• Klinga81

Min dotters hårt knutna händer

Min dotter på 5,5 veckor har oftast hårt knutna små händer. Träffade andra bebisar igår som var hennes ålder som inte alls hade lika hårt knutna händer. Fick frågan av någon om det verkligen skulle vara så...

Så nu har jag legat orolig och grubblat inatt... Någon som vet om det är normalt för henne att oftast ligga med så hårt knutna nävar? Hon öppnar dem ibland så det är ju inte fysiskt omöjligt för henne att öppna.

I övrigt är hon precis perfekt och ler och är med och sådär.

• Svar på tråden Min dotters hårt knutna händer
  • pluvdo

Jag kollade igenom bilder på sonen nu från när han var cirka en månad gammal och han hade händerna knutna nästan hela tiden. Men vad menar du med att hennes händer är hårt knutna?

• Klinga81

Ja alltså, hon håller oftast händerna som att hon skulle ut och boxas. Men hon håller så hårt så hårt så att jag får bända upp fingrarna för att komma åt och tvätta, för det samlas massa smuts därinne... Kan inte minnas att mitt andra barn hade så hårt knutna händer.

Och när jag såg de andra bäbisarna igår så satt de och flipprade med fingrarna mest hela tiden medan min dotter låg där och knep ihop händerna mest hela tiden.

• Pinkflower880
    Klinga81 skrev 2011-09-16 10:22:14 följande:
    Ja alltså, hon håller oftast händerna som att hon skulle ut och boxas. Men hon håller så hårt så hårt så att jag får bända upp fingrarna för att komma åt och tvätta, för det samlas massa smuts därinne... Kan inte minnas att mitt andra barn hade så hårt knutna händer.

Och när jag såg de andra bäbisarna igår så satt de och flipprade med fingrarna mest hela tiden medan min dotter låg där och knep ihop händerna mest hela tiden.
    Min dotter hade det så, man fick ta i för att få upp händerna. Nu är hon fyra månader och det ser fortfarande ut som att hon gör sig redo för en match i ringen då och då. Ganska gulligt faktiskt...

På Bvc sa dom att händerna ofta är så. Dom rätar ut sig med tiden... :)
    xoxo
  • Klinga81
    Pinkflower880 skrev 2011-09-16 10:24:04 följande:
    Min dotter hade det så, man fick ta i för att få upp händerna. Nu är hon fyra månader och det ser fortfarande ut som att hon gör sig redo för en match i ringen då och då. Ganska gulligt faktiskt...

På Bvc sa dom att händerna ofta är så. Dom rätar ut sig med tiden... :)
    Åh, tack, det var precis vad jag behövde höra! När man googlar hittar man massa om CP-skada och blir nojjig på en gång. Fast ingenting annat tyder på att nåt skulle vara fel och min magkänsla ändå säger att allt är som det ska. Så jag ville mest höra att någon annan upplevt samma sak och att det inte varit några konstigheter.
  • 201201232
    Klinga81 skrev 2011-09-16 10:28:21 följande:
    Åh, tack, det var precis vad jag behövde höra! När man googlar hittar man massa om CP-skada och blir nojjig på en gång. Fast ingenting annat tyder på att nåt skulle vara fel och min magkänsla ändå säger att allt är som det ska. Så jag ville mest höra att någon annan upplevt samma sak och att det inte varit några konstigheter.
    Jag tror att de flesta bebisar kan uppvisa ett enstaka symptom på något allvarligt, man får mer titta på om det är många saker som stämmer överens med diagnosen. Min bebis knyter ihop händerna när jag ammar och slår sig själv i ansiktet. Inte heller helt normalt... :)
  • Pinkflower880
    Klinga81 skrev 2011-09-16 10:28:21 följande:
    Ja, man blir lätt nojjig. Men det ska vara helt normalt... :) Gå på magkänsla, den brukar ofta ha rätt tillsammans med mamma-instinkten. :) Det kommer man långt på! :D
    Sådär ja
  • Pinkflower880
    201201232 skrev 2011-09-16 10:40:46 följande:
    Jag tror att de flesta bebisar kan uppvisa ett enstaka symptom på något allvarligt, man får mer titta på om det är många saker som stämmer överens med diagnosen. Min bebis knyter ihop händerna när jag ammar och slår sig själv i ansiktet. Inte heller helt normalt... :)
    Fast det låter också lite gulligt, bebisgulligt sådär. :)
    Sådär ja
  • Outstanding
    Klinga81 skrev 2011-09-16 10:14:41 följande:
    Min dotter på 5,5 veckor har oftast hårt knutna små händer. Träffade andra bebisar igår som var hennes ålder som inte alls hade lika hårt knutna händer. Fick frågan av någon om det verkligen skulle vara så...

Så nu har jag legat orolig och grubblat inatt... Någon som vet om det är normalt för henne att oftast ligga med så hårt knutna nävar? Hon öppnar dem ibland så det är ju inte fysiskt omöjligt för henne att öppna.

I övrigt är hon precis perfekt och ler och är med och sådär.
    Jag tycker inte att du ska vara orolig. Skrattande

Min lilla kille på 3 månader hade oxå sina händer väldigt hårt knutna när han var mindre( kanske fram till 7-8 veckor), kan ha det än idag. Men jag tror bara att bebisar är olika. Men inte ska du oroa dej för CP-skada inte.

Har en kompis som har en liten flicka på två veckor, hon har nästan aldrig sina händer knutna, så det är verkligen olika. Förvisso så har min kille haft mycket problem med magen.

Men han leker med fingrarna och är fullt frisk!
    Miliam, du är de finaste mamma har. <3
  • pluvdo

Jag fick bända upp min sons händer också. Även när han var några månader äldre minns jag, för när han var runt fyra månader började jag tappa mycket hår och jag minns att det fastnade hårstrån i hans hopknipna händer så man fick bända upp och ta ur hårståna. Så är det inte nu och han är 17½ månad.

• JoRi

Var så första läkarkontrollen på bvc förra veckan med min då 7,5 veckors bebis som har med händerna hårt knutna mest hela tiden även om det nu senaste dagarna börjar lossna lite. Men då sa läkaren utan att jag kommenterade att det var helt i sin ordning och att de fick ha händerna knuta hela tiden, inget konstigt alls med andra ord!

• Klinga81

Stort tack för era lugnande svar, då ska jag ta och glömma bort det här ett tag!

• Ilena

Låter normalt med knutna händer i den åldern och ett tag till faktiskt. Har hon spända armar också? Det hade min tjej och jag tolkar det som en med mycket vilja... Min son hade inte lika hårt knutna händer och mer slappa armar och han är inte alls lika viljestak.

Svar på tråden Min dotters hårt knutna händer