• cocos87

Kan barn börja lära sig prata runt 8-9 mån?

Min son blir 9 mån nu i augusti och det låter verkligen som att han försöker prata, inte sånt där bebis språk som da-da pa-da osv utan verkligen härmas.. Men är det möjligt? Om man kollar på honom och säger t.ex pappa så formar han först munnen och kollar stirrande på min mun sen säger han också pappa, han har även härmats med att säga mamma och när storasyster skojar med honom och säger typ bä bä bä så låter det som om han också säger bä bä bä, ja ni förstår.. Men är det här bara en slump eller som jag tidigare skrev kan så små redan börja härma ord?
    Min dotter gjorde då aldrig såhär, därför blir jag lite förvånad! 

Nathalie 090607, Leo 101105
  • Svar på tråden Kan barn börja lära sig prata runt 8-9 mån?
  • viseversa

ia det är fullt möjligt. Indra sa sitt första ord vid 8 mån(tydligt pappa) men sen tog det stopp. Hon var ändå sen med talet. 
    Jag har en kompis vars dotter kunde över 40 ord som 1 åring. Hon kunde lägga ihop lättare meningar redan då. Så hon började också prata tidigt och lärde sig snabbt. 

• woopwoop

Min svärmor menar att min sambo gjode det när han var 8månader. O andra sidan säger hon att han pratade teckenspråk som 7 månader och kunde läsa vid 2,5år ålder.. Du har ingen bebisbok eller så som du kan leta fakta?

• Milla10

Min son är 9 mån och säger mamma, pappa och daddie (pappa är engelsman så han lär sig båda) och han kan vinka och säga hejdå (låter mera som eeeddåå) =). Så ja, jag tror det finns bebisar som kan lära sig ord så tidigt.

Charlie 101008
  • Natulcien

Jag pratade när jag var 10 månader. Ett litet antal ord förstås, men ändå tydliga ord: mamma, pappa, titta, där, traktor och några till.

Så säkert finns det de som pratar vid 8-9 mån. också. Glad

• MammaMia88

Jodå, det är helt möjligt

Min dotter sa sina första ord redan vid 5 månader: Gott-gott 

• lias

Min sambo påstår på allvar att han pratade helt rent när han var 10 månader. Jag tror inte ett skvatt på det :-P

• MammaMia88
    lias skrev 2011-07-26 11:34:05 följande:
    Min sambo påstår på allvar att han pratade helt rent när han var 10 månader. Jag tror inte ett skvatt på det :-P
    Inte jag heller
    Dem flesta fyraåringar pratar inte ens helt rent... :-P 
  • cocos87
    lias skrev 2011-07-26 11:34:05 följande:
    Hahaha ja, han måste ha varit ett riktigt underbarn
    Nathalie 090607, Leo 101105
  • ferrarigirl

Det är helt möjligt.
    min pappa pratade massor när han var 9 månader. Han var väldigt bil intresserad så det blev mäst om bilar Flört

• MammaMia88
    cocos87 skrev 2011-07-26 11:36:32 följande:
    Hahaha ja, han måste ha varit ett riktigt underbarn
    Eller så menade han egentligen 10 ÅR
  • SailorGirl

Tror absolut grabben försöker börja prata.Det är himla kul att se så koncentrerade de små kan vara

Min 9-månaders har sagt "katt" väldigt länge, iaf 3-4 månader. Det utvecklades sedan till "Hej katt!" (som hon nästan alltid skrek till/efter våra stackars, livrädda missar när hon jagade dem ) Tror nyfikenheten inför dem bidrog till att hon lärde sig krypa redan vid 4 månader )

"Mamma" kom kring 6 månader och pappa strax efter. Nu säger hon sällan "pappa" och "mamma" verkar mest betyda "gör som jag vill!".

Det har varit mycket viskande och övande på läpprörelser för sig själv kring 7 månader, men det har också minskat på sistone. Ibland säger hon "ba" när jag visar ballongmobilen ovanför sängen och säger "ballong". "eMAA" med hort, tyst "e" och tryck på "maa" tror jag betyder "Selma" som hon heter. Det får man oftast höra när hon vill att man ska ge henne något hon inte når.

• Kritik

Mina föräldrar hävdar att jag sa "Katt" när jag var nio månader. doktorn trodde dem inte för fem öre då bokstaven K vanligen brukar vara en av de sista som barn lär sig uttala. Föräldrarna spelade in mig på kasettband där jag klart och tydligt uttalade "Katt" inför en näpen doktor Kyss

• SailorGirl

Ska jag vara ärlig, så är det ofta mer "gatt" än "katt". Vi brukar skämta om att Selma redan börjat prata italienska (gatto) och är ett otroligt intelligent barn Skillnaden mellan g och k är väl bara att den ena är tonande och den andra tonlös?

• mamma 10

Min dotter på drygt 9 månader säger där, tack och titta, dock inte med så tydligt uttal!:) Man ser tydligt hur hon tittar på munnen när man pratar, hon funderar och grubblar, sen härmar hon!:)

• Mama75

10 mån dotter här som säger mamma, pappa, titta, titta där, skål (kåål) ,kaka, tack (aack), kom, kissa (iissa), mat (maa), alva (aava) , tittut, bu, tutte (tutta), heej

• HannaE

Jo, enstaka ord kan en del niomånaders både förstå och uttala. Men härmandet, att 'eka' det någon precis sagt, är förstås inte riktigt samma som att kunna ett ord -- man kan ju härma utan att veta ordets betydelse. Vår dotter pratar knappt alls (16 mån) men det händer att hon härmas litet nu, det tar jag som ett tecken på att hon börjar intressera sig för pratet.

Man lever så länge man lär.
  • Mejamus

Min son sa sitt första ord när han var 8 månader: "kisse" och det var när han såg sin favvoreklam på teve, en katt som leker i snön och även i en bildbok han hade. Några dagar senare var vi i farstun när källardörren smällde igen. Då sa han "Bom!" och jag blev jättepaff för det var ju inget direkt man tränade på. Och på den vägen är det. Vid 1 år kunde han säkert 50 ord. Han har alltid varit tidig med talet och är nu som 6-åring väldigt bra på att prata och använder "storas ord" för sin ålder.

• Izela

våran minsta tjej på nu 10 mån började säga sina första ord vid 8 mån, jag va helt chockad eftersom hennes storasyster inte yttrade ett ord innan 16 mån typ:)

• mamma till tre busungar

Vår dotter började prata vid 7-8 månader och vid året hade hon flerordsmeningar.

Vid 18 månader behärskade hon språket bra inkl prepositioner, böjningsformer m.m. Bättre än vad lillebror gör nu vid 3 års ålder. 

• dripdrop

Ja, min dotter härmas också när man säger olika ord, precis så som du förklarar. Det har hon gjort i nån månad nu, blir 8 månader om en vecka. Hon sa pappa vid 6 månader och är fullt medveten om vem pappa är :)

Svar på tråden Kan barn börja lära sig prata runt 8-9 mån?