
Nej, det är inte olika i olika kommuner, även om många kommuner hittar på egna regler. Det är reglerat enligt lag, kontakta skolverket för mer info. Det är vårdnadshavarnas arbetstider som gäller, så är det i hela landet.
Så som jag har forstått det, är det de samma regel som gäller i ALLA kommuner i Sverige, då dette regleras av lagen (som ju gäller alla). Det är kun de biologiska föräldrarnas tider som gäller! Bara när det gäller ekonomibiten att man ser er som en hel familj så att säga.
Du kan trygt va hemma med bara dina barn om du vill det!
Ja, det är de biologiska föräldrarnas tider som gäller. Som bonusförälder står man "utan ansvar". Jag har kollat upp då jag är i samma situation som du, TS.
Det märkliga är dock dagistaxor och liknande som beräknas på hela inkomsten i hushållet, så där räknas man in som bonusförälder.