Hur påverkas eg. fertiliteten när man snusar och dricker kaffe? Är snus lika skadligt som rökning för kroppen om man försöker bli gravid?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-25 17:08
Läs rubriken!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-25 17:08
Läs rubriken!
Det råder delade meningar om båda,men rekommendationen ang., kaffe är max tre kaffekoppar kaffe per dag både när man planerar barn och är gravid .De flesta läkare skulle nog säga att man bör sluta snusa-speciellt män då- om man vill ha barn och särskilt om man har svårt. Exakt hur mycket det påverkar går nog inte säga. Precis som med rökning-vissa blir ju snabbt gravida ändå medans vissa får jättesvårt.
Vissa säger att koffein inte påverkar, andra säger att det gör det.
Fick rekommendationen vid IVF behandling att endast dricka 3 koppar kaffe per dag.
Vad det gäller snus och cigaretter så finns det nikotin i båda och nikotin drar ihop blodkärlen. Och då kan äggen få svårare att fästa.
Så har man problem att bli gravid är det kanske en idè att prova att utesluta dessa ämnen.
Jag har dragit ner på kaffe från ca 4-6 koppar/dag till 2 koppar/dag, funkar men jobbigt när kroppen skriker efter mer. Snusar även mindre, men måste sluta helt, då jag vet att det kan ha en inverkan.
Det har precis kommit en ny svensk studie om det och snusets effekt är kraftigare än man hittills trott vad gäller påverkan på barnets andningsreflex. Studien omfattar 610 000 spädbarn och borde alltså vara väldigt vetenskapligt robust i bevisningen.
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4673518
– Vi har kommit fram till, att om en mamma snusar under sin graviditet så dubblerar hon risken för att hennes nyfödda barn ska få andningsuppehåll i perioder, säger förlossningsläkare Anna-Karin Wikström som är en av författarna till studien.
Enligt studien, som publiceras i tidskriften Pediatrics, känner många till att rökning under graviditeten kan vara farligt för barnet.
Därför kan det finnas hos många en uppfattning att snus eller nikotinplåster och nikotintuggummi är mer säkert.
Men forskarna som studerat apné, eller andningsuppehåll, bland över 600 000 svenska spädbarn födda mellan 1999 och 2006, har kunnat se att det inte stämmer.
Tvärt om. Särskilt när det gäller snusandet.
Risken för andningsuppehåll hos spädbarn med en mamma som snusar är enligt studien dubbelt så stor än hos dem vars mammor inte snusar eller röker.
En större risk till och med jämfört med de barn vars mammor röker där risken ökar med 50 procent.
Men även nikotinplåster- och tuggummin ökar risken, tror forskarna.
Och det finns en koppling till plötslig spädbarnsdöd.
– Man vet att barn som får andningsuppehåll har en ökad risk för plötslig spädbarnsdöd och att det finns en koppling mellan de här två, säger Anna-Karin Wikström.
Ett barn på 4 000 dör varje år i plötslig spädbarnsdöd. Det blir omkring 25 barn i Sverige årligen.
Sorry, det var ju fertilitet du ville ha svar om, hittar inget specifikt om det just nu. Fast den här tycker jag är tillräcklig för att man inte skulle vilja använda nikotin alls om man ens tänker tanken att bli gravid....
Tobak skadar unga hjärnor för livet
Att röka eller snusa kan ge permanenta skador i ungas hjärnor. Den slutsatsen drar forskare i Holland av djurstudier som är de första i världen i sitt slag.
Forskarna vid VU University i Amsterdam vill ta reda på hur hjärnan påverkas på längre sikt hos en person som använder tobak i tonåren, medan hjärnan fortfarande är under utveckling. De studier vars resultat nu publiceras i det senaste numret av vetenskapsmagasinet Nature Neuroscience är gjorda på råttor.
Forskarna gav unga råttor nikotin. Deras förmåga att fokusera på och klara olika utmanande uppgifter testades både när de var unga och när de blivit vuxna. Andra råttor som inte gavs nikotin testades på samma sätt, vid samma åldrar.
De djur som fått nikotin presterade sämre på testerna när de blivit äldre. Hos dem som inte fått nikotin syntes ingen sådan försämring.
Nikotinråttorna var också mer impulsiva.
Forskarna anser det sannolikt att människors hjärnor påverkas på liknande sätt av nikotin. Det skulle betyda att en pojke eller flicka som röker eller snusar i 12-16-årsåldern får permanenta förändringar i hjärnan som påverkar bland annat koncentrationsförmågan i vuxen ålder.
Förra gången jag blev gravid slutade jag med nikotin och alkohol, det är nolltolerans. Skulle ALDRIG dricka eller snusa om jag visste att jag hade ett barn i magen, så illa vill jag inte mitt barn. Ska verkligen försöka sluta snusa, men min man kommer aldrig att göra det, så det blir tufft när man ser snusdosor ligga överallt....
Jag får ställa mig frågan vad som är viktigast, att bli gravid eller fortsätta snusa, då är ju svaret ganska enkelt
Jag slutade snusa i tio månader och delar gärna med mig av mitt tips. Planerar lägga av igen när jag kommer försöka få barn och känner mig trygg i att det kommer gå bra.
Man kan få mer känsla av kontroll när man vet hur det går till rent fysiologiskt (vet ej om exakt rätt men ställde in mig på det och funkade). Efter tre - fem dagar är nikotinet ute ur kroppen vilket formar ett naturlig delmål och ett psykiskt viktigt trappsteg. Det är ju jobbigast i början, och om man tar det stegvis blir det lättare. Efter två veckor blir man helt fri, nästa delmål. Under månaderna efter upplevde jag det som jobbigast när en dosa låg framför mig eller när jag gick in i en 7/11.
Hade då en inre dialog med mig själv så fort jag fick abstinens och talade mig själv till rätta. Tuggade mycket tuggummi och lite mörk choklad. Små morötter funkar också. Kanske ha en arbetskamrat som går igenom samma sak, stötta varandra.
På min arbetsplats i en diskussion om snus sa jag att jag en gång snusat men slutat. Det hjälpte till. Ville ju inte tappa ansiktet mot mina nya kollegor.
Sen funkar det också att fokusera på alla pengar man sparar. Räcker till en långresa. Tipset är att sätta in snuspengen regelbundet på ett konto och se dem växa.
En kompis till mig slutade och sa samtidigt till vänner och familj att han ber om ursäkt om han upplevs som retlig ett tag framöver. Man får låta det vara så, är ju för en god sak i slutändan.
Tillit till sig själv är viktigt. Skriv upp några affirmationer utan negationer som du upprepar tre gånger varje dag. Typ jag är snusfri, min kropp är ren och stark, jag älskar det och klarar det galant!
Känslan efter några månader är att det gick lättare än jag hade trott. Bestämde mig och tog kontroll över mina tankar och tuggade vanligt tuggummi.
Dessa råd fungerade för mig och två vänner.
En annan bekant sa att man måste vara extra noga med tandhygienen efteråt, eftersom snuset dödar bakterier, men det har jag ingen källa på. Hon slutade eftersom hennes pappa betalade körkortet om hon fixade det.
Hoppas något av dessa råd funkar!