• AboynamedSue

Hur noga är Ni med temperatur på ersättning?

Jag har nu tvingats ge sonen ersättning som komplement till amning då han inte gått upp tillräckligt i vikt. Min son är 10 veckor. Jag och min man står med kökstermometern och mäter tiondels grader... Nördigt, jag vet...

Nu undrar jag - hur noga är Ni som ger ersättning på att temperaturen ska vara 37 grader?
    Inom vilket spann anser Ni att det är OK att ge barnet ersättningen? (tex. mellan 36,6 och 37,2 grader)
    Är Ni mindre noga när barnet blir lite äldre?

Bara lite nyfiken :)

• Svar på tråden Hur noga är Ni med temperatur på ersättning?
  • sarsparis

Gör det inte så krångligt, ha den temperatur bebis gillar. Min son ville ha sitt 40 grader, vi fick stå och mäta med termometer. Lilltjejen kan äta den hur som helst. vi värmer bara vattnet i micron och känner sedan att det är lite ljummet iallfall, hur många grader det är har jag ingen aning om. Men hon äter det iallfall:)

• Lalalong

Jag mäter inte. Känner så det inte blir för varmt, med fingret innan jag häller i pulvret. Men så länge det inte bränns på fingret så blandar jag och ger. 
    Man behöver inte göra det så krångligt för sig  

Klara 060504, Alva 100117
  • Lenora

Brukade oftast ge ersättningen rumstempererad eller kall fråm kylen. Gav jag den varm så duttade jag bara ut lite på armen för att se att den inte var skållhet. Värmde aldrig i micron.

• Lussekatten

Vi har Philips vattenkokare där man ställer in temperaturen (40, 60, 80 eller 100). Funkar klockrent. Den följer även med när vi är ute och reser.

• Lei

Vi kokar upp och låter det svalna till lagom temperatur. Det enda du ska tänka på är att ALLTID välja kalt kranvatten, oavsett om du vill koka det eller inte då varmt/ljummet vatten från kranen innehåller bakterier. Sen kan ni välja själva att servera det kallt direkt från kranen (vilket jag inte skulle göra med en sådan liten men det är jag det) eller koka och ställa in i kylen som vissa gjort eller ta från kranen och värma i micron etc... Man kommer på själv vad som är lättast och smidigast för en själv oftast :)

• colan84

Talade med min bvc sköterska i veckan om detta. Hon sa att det som är viktigast är att vattnet kokas upp och att pulvret blandas i det kokheta vattnet för att det inte skall bli något fel (bakterier) när pulvret och vattnet blandas. Detta har semper själva sagt vid ett studiebesök. De har blivit noga med detta sedan ett barn i tyskland dött av ersättningen. Detta gäller dock främst semp 1 ! Men sedan hur kallt det serveras spelar ingen roll, dock ska det såklart inte vara för varmt ;)

• La Lola
    colan84 skrev 2011-08-06 23:18:05 följande:
    Talade med min bvc sköterska i veckan om detta. Hon sa att det som är viktigast är att vattnet kokas upp och att pulvret blandas i det kokheta vattnet för att det inte skall bli något fel (bakterier) när pulvret och vattnet blandas. Detta har semper själva sagt vid ett studiebesök. De har blivit noga med detta sedan ett barn i tyskland dött av ersättningen. Detta gäller dock främst semp 1 ! Men sedan hur kallt det serveras spelar ingen roll, dock ska det såklart inte vara för varmt ;)
    När dog det barnet?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Kiicki

Min son vägrade varm ersättning. Han har alltid velat ha den kall. Så vi kokade och sen fick de svalna. Helst skulle den va kylskåpskall.

• La Lola
    colan84 skrev 2011-08-06 23:18:05 följande:
    O var gjorde Semper studiebesöket?
    O kan det inte bildas bakerier i Nestlés ersättning?
  • colan84
    La Lola skrev 2011-08-06 23:20:00 följande:
    När dog det barnet?
    Ingen aning tyvärr..
    La Lola skrev 2011-08-06 23:22:39 följande:
    Semper gjorde besöket på vår bvc mottagning i utbildningssyfte.

Har ingen aning om Nestlés. Jag har Neslé nu, och enligt förpackningen så kan du blanda i pulvret när vattnet kylts ner till 40 grader, men jag blandar i pulvret vid 100 grader för att vara säker.. Vet inte om det är rätt men..
  • La Lola
    colan84 skrev 2011-08-06 23:34:35 följande:
    Ingen aning tyvärr..
    La Lola skrev 2011-08-06 23:22:39 följande:
    Semper gjorde besöket på vår bvc mottagning i utbildningssyfte.

Har ingen aning om Nestlés. Jag har Neslé nu, och enligt förpackningen så kan du blanda i pulvret när vattnet kylts ner till 40 grader, men jag blandar i pulvret vid 100 grader för att vara säker.. Vet inte om det är rätt men..
    Okej....för om det var nyligen så borde det ju ha stått i media men jag kan inte minnas att jag läst det....

Reste nån från Semper runt till alla BVC i hela Sverige o utbildade?
    Ersättningspulvet är ersättningspulver oavsett tillverkare....så det där låter bara jättekonstigt för mig....
  • gotaland

Jag var jätte noga i början och kokade och krånglade med vatten som det står att man ska göra. Men vi har världens renaste vatten här i Sverige och ersättningen säljs i många fler länder som vattnet är lite si och så med så de skriver naturligtvis det på förpackningen. Nu häller jag kallt vatten i flaskan blandar i pulver sen i micron, värmer till mes ljummet. Det är inte så noga. Prövade också när jag var på en restaurang där personalen var jättestressad om han drack ersättningen kall och det gjorde han. Bra då slipper man det också. Jag gör även i ordning några flaskor på kvällen så jag har till nattmålet vid fyra snåret. Orkar verkligen inte stå och mäta vatten och pulver då utan det går undan, inte enbart lathet utan jag vill inte att han ska vakna upp för mycket utan in i micron 25 sekunder, byta blöja 15 sekunder sen mat och sen sover han igen till åtta på morgonen.

Svar på tråden Hur noga är Ni med temperatur på ersättning?