• difference

När de ska sova....

Vet inte om det blir helt rätt forumdel nu, men det handlar i alla fall om min pojkväns barn och deras förbaskade agerande på kvällar och nätter...

Han och hans exfru separerade för ungefär två år sedan, då var barnen 5 och 7. Nu är de alltså 7 och 9, och jag har umgåtts med dem ibland sedan lite mer än ett år tillbaka. Nu har jag flyttat in med min pojkvän och barnen är här varannan vecka. Problemet har ju alltid funnits, även när jag inte bodde med dem, men nu går dete mig ju på nerverna ännu mer för att jag är här hela tiden när de är.

Problemet är vid läggning och när de ska somna. Först och främst gnäller de och ställer till med ett jädrans liv varenda gång ordet sova nämns, oavsett hur mycket klockan är. Nu när sommarlovet fortfarande är igång så går de och lägger sig ungefär runt halv nio-nio tiden. Ibland får de stanna upp en stund längre, om de hittar på något eget att göra eller leker med grannbarnen. Men oavsett HUR mycket kul de får göra innan så gnälls det otroligt mycket, de är aldrig nöjda, inte ens när de är så trötta att de nästan somnar ståendes vill de gå och lägga sig...

När de väl lagt sig i sina sängar så slutar det oftast inte där. Vissa mardrömskvällar har iaf tjejen, som är den äldre, legat och ropat på sin pappa fram till halv tolv på natten. Oftast håller de iaf på nån timme med just detta. Det ropas efter vatten, för att de undrar nåt, för att de vill ha kramar och jag vet inte vad mer...
    Detta är fruktansvärt påfrestande då jag och min pojkvän ju gärna vill ha lite tid själva på kvällen, se en film eller kramas, eller något annat sånt. Och det är sjukt frustrerande att behöva avbryta ett samtal eller pausa en film för att ungarna ropar och inte ger sig förrän de får den reaktion de vill ha, och det går inte heller att ignorera dem, de fortsätter ropa tills de får respons, och blir gärna mer och mer desperata och högljudda i sina rop ju längre tid det går...

Vissa kvällar är detta så irriterande att jag själv blir förbannad och vill sova, och stubinen blir kort även mot min stackars pojkvän...

Jag vet inte om det handlar om ett bekräftelsebehov för dem efter skilsmässan. I övrigt är de väldigt glada skilsmässobarn, de verkar må riktigt bra och fungera väl med föräldrar på två olika ställen etc. Eller handlar det om något annat? Och hur ska detta hanteras?
    Minns att jag själv inte ropade på mina föräldrar på kvällen vid den åldern, det slutade jag nog med väldigt tidigt, lärde mig att jag somnar ju iaf, och funderingar höll jag för mig själv, och jag var inte precis otrygg i mina föräldrar....
    Hur ska man få dem att anta det beteendet istället och låta oss vara på kvällen? De är ju inte spädbarn som måste daltas med, och min pojkvän är i övrigt väldigt duktig på att inte dalta så mycket...

Men det här är ett så sjukt jobbigt beteende att stå ut med! Vad kan man göra?

• Svar på tråden När de ska sova....
  • Hope78

sorry - barn är barn.
    din kille har barn, du kan aldrig ändra på det.
    han kommer älska dem över allt annat - o förmodligen vill du inget annat om du tänker på det... vill du att han med era ev barn ska ta avstånd från dem pga av nån ny tjej el nåt annat... de säger ju en del om din kille hur han prioriterar sina barn.
    prata med din kille om det är något ni kan hjälpas åt med för att få ett annan situation, hur ska de bli trygga, kan han agera på något sätt el inte för att de ska funka bättre. hur är det hos mamman etc. ni alla tre kanske kan prata om situationen för att få den bättre.

men såsom det är just nu...tror du behöver se på detta som en vuxen, de e barn... de behöver trygghet o kärlek... o detta är förmodligen deras sätt att få det.

• Tinnys

Låter som vilka barn som helst i den åldern. Tycker de går och lägger sig väldigt tidigt för att det är sommarlov, inte konstigt att de inte somnar på en gång. Min dotter är 11 och går och lägger sig 20.30 på skolkvällar. Andra kvällar kan de bli runt 23. De är inte små barn som går och lägger sig efter bollibompa längre. Lugna kvällar lär ni inte få förrän de är tillräckligt stora att ränna ute och då är det inte lugnt pga andra saker.

• Tessalonka

Antagligen handlar det om lite otrygghet. Sedan vill de nog testa hur långt de kan gå. Barn är barn och de kommer att testa hela tiden, det är bara för dig att vänja dig. Du visste att han hade barn när du flyttade ihop med honom. Jag har oxå levt med bonusbarns i sex år, varannan vecka. Det var påfrestande i början och jag fick stå tillbaka en hel del den veckan han hade dem, men å andra sidan så hade jag faktiskt valt att flytta in i hans liv och då får man bara acceptera att läget är som det är. Du och han har ju faktiskt varannan vecka för er själva, när det bara är du och han. Era myskvällar kanske ni kan ha när han inte har barnen. Förr eller senare kommer barnen att sluta att ropa på pappa på kvällarna. Barnen är så pass stora så de vet exakt hur de ska bete sig för att få uppmärksamhet, de vet att ni tittar på film eller myser i soffan när de skall sova och det är klart att de inte vill sova då. Ha lite tålamod, det kommer alltid att vara hans barn oavsett hur du än vrider och vänder på det. Du valde att flytta in, så du får anpassa dig lite. Hoppas det blir bättre för er snart.

• The bad seed

Skit i kommentarer av typen "du vissta han hade barn då du flyttade in"! 
    Bare bullshit!
    Jepp, man vissta om barnen, men inte hur det var att leva ihop med dom.

Vel, till saken!
    Har börjat forstå att det fölger jäkla masse gnäll och grining med barn.
    Det är aldri bra nog tyvärr.
    Men det ni kan göra, är att våga sätta gränser!
    Vatten måste dom få om dom är törstiga. Godnatt kram får dom når dom kryper till sängs, och det får faktisk räcka. Saker dom undrar får man ta på morgonen med midre det är nåt jätteviktig, och då får man ta det snabbt.  Det är bara ett barns forsök på att få uppmerksomhet när det egentlig ska sova. Handlar det om otrygghet, får man deala med det på dagtid vid att sätta av tid, ge bekreftelse osv. Men när det är kväld ska man sova! Så har vi det här. Kommer bli ett helsikes liv i början, när ni slutar ge respons på ropingen. Men dom vill lära snabbt att man inte kommer någonstans med gnäll och tjat. Alla barn behöver tydliga gränser, så vär inte rädd!  

Nej du får bara prata med din pojkvän om det. Höra va han tycker bör göras.
    Inte mycket du kan göra om han inte vill.
    Men vet hur svårt det är att t upp sådana saker... 

• Ängeln77

Kommentarerna som "han kommer alltid älska den över allt annat", vad fan!Det har INGENTING med det att göra! Det har med uppfostran att göra! TS är en familjemedlem, men ser situationen från ett annat perspektiv, Vore det TS:s egna barn skulle hon säkert också vilja ha lika mycket eget kvällsmys med sin man som nu, vuxentid måste man ha och det är härligt, inte egoistiskt.  TS är trött och främmande för en situation som är ny och är rädd för att säga fel saker som kan uppfattas fel, fast hon inte vill något illa. Hon vill också synas och känna sig sedd, även fast hon är vuxen. Det vill väl alla?

Varför ALLTID dessa dumma kommentarer om att "du borde vetat" och mellan raderna: "han är dålig, han kommer aldrig älska dig lika mkt" etc.  Att kvinnor kan trycka ned andra så hårt på ett forum! Sådana kommentarer visar ju verkligen hur kommentatorn anser att en familj ska vara. Olika prioriteringar och alla älskas på olika nivåer, beroende på vilken ålder som nåtts.

Som ny kvinna är man alltså ALDRIG lika mycket värd eller älskad, utan ska naturligt finna sig i att för evigt vara i skymundan? HERREGUD!

• vittra

Jag tycker tvärtom du låter otrygg så som du beskriver det.

Barn är barn som någon skrev. Det är så här det är. Föräldern är ansvarig inför barnen, inte tvärtom.

• vittra
    Ängeln77 skrev 2011-08-08 14:19:58 följande:
    Som ny kvinna är man alltså ALDRIG lika mycket värd eller älskad, utan ska naturligt finna sig i att för evigt vara i skymundan? HERREGUD!
    Man bör naturligtvis finna sig i att man faktiskt kommer i andra hand, eftersom barnens välmående alltid bör komma först. Det är väl inget konstigt med det?!
  • Ess
    vittra skrev 2011-08-08 14:34:28 följande:
    Man bör naturligtvis finna sig i att man faktiskt kommer i andra hand, eftersom barnens välmående alltid bör komma först. Det är väl inget konstigt med det?!
    Det handlar snarare om uppfostran och att dra en gräns. Det är ok att ropa eller komma upp om man mår dåligt eller har drömt en mardröm. Men otygs ropandet när dom egentligen inte vill något mer än att se hur länge föräldrarna kommer springande, där går man in och säger -nej, nu räcker det för nu har jag sagt godnatt och kramat er så jag kommer inte in fler gånger nu.

Våra tre barn testar också precis samma sak, men hade vi inte dragit en gräns att nu räcker det så hade våra kvällar (och nätter) blivit olidliga.

Ts får prata med sambon och berätta att så här vill hon inteha det, sen är det upp till honom vad han väljer att göra. Väljer han att inte göra nåt så får ts fundera igenom om han verkligen är drömprinsen att skaffa barn med, speciellt som han misslyckats så fatalt första gången.
  • Mrs Moneybags

Det låter tyvärr som helt vanliga barn i den åldern... 

Jag förstår att det är frustrerande, men det är sådana många är.

• The bad seed

Mange säger att barn är barn. Så här är det bara... 
    Öh nej, så är det inte bara.
    Barn testar gränser ja! Men då måste ju vi vuxna dra gränsen eller?
    Får era barn hålla på sånn här uten att ni gör nåt?  
    Låter i så fall konstigt... Specielt att ni inte blir trötta på det...  

• vittra
    The bad seed skrev 2011-08-08 18:34:27 följande:
    Mange säger att barn är barn. Så här är det bara... 
    Öh nej, så är det inte bara.
    Barn testar gränser ja! Men då måste ju vi vuxna dra gränsen eller?
    Får era barn hålla på sånn här uten att ni gör nåt?  
    Låter i så fall konstigt... Specielt att ni inte blir trötta på det...  
    Fast pappan gör ju något också!

Visst behöver barn gränser, men barn är ändå barn och de reagerar på det här sättet när de inte mår bra och när stora omställningar gör dem oroliga. Det spelar ingen roll hur hårda gränser man har så kommer de ändå ha perioder under hela uppväxten av extremt orolig sömn, olika otrygghetsmoment, mardrömmar och liknande. Allra helst när föräldrarna nyligen separerat! Att barnen behöver extra mycket närhet har naturligtvis en orsak, man kan inte vifta bort det som trots som föräldern minsann ska ta ur barnet! Då är man helt fel ute.

Är det verkligen konstigt att barnen är oroliga?!

Om jag var pappan skulle jag fråga dem varför det är så jobbigt på kvällarna och försöka luska ut vad det är de egentligen vill. Man kommer ingenvart med att skälla ut, ignorera eller fnysa bort deras behov med något som skulle kallas för "gränssättning". Det är bara jävligt förnedrande. Och något som förövrigt förvärrar beteendet i minst lika många familjer som dem som tycker att det hjälper.
  • vittra

Inlägget ovan även riktat till Ess.

• Ess
    vittra skrev 2011-08-08 20:11:48 följande:

Visst behöver barn gränser, men barn är ändå barn och de reagerar på det här sättet när de inte mår bra och när stora omställningar gör dem oroliga. Det spelar ingen roll hur hårda gränser man har så kommer de ändå ha perioder under hela uppväxten av extremt orolig sömn, olika otrygghetsmoment, mardrömmar och liknande. Allra helst när föräldrarna nyligen separerat! Att barnen behöver extra mycket närhet har naturligtvis en orsak, man kan inte vifta bort det som trots som föräldern minsann ska ta ur barnet! Då är man helt fel ute.

Om jag var pappan skulle jag fråga dem varför det är så jobbigt på kvällarna och försöka luska ut vad det är de egentligen vill. Man kommer ingenvart med att skälla ut, ignorera eller fnysa bort deras behov med något som skulle kallas för "gränssättning". Det är bara jävligt förnedrande. Och något som förövrigt förvärrar beteendet i minst lika många familjer som dem som tycker att det hjälper.
    Håller med till en viss del. Man måste ta reda på varför dom far upp och ner, och va lyhörd på om dom drömmer eller så. Men när det handlar om en ren testning av gränserna då får man ställa ner foten. När man känner sina barn då vet man också när det är allvar eller bara en test.
    Det skulle bli ohållbart i längden eftersom barnen inte förstår att man behöver sova ett visst antal timmar på natten för att orka med dagens jobb/skola/dagis, dom hade bara blivit kinkiga när man skulle väcka dem på morgonen och sedan hade hela dagen gått i samma anda.
  • MalinEddie
    vittra skrev 2011-08-08 20:11:48 följande:

Du är klok som vanligt.
  • Lillii

Bonusen här har oxå periodvis ropat efter sin pappa och även mig, många gånger för att se om vi kommer. Alldra helst när hennes lillasyster var ny här på jorden och om hon skrek på kvällen så ropade hon gärna, då främst på mig för att se om jag gick i från lillasyster och kom till henne istället. Sånt går över.
    Men jag kan tänka mig att barnen i det här fallet gör ungefär samma sak, ser om pappa kommer istället för att sitta kvar hos dig. Det är alltid en tävlan om uppmäksamheten, tror de. Och jag är väldigt säker på att De VET att deras ropande på pappa stör dig.

Det stör mig på kvällen om våran dotter skriker precis när man börjar komma in i filmen. Men det är bara att vackert gå.

Anyway. Men bonusen har Vi har "gjort upp regeln" att är det vatten, toalettbesök eller liknade saker är så får hon gå upp själv och fixa det själv.
    Vi kommer INTE upp med ett glas vatten till henne om hon ligger och gapar, utan säger "du får gå till toaletten och hämta själv" (vi har med andra ord ett glas där för dessa tillfällen)

Nu är hon väldigt duktig på att somna själv för det mesta, men efter att ha levt med henne i 3 år så har jag lärt mig signalerna för "när det kommer att krånglas" och ofta är det enda som behövs att någon sitter bredvid henne och frågar vad det är hon tänker på och pratar lite om dagen. Nu får ju det oftas bli jag, eftersom hennes pappa inte riktigt fattar grejen.
    Det räcker ofta med 5-10 min och sen säger jag "men vet du vad, om du försöker blunda nu och så kan vi prata om hur det känns i morgon".

till en 7 och 9 åring gissar jag på att man kan ge dem typ 3 ggr. Alltså, 3de gången man kommer in säger man "det här är sista gången ikväll, nu får det vara nog, du har fått vatten, kramar osv,". Så mycket saker kan ingen behöva när man redan gjort allt klart för sänggående.

• Fidelia

bara läst TS

Haha, låter nästan som här...
    Jag är inge trött, jag kan inte sova, jag har ont i magen, jag är törstig, jag är kissnödig.... osv..

Förut svarade vi alltid och ungefär nej nej nej nej sovdags nu... beroende på vad dom skrek om såklart..
    Det gjorde bara saken värre och ropen fortsatte...

Idag gör vi som så... dom är stora nog... är du törstig, gå o drick, är du kissnödig kissa, kan du inte somna, ligg vaken, men ligg i din säng....

Under sommarlovet har tiderna såklart varit slapparem och dags o få in rutin igen.... ska bli spännande :)

Men som ngn skrev... barn är barn och jag tror dom flesta barn har en sån här längre el kortare eller flera perioder i sitt liv...

Bara bita ihop...

Eller gör till vana... att alltid förberedea inför läggning...
    Nu är det 30min kvar, eller ni får se klart denna film, sen är det sovdags... Så det inte blir ett abrupt avslut o säng direkt...

Vi kör ofta med, ni får se klart filmen, sen är det tandborstning o hopp i säng... Brukar inte va nå större problem o få dom i säng, men ropen återstår...

Hoppas det blir bättre m tiden! 

• Brink
    difference skrev 2011-08-04 17:16:01 följande:
    Vet inte om det blir helt rätt forumdel nu, men det handlar i alla fall om min pojkväns barn och deras förbaskade agerande på kvällar och nätter...

Han och hans exfru separerade för ungefär två år sedan, då var barnen 5 och 7. Nu är de alltså 7 och 9, och jag har umgåtts med dem ibland sedan lite mer än ett år tillbaka. Nu har jag flyttat in med min pojkvän och barnen är här varannan vecka. Problemet har ju alltid funnits, även när jag inte bodde med dem, men nu går dete mig ju på nerverna ännu mer för att jag är här hela tiden när de är.

Problemet är vid läggning och när de ska somna. Först och främst gnäller de och ställer till med ett jädrans liv varenda gång ordet sova nämns, oavsett hur mycket klockan är. Nu när sommarlovet fortfarande är igång så går de och lägger sig ungefär runt halv nio-nio tiden. Ibland får de stanna upp en stund längre, om de hittar på något eget att göra eller leker med grannbarnen. Men oavsett HUR mycket kul de får göra innan så gnälls det otroligt mycket, de är aldrig nöjda, inte ens när de är så trötta att de nästan somnar ståendes vill de gå och lägga sig...

När de väl lagt sig i sina sängar så slutar det oftast inte där. Vissa mardrömskvällar har iaf tjejen, som är den äldre, legat och ropat på sin pappa fram till halv tolv på natten. Oftast håller de iaf på nån timme med just detta. Det ropas efter vatten, för att de undrar nåt, för att de vill ha kramar och jag vet inte vad mer...
    Detta är fruktansvärt påfrestande då jag och min pojkvän ju gärna vill ha lite tid själva på kvällen, se en film eller kramas, eller något annat sånt. Och det är sjukt frustrerande att behöva avbryta ett samtal eller pausa en film för att ungarna ropar och inte ger sig förrän de får den reaktion de vill ha, och det går inte heller att ignorera dem, de fortsätter ropa tills de får respons, och blir gärna mer och mer desperata och högljudda i sina rop ju längre tid det går...

Vissa kvällar är detta så irriterande att jag själv blir förbannad och vill sova, och stubinen blir kort även mot min stackars pojkvän...

Jag vet inte om det handlar om ett bekräftelsebehov för dem efter skilsmässan. I övrigt är de väldigt glada skilsmässobarn, de verkar må riktigt bra och fungera väl med föräldrar på två olika ställen etc. Eller handlar det om något annat? Och hur ska detta hanteras?
    Minns att jag själv inte ropade på mina föräldrar på kvällen vid den åldern, det slutade jag nog med väldigt tidigt, lärde mig att jag somnar ju iaf, och funderingar höll jag för mig själv, och jag var inte precis otrygg i mina föräldrar....
    Hur ska man få dem att anta det beteendet istället och låta oss vara på kvällen? De är ju inte spädbarn som måste daltas med, och min pojkvän är i övrigt väldigt duktig på att inte dalta så mycket...

Men det här är ett så sjukt jobbigt beteende att stå ut med! Vad kan man göra?
    Varannan vecka har du ju pojkvännen för dej själv....njut av det. Barnen måste ju dela sin pappa med dej.
Svar på tråden När de ska sova....