Varför ger min bonusdotter upp utan att knappt ha försökt?
Hej!
Jag är bonusmamma till en jättegullig flicka sedan 5 år tillbaka. Hon var 5 när hennes pappa och jag blev tillsammans och hon är alltså 10 år gammal. Nu bor flickan hos oss på heltid och har av olika anledningar gjort så sedan 2 år tillbaka. Allting går väldigt bra och vi är tighta och kommer bra överens i familjen.
Nu till min fråga: Varför är min bonusdotter en sådan vekling? Och vad kan jag göra åt det? Hon ger upp utan att knappt ens ha försökt ibland. Det kan gälla läxor, någon fysisk ansträngning eller sport, kan gälla spara ihop pengar till något eller vad som helst. Om hon inte genast lyckas med läxan på första försöket så börjar suck och stånk och ofta börjar hon gråta och tycka synd om sig själv som måste göra läxan. Samma gäller när det är dags att duscha, eller komma hem från en kompis, då kommer tårarna. Bara för att hon inte får göra precis det hon själv vill just när hon vill. Blåser det en uns vind ute och hon cyklar så måste hon leda cykeln så det inte blir för svårt för henne. Väl hemma sen har hon såååååå ont i benen. När vi är och badar så vågar hon inte doppa sig eller blir det mörkt ute kan hon plötsligt inte våga gå hem själv osv. Ber man henne plocka upp på sitt rum så stånkas och gnälls det och är det två saker som hon ska göra och som hon inte vill så ger hon upp och lägger sig rätt upp och ner och gråter bara. Hon eldar på sig själv genom att prata tyst med sig själv som "det är så syyynd om mig" "jag viiiiiilll ju inte" "men varför" eller "det här är den värsta dagen i heeeela mitt liv". Jag har väl daddat henne lite och haft tålamod och peppat henne med positiva kommentarer för jag vet att det inte är så lätt med ny familj osv. Men nu är hon 10 år och jag har börjat säga saker som att "alla måste ju göra sin läxa" och "man måste lära sig så man kan utbilda sig och få ett jobb så man kan försörja sig själv". Då gråter hon ännu mer för att det är så lång tid kvar av skoltiden
Hon är också feg när det gäller att prova ny mat eller andra saker.
Jag har som sagt alltid peppat henne och inte tvingat henne men nu väntar jag en liten bebis och kommer inte riktigt hinna leda henne genom vartenda hinder i livet längre och jag vill att hon blir lite mer självgående.
En annan sak ang. det nya barnet i magen. Hon är glad för att hon ska få bli storasyster men hon kommer ibland till mig och säger "gagga" och leker att hon är en bebis! Jag förstår att det betyder väl att hon vill att jag ska ägna mig mer åt henne men jag tycker att det är underligt beteende av en så stor tjej? Hon leker också ofta med små barn och deras leksaker och när jag kollar på kläder till en liten så säger hon att hon önskar att hon kunde ha sådana kläder. Hon verkar inte svartsjuk utan bara himla barnslig och omogen på något vis?
Jag själv minns tillbaka på min tid som 10åring, jag tror att jag var mycket mer intresserad av att vara äldre än jag var, snarare än yngre. Att man ville sminka sig och fixa med håret och lyssna på musik och dansa osv.
Har jag orimliga krav eller är det bara så här det är med barn och jag inte fattat det för jag inte fött egna barn eller vad? Är detta en normal utveckling hos en 10årig flicka?
Jag tycker så hemskt mycket om denna lilla tjej och jag vill hjälpa henne framåt. Vill inte att hon ska spendera livet som en blomma som gick av i vinden och sluta försöka.
PS Så klart är flickans pappa också väldigt engagerad och vi hjälps ju åt.