• Azis

ska jag börja sälja mary kay produkter?

hej!

jag har fått frågan om  jag vill börja sälja mary kay produkter och undrar om någon av er gör det och hur går det/  vad tycker ni/ säljer ni bra/ hur mycket brukar ni tjäna på det/ mm. jag älskar sminsk och skönhetsprodukter men behöver några tips och veta hur det går för er, och är väldig tacksam för att få kommentarerGlad

• Svar på tråden ska jag börja sälja mary kay produkter?
  • MissDe

En säljare försökte få mig att börja, men mary kays peodukter är så dyra att det nog inte är lättsålt direkt..

• Zawina

Jag testade på det ett litet tag. Hade trevliga "medarbetare" men produkterna var för svår sålda. Man fick lägga ner mycket tid på att "jaga" kunder vilket jag inte kände mig bekväm med.

Lycka till!

• Azis

aha tack för kommentarerna, jag provade produkterna idag....och kollade priserna, många av dem är "normal" pris om man jämför med några märke i butik, men kaske jag pallar inte heller med såna "tjejkvällar" är osäker men min man vill så gärna att jag ska prova på! men jag vill inte heller att folk ska köpa bara för att de tycker  synd om mig eller känner sig att jag jagar eller tvingar dem....

• Bambinoinarrivo

Jag har sålt tidigare och jag tyckte att det var väldigt lättsålt. 
    I varje klass hade jag 2-4 deltagare och oftast såldes det för mellan 2000-6000 kr och som säljare får man 50% av det vilket jag tycker är en helt okej summa att tjäna på ett par timmar.

Nackdelen är ju att för att kunna leva på det gäller det att hela tiden rekrytera, och sedan motivera din rekryter att de också ska rekrytera. Du behöver få en sådan stor unit som möjligt för att själv kunna stiga i graderna. Jag gillade inte att behöva "tjata" och hela tiden behöva promota mitt arbete. Relationen till nya människor blev så ytlig och arbetsrelaterad. Istället för deras intressen lägger man deras hudtyp på minnet och att de tex har beige 404 på sin foundation.
    Sedan tyckte jag inte om att hela tiden behöva ligga ute med pengar för att kunna köpa in ett lager. De pengarna fick jag ju inte igen först jag hade sålt varorna och  då hade jag redan spenderat en del av de tjänade pengarna på att köpa in nya produkter.

Även om jag älskar produkterna så vann nackdelarna över fördelarna.

Jag är istället en trogen och återkommande kund hos de säljare som har tålamodet att fortsätta. 

• Kaosmamma

Älskar ju sminkborttagning från Mary Kay och de har bra produkter. Har en säljare jag köper från då och då. Jag glömmer känt vilka nummer osv med foundation så är ju guld att hon har koll ;) men nej skulle aldrig orka sälja själv.

• Azis
    Bambinoinarrivo skrev 2011-09-21 21:50:07 följande:
    Jag har sålt tidigare och jag tyckte att det var väldigt lättsålt. 
    I varje klass hade jag 2-4 deltagare och oftast såldes det för mellan 2000-6000 kr och som säljare får man 50% av det vilket jag tycker är en helt okej summa att tjäna på ett par timmar.

Nackdelen är ju att för att kunna leva på det gäller det att hela tiden rekrytera, och sedan motivera din rekryter att de också ska rekrytera. Du behöver få en sådan stor unit som möjligt för att själv kunna stiga i graderna. Jag gillade inte att behöva "tjata" och hela tiden behöva promota mitt arbete. Relationen till nya människor blev så ytlig och arbetsrelaterad. Istället för deras intressen lägger man deras hudtyp på minnet och att de tex har beige 404 på sin foundation.
    Sedan tyckte jag inte om att hela tiden behöva ligga ute med pengar för att kunna köpa in ett lager. De pengarna fick jag ju inte igen först jag hade sålt varorna och  då hade jag redan spenderat en del av de tjänade pengarna på att köpa in nya produkter.

Även om jag älskar produkterna så vann nackdelarna över fördelarna.

Jag är istället en trogen och återkommande kund hos de säljare som har tålamodet att fortsätta. 
    hej, tack för att dela av din erfarenhet, själv tänker inte leva på det, jobbar på nåt annat men tänkte att extra pengar e aldrig illa, men jag e lite osäker på samma sak du säger, att man måste alltid ha inne lite pengar så att man kan beställa nya produkter....
  • Indianica

Bara en tanke, men är det inte helt sjukt att säljaren får 50% av vad varje produkt kostar? Produkterna måste vara sjukt överprissatta menar jag?!!!

• Bambinoinarrivo
    Indianica skrev 2011-09-22 23:51:13 följande:
    Bara en tanke, men är det inte helt sjukt att säljaren får 50% av vad varje produkt kostar? Produkterna måste vara sjukt överprissatta menar jag?!!!
    Det är väl inte sjukt på något sätt.
    Säljaren behöver ju tjäna pengar och med allt säljaren ligger ute med är det den marginalen som krävs.
    Sedan är det inget fast pris på produkterna utan säljaren kan sätta priset själv om säljaren så vill.

Det är ju inte bara för själva produkten du betalar, utan även för den fantastiska service som ges.
    Jag tycker att det är värt att betala för att slippa gå till butik, för att få utprovat vad som passar mig, för att få sakerna levererade till min dörr och att alltid veta att om jag inte är nöjd har jag rätt att få alla pengar tillbaka även om jag har använt produkten.

Som säljare ligger du inte bara ute med service. Du ligger ute med bil, bensin och din tid.
    Självklart ska de har ersättning för det.

Tycker jag att det är för dyrt så är det ju ingen som tvingar mig att köpa utan då kan jag välja att handla på H&M eller andra butiker. 
  • Trinis

Jag har aldrig jobbat med denna typen av verksamhet och skulle aldrig orka med det, jag tycker det är jobbigt med alla som ska ha med en på party's hela tiden, om det så är tupperware, smink, aloe vera.
    Vänskap med en kompis blev förstörd av att hon blev säljare, hon kunde inte tänka på annat och var fullständigt besatt av att sälja.

Jag tycker också pressen, om man nu går på ett party, för att köpa är helt sjuk.

Men, detta är bara mina erfarenheter av detta utifrån.

Jag köper heller produkter i butik, tycker jag får bättre service där

• Indianica
    Bambinoinarrivo skrev 2011-09-23 08:54:46 följande:
    Det är väl inte sjukt på något sätt.
    Säljaren behöver ju tjäna pengar och med allt säljaren ligger ute med är det den marginalen som krävs.
    Sedan är det inget fast pris på produkterna utan säljaren kan sätta priset själv om säljaren så vill.

Det är ju inte bara för själva produkten du betalar, utan även för den fantastiska service som ges.
    Jag tycker att det är värt att betala för att slippa gå till butik, för att få utprovat vad som passar mig, för att få sakerna levererade till min dörr och att alltid veta att om jag inte är nöjd har jag rätt att få alla pengar tillbaka även om jag har använt produkten.

Som säljare ligger du inte bara ute med service. Du ligger ute med bil, bensin och din tid.
    Självklart ska de har ersättning för det.

Tycker jag att det är för dyrt så är det ju ingen som tvingar mig att köpa utan då kan jag välja att handla på H&M eller andra butiker. 
    Vad jag menar är att man borde hamna i en rätt konstig(?) situation om man nu känner sina kunder, vilket väl ofta händer i sådana här rörelser? Visst, om min kompis tar sig tid att kika på min hud och rekommendera en kräm är det väl en fin service, men om jag vet om att hon sätter priset själv och att 50% av det går rakt ned i hennes egen ficka skulle det kännas mer olustigt än om jag köpte produkten i en butik. Men det kanske bara är jag som känner så.
  • Bambinoinarrivo
    Indianica skrev 2011-09-23 10:10:42 följande:
    Vad jag menar är att man borde hamna i en rätt konstig(?) situation om man nu känner sina kunder, vilket väl ofta händer i sådana här rörelser? Visst, om min kompis tar sig tid att kika på min hud och rekommendera en kräm är det väl en fin service, men om jag vet om att hon sätter priset själv och att 50% av det går rakt ned i hennes egen ficka skulle det kännas mer olustigt än om jag köpte produkten i en butik. Men det kanske bara är jag som känner så.
    När jag sålde höll jag mig alltid till det rekommenderade priset, vilket gav mig en vinst på 50%.
    Jag gick varken över eller under det priset. Hade jag tagit mindre betalt hade jag inte tjänat en krona på det jag gjorde och jag bedrev knappast någon välgörenhet så det kändes väldigt naturligt.

De 50% gick då aldrig rakt ner i min ficka. Räknar man bort skatt, bensin och en del övriga kostnader som rör transport, arbetstid, pengar man har legat ute med så blir det inte alls många kronor kvar. Skulle jag ha fått mindre än 50% hade jag fått lov att betala för att arbeta och så kan man ju inte ha det.

Butiker säljer ju inte till inköpspris, så jag har alltid ansett att det är orimligt att förvänta sig att någon annan ska göra det.
  • Boots
    Linda1976 skrev 2011-09-21 21:26:06 följande:
    Det räknas som en pyramid-rörelse. Räcker väl för att tacka nej!
    I en pyramidrörelse sitter en som tjänar på det, Inte i Mary kay.
    Där får alla sin del av kakan.
    En del som jobbar bra får diamantring som tack!
    Andra får en rosa Volvo!
    Vad får DU, när du gör en bra dag?
  • SoStylish

Jag tycker att det är så roligt att alla som börjar sälja Mary Kay vips blir hudvårdskonsulter och ska börja hjälpa folk med hudvård och smink. Produkterna innehåller massa skräp och det finns parabener i nästan allt. Man får tjata hål i huvudet på sina nära och kära och det finns alltid någon över dig som tjänar på det du gör och självklart får du massa peppning från denne för att den vill tjäna pengar på ditt arbete. 

Sen sitter ni där på Mary Kay-galor med rosa fjäderboas och glittriga tiaror och tror att ni är grymma entreprenörer. 

Japp, jag tänkte börja sälja en gång. Jag köpte in grejer för nästan 5000:- och gick på ett måndagsmöte som jag lämnade efter 10 minuter då jag tyckte att det var rent utsagt läskigt att vara där och höra på det som sades. 

• Linda1976
    Boots skrev 2011-12-18 00:19:45 följande:
    I en pyramidrörelse sitter en som tjänar på det, Inte i Mary kay.
    Där får alla sin del av kakan.
    En del som jobbar bra får diamantring som tack!
    Andra får en rosa Volvo!
    Vad får DU, när du gör en bra dag?
    Känslan av att jag gjort nytta, i ett seriöst företag, samt en bra lön förstås.

Visa mig dem som fått ringar och bilar... en på miljonen, eller ännu färre.  
    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • cina

Mary Kay är kanske lite dyrt men om man ser till hur länge dem räcker och vilket resultat dem ger, så är det inte mycket pengar med tanke på vilket resultat dem ger. Använder dem och innan använde jag Dior som kostar dubbelt så mycket men är lika bra. Angående pyramidspel så är det förbjudet i Sverige men absolut är det en form av det. Och alla kan tjäna pengar på det, produkterna säljer sig själva, bara låta folk prova. Tycker det är tråkigt att Mary Kay har ryktet att tjata för det ska vi verkligen inte gör, det är inte tanken att "sälja på" folk....det är bra grejor och har man en bra konsult å får man det man behöver. Har jobbat något år nu och skulle aldrig föreslå något som kunden inte har behov av och inte vill ha. Det räcker med ett nej eller ja. / Cina

Svar på tråden ska jag börja sälja mary kay produkter?