När de ska sova....
Vet inte om det blir helt rätt forumdel nu, men det handlar i alla fall om min pojkväns barn och deras förbaskade agerande på kvällar och nätter...
Han och hans exfru separerade för ungefär två år sedan, då var barnen 5 och 7. Nu är de alltså 7 och 9, och jag har umgåtts med dem ibland sedan lite mer än ett år tillbaka. Nu har jag flyttat in med min pojkvän och barnen är här varannan vecka. Problemet har ju alltid funnits, även när jag inte bodde med dem, men nu går dete mig ju på nerverna ännu mer för att jag är här hela tiden när de är.
Problemet är vid läggning och när de ska somna. Först och främst gnäller de och ställer till med ett jädrans liv varenda gång ordet sova nämns, oavsett hur mycket klockan är. Nu när sommarlovet fortfarande är igång så går de och lägger sig ungefär runt halv nio-nio tiden. Ibland får de stanna upp en stund längre, om de hittar på något eget att göra eller leker med grannbarnen. Men oavsett HUR mycket kul de får göra innan så gnälls det otroligt mycket, de är aldrig nöjda, inte ens när de är så trötta att de nästan somnar ståendes vill de gå och lägga sig...
När de väl lagt sig i sina sängar så slutar det oftast inte där. Vissa mardrömskvällar har iaf tjejen, som är den äldre, legat och ropat på sin pappa fram till halv tolv på natten. Oftast håller de iaf på nån timme med just detta. Det ropas efter vatten, för att de undrar nåt, för att de vill ha kramar och jag vet inte vad mer...
Detta är fruktansvärt påfrestande då jag och min pojkvän ju gärna vill ha lite tid själva på kvällen, se en film eller kramas, eller något annat sånt. Och det är sjukt frustrerande att behöva avbryta ett samtal eller pausa en film för att ungarna ropar och inte ger sig förrän de får den reaktion de vill ha, och det går inte heller att ignorera dem, de fortsätter ropa tills de får respons, och blir gärna mer och mer desperata och högljudda i sina rop ju längre tid det går...
Vissa kvällar är detta så irriterande att jag själv blir förbannad och vill sova, och stubinen blir kort även mot min stackars pojkvän...
Jag vet inte om det handlar om ett bekräftelsebehov för dem efter skilsmässan. I övrigt är de väldigt glada skilsmässobarn, de verkar må riktigt bra och fungera väl med föräldrar på två olika ställen etc. Eller handlar det om något annat? Och hur ska detta hanteras?
Minns att jag själv inte ropade på mina föräldrar på kvällen vid den åldern, det slutade jag nog med väldigt tidigt, lärde mig att jag somnar ju iaf, och funderingar höll jag för mig själv, och jag var inte precis otrygg i mina föräldrar....
Hur ska man få dem att anta det beteendet istället och låta oss vara på kvällen? De är ju inte spädbarn som måste daltas med, och min pojkvän är i övrigt väldigt duktig på att inte dalta så mycket...
Men det här är ett så sjukt jobbigt beteende att stå ut med! Vad kan man göra?