• Skuttan83

Någon mer börjat med Puregon?

Har efter LÅNG väntan äntligen kommit igång. Började med Puregon på torsdag 8/9 ska in och lämna prov på onsdag 14/9 och sedan träffa läkare för UL.

Skulle var kul att få kontakt med andra som också tar Puregon eller som ska börja.
    Vilken dos har ni? jag har fått börja på 75. Har ni fått höja eftersom, hur har det gått för er? skulle vara intressant att höra era berättelser.

Kan man själv testa med äl test hemma eller gör Puregon att det blir falska utslag?

Hur länge kan man använda Puregon innan man kan säga att det är kört, (om det inte ger något resultat)? finns det då andra mediciner att testa eller är äggdonation enda sättet att förhoppningsvis bli gravid då?

Hjälp mig gärna att komma på fler frågor att ställa på onsdag.

Håller tummarna på positivt besked på ons!

• Svar på tråden Någon mer börjat med Puregon?
  • Anaya

Hej!

Jag har precis kört min första Puregonbehandling, fick börja med 75 ie och har sprutat i 13 dagar nu. Idag var jag på VUL och nu är det ett ägg som är 18 mm. Ikväll ska jag ta Ovitrelle och hoppas på ägglossning.

Du kommer ju monitoreras under tiden med VUL och ägglossningsstickor ger inte utslag förrän du verkligen får en ägglossning, så det är nog ingen mening med det skulle jag tro...

Vet inte hur länge man kan köra med Puregon, det beror nog på hur bra dina äggstockar svarar. Om det inte fungerar så testar man nog IVF innan äggdonation. Då använder man Puregon eller liknande fast betydligt högre doser.

Hoppas det går bra på onsdag och att du har en stor fin äggblåsa. Ska bli spännande att höra hur det gått!

• Skuttan83

Nu har jag varit till läkaren och gjort UL. Han kunde se några äggblåsor men dom var inte så stora, en var 9mm. Ska fortsätta på samma dos Puregon, alltså 75, och göra en ny provtagning och UL nu på måndag den 19 sep.

Jag sa åt läkaren att det måste ju vara positivt att han åtminstone kunde se äggblåsor, men det var som att han inte ville att jag skulle få upp förhoppningar på det, det var var min känsla på hur han svarade. Men jag känner iaf att det är bra att jag svarat på behandlingen, sen får vi se vad det leder till.

Jag har de två sista dagarna haft en konstig känsla i magen, det är svårt att beskriva. Men det känns nästan som mensvärk fast mycket lindrigare. Någon annan som känt nå liknande? Läkaren frågande om jag känt något men då var jag så osäker på om det bara var för att jag var nervös, men jag har fortfarande kvar samma känsla i magen och nu är jag inte nervös. Han sa att man kunde känna av lite om man stimulerar för att få fram flera ägg till en IVF för då tar man mycket högre dos.

När man tar Ovitrelle sprutan hur lång tid tar det då tills man får ÄL?

• Anaya

Ja men det är ju bra att äggstockarna svarar på behandlingen. Äggblåsan beräknas växa med 2 mm om dagen så snart har du säkert lagom stor en.

Jag har hört att det tar ca 36-40 h innan man får ägglossning efter ovitrelle. Jag testade efter ca 1,5 dygn och då hade jag ägglossning enligt stickan, men jag vet inte om det kan visa falskt positivt... 

• Skuttan83

Var på  en ny koll idag och en blåsa är nu 18 mm så ikväll ska jag ta Ovitrelle Glad Hoppas hoppas det blir ett plus!
    Men jag vågar inte hoppas på för mycket, man ska ju inte ropa hej innan man kommit över ån... eller vad är det man brukar säga.

Jag har köpt äl-test så ska bli intressant att kolla de närmaste dagarna.

Anaya skrev 2011-09-18 16:25:46 följande:
    Ja men det är ju bra att äggstockarna svarar på behandlingen. Äggblåsan beräknas växa med 2 mm om dagen så snart har du säkert lagom stor en.

Jag har hört att det tar ca 36-40 h innan man får ägglossning efter ovitrelle. Jag testade efter ca 1,5 dygn och då hade jag ägglossning enligt stickan, men jag vet inte om det kan visa falskt positivt... 
    Hur har det gått för dig har du hunnit kolla något gravtest eller känner du av några symtom på att du är gravid? Är det första kuren med Puregon du kör eller har du tagit fler tidigare?
  • Anaya

Vad kul att du får ta Ovitrelle!

Jag har inte kollat nåt gravtest än, ovitrelle kan göra att gravtesten är falskt positiva i ca 10 dagar, så jag är rädd att få upp falska förhoppningar. Hade tänkt att jag skulle vänta till tisdag nästa vecka. Då är det 13 dagar sedan ägglossning...

Jag vet inte om jag känner nåt...jag imbillar mig ibland att jag gör det. Att brösten är ömma och i morse mådde jag lite illa. Men det känns som att det är för tidigt att känna ngt än... 

Det är min första kur.

Lycka till nu! :) 

• Anaya

Hur går det för dig?

Själv har jag precis fått mens, mindre kul...håller tummarna att det funkar nästan omgång... 

• Skuttan83

Hej. Nej vad tråkigt! hur fort får du börja på nästa kur, nu direkt eller? Hur många  dagar efter Ovitrelle fick du din mens?

Själv så händer det inte så mycket, väntar på att få ta gravtest eller på att mensen kommer (hoppas på det första). Nu på torsdag har det gått 10 dagar sedan Ovitrelle, men kommer nog att vänta någon dag extra, för som du skrev så vill man ju inte få upp förhoppningarna på ett falska test. Jag tog förresten ett äl-test tidigare men det är samma sak som en gravtest att dom blir falska.

Jag har lite ont längst ner imagen, eller det är mer som en konstig känsla, men det har jag iofs haft sedan jag började med Puregon. Har du känt något i magen? jag vet kar vara den enda som gör det.

• Anaya

Hej

Jag har redan börjat på nästa kur, man börjar på mensdag 2 eller 3. Fick mensen på dag 12 tror jag det var, vilket jag tycker var lite tidigt...men men

Är du säker på att ägglossningstest blir falska av ovitrelle? De mäter ju LH och ovitrelle består ju av HCG.. 

Jag hade känningar i magen, men så har jag också en cysta jag brukar känna av ibland, så jag vet inte vad som var vad...

Håller tummarna för att det går vägen för dig! 

• Skuttan83

Ok vad bra att du för börja så snart, min läkare tyckte att jag skulle vänta en månad emellan. Jag har ingen egen mens alls utan tar  hormontabletter, bara tagit det sen jag kom in i puberteten.

Helt säker är jag inte men har frågat och läst här på FL och enligt andra så blir äl-test falska av Ovitrelle, ska fråga läkaren sen han borde ju veta. Har du hört något om det?

Hann du göra nåt gravtest eller kom mensen först?

• Anaya

Det blir ju som en månad kan man säga, iaf sen jag började spruta...

Jag har inte hört att ovitrelle kan ge falskt positiva äl-test, men det kanske är så då iaf..

Mensen kom, hann inte göra ngt gravtest eftersom jag hade bestämt mig för att vänta lite. Mensen kom ju redan 10 dagar efter ägglossningen (om jag nu fick ngn)...

Jag har nog heller inga spontana ägglossningar, pga PCO, isf ett fåtal per år, jag har även endometrios och cystor pga detta så det känns som att mina chanser att bli gravid inte är så stora...

Har du PCO eller varför har du inga ägglossningar?

Blir det i början av nästa vecka du ska testa eller blir det före? 

• Skuttan83

Ja jag får se om jag kan hålla mig till måndag, då har det gått 14 dagar sedan Ovitrelle. Kollar jag för tidigt så kan ju Ovitrelle påverka svaret men det kan ju också göra att det inte finns något för testet att reagera på, säkrats är det ju att kolla då mensen skulle ha kommit. Jag försöker överanalysera allt jag känner i kroppen, men om jag nu skulle vara gravid så känner man ju just ingenting så här tidigt. Men nu är det ju bara några dagar kvar.

Nä jag har inte PCO. Jag har en hypofysförändring som gör att jag har underproduktion på de kvinnliga könshormonerna, tillväxthormon och jag tar även Levaxin för ämnesomsättningen. Så man vet inte vilka chanser jag har att bli gravid. Själv tycker att iaf att det är positivt att man iaf kan stimulera fram äggblåsor.

• Anaya

Jag gjorde också så, kände efter en massa fast man vet att det är för tidigt för att man ska ha symtom även om man skulle vara gravid..

Hur går det? Har du testat ännu?

Har sprutat Puregon en vecka nu, ska på VUL i morrn... 

• Skuttan83

Hej. Fick mensen på söndag så har inte testa nått, är bara att samla sig och vänta tills jag kan börja med nästa vända Puregon. Läkaren vill att jag ska få en "vanlig" blödning innan jag börjar igen så om ca en månad så kör vi igen.

Lycka till till dig!

• Anaya

Vad trist...men men, läst nånstans att chansen att bli gravid är ca 10-15% per behandlingsomgång, så det är ju inte så konstigt om det inte funkar första försöket.

Var på VUL idag, hade en äggblåsa på kring 10 mm, ska tillbaka på fredag. Kommer nog bli sista behandlingsomgången jag får göra innan jag måste operera bort min cysta som nu är kring 6 cm..

Hör av dig när du får börja igen! :) 

Svar på tråden Någon mer börjat med Puregon?