• FruMadde4barnTätt

sena aborter - foster, bebisar som får ligga och skrika och självdö

stod att läsa i tidningen.

sköterskor som säger upp sitt jobb pga. detta då de mår så dåligt av detta

foster, bebisar som lever, som gråter och får ligga och självdö på en bänk på en filt i ett stängt rum, sköterskorna klarar inte höra skriken, och går därifrån, de får inte lov att ge någon hjälp till foster , bebisarna.

sena aborter så kan detta hända.......
    behövs det inte en lagändring då tycker ni?

jag blir ledsen av att läsa detta.      

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-11 13:54
    Skulle du själv vilja behålla ett barn som blivit till vid en våldtäkt exempelvis?

varför inte göra en tidig abort istället.
    jag hade inte gjort en sen abort om det skulle kunna innebära en liten risk för att fostret skulle leva och självdö på en bänk i en filt alldeles själv utan omtanke.
    fostret ligger och kämpar för sin överlevnad och lider.

Skulle du vilja bära ett barn som kommer att dö utanför livmodern tiden ut hellre än att få tillstånd till en sen abort?

svår situation - läkaren måste vara helt säker på detta.
    jag hade helst gjort en tidig abort. vid sen abort hade jag velat att fostret fick en spruta att somna in om det levde, jag hade velat hålla mitt barn, jag hade inte velat att det skulle ligga och självdö alldeles själv och lida då det kämpar för sin överlevnad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-11 13:56
    www.dn.se/nyheter/sverige/levande-foster-dilemma-vid-aborter

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-11 18:52
    jag har skrivit fel där om skriker och gråter - ser jag nu.

men det var så jag mindes det jag läste antagligen så blev det fel pga. det var så hemskt att läsa om det ,

det var ett tag sedan jag läste det

men det är lika hemskt för det även om de inte kan gråta eller skrika så skulle de nog göra det om de kunde.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-11 20:32
    foster som kämpar med andningen i 1-2 timmar förekommer såg jag i tråden, det är ju lång tid, vad hemskt, synd om dem.

• Svar på tråden sena aborter - foster, bebisar som får ligga och skrika och självdö
  • jordgubbe0812
    violatricolor skrev 2011-07-24 18:12:49 följande:
    Plutteli: Jag är inte underbegåvad så att förklara för mig att aborter sker av kombinerade skäl är ganska onödigt. Vad jag anser har jag förklarat. Vad jag ifrågasätter har jag framhållit flera gånger även om du väljer eller låtsas missförstå. Jag har varit så tydlig som möjligt. Du kanske skulle prova att läsa igen? Förstår du ändå inte så finns det inte mycket att göra. Om det kan sättas en gräns vid 22 v så kan det sättas en vid 20. Jag tycker inte det är självklart att den ska ligga kvar vid 22.
    UL görs ju någon gång mellan vecka 16 och 20 (och det är ju inte direkt föräldrarna som bestämmer vecka).
    Sena aborter av medicinska skäl upptäcks ju där. Först ska altså ul hinnas med. Sen ska det kanske dubbelkollas med nytt ul. Sen ska föräldrarna hinna bestämma sig om abort ( måste ju rimligtvis få ta ett par dar), sen ska socialstyrelsen ta beslut.

Så sålänge ul görs i vecka 20, så länge måste nog abortgränsen gå vid vecka 22.
  • violatricolor

Stas: Om barnet med största sannolikhet kommer att dö kort tid efter förlossningen får hon göra abort så sent hon vill. Vi pratar om livsdugliga barn som alltså inte måste dö. Men som jag skrev så vore det önskvärt med snabbare handläggning och kanske bättre UL eller inte UL så sent som v 20. Dock ser man inte alla skador och sjukdomar på UL ens så problemet existerar oavsett var gränsen är satt.

• Queenie70
    Plutteli skrev 2011-07-24 17:48:18 följande:
    Javisst kan man ha den åsikten. Men då hamnar du ju istället i dilemmat ifall det verkligen är väridg att hålla människor fastlåsta på britsar i madrasserade rum, övervakade 24/7 i 4 månader för att garantera att barnet överlever graviditeten ut, för att inte tala om de insatser som sedan kommer behövas för att kvinnans mentala stabilitet skall återställas så pass att hon faktiskt inte gör sig själv eller någon annan illa när hon inte hålls fången mer.
    Nej givetvis är det inte värdigt, och givetvis kommer det att behövas massiva insatser för kvinnans hälsa under och efter pågående graviditet, och mitt ställningstagande är är ändå att det är värt det. Och att kvinnans lidande i detta fall är sekundärt.
  • Plutteli
    Queenie70 skrev 2011-07-24 19:37:08 följande:
    Nej givetvis är det inte värdigt, och givetvis kommer det att behövas massiva insatser för kvinnans hälsa under och efter pågående graviditet, och mitt ställningstagande är är ändå att det är värt det. Och att kvinnans lidande i detta fall är sekundärt.
    Ok, men var drar vi gränsen då? Är det lika ok att binda fast dig vid en brist för att ta ett organ du klarar dig utan, eller lite benmärg till nån främling fast du inte vill?
  • Queenie70
    Plutteli skrev 2011-07-24 23:46:54 följande:
    Ok, men var drar vi gränsen då? Är det lika ok att binda fast dig vid en brist för att ta ett organ du klarar dig utan, eller lite benmärg till nån främling fast du inte vill?
    Nej det är inte ok, och inte heller jämförbart som jag ser det.
  • Plutteli
    Queenie70 skrev 2011-07-24 23:48:40 följande:
    Nej det är inte ok, och inte heller jämförbart som jag ser det.
    Klart det är! Om det skall vara tillåtet att hålla en kvinna fastlåst i MÅNADER för att rädda livet på barnet (och enligt dig dessutom värt riskerna) så är det ju minst lika ok att bara för en dag låsa fast nån annan för en donation som räddar livet på ett äldre barn/vuxen. Ett oönskat barn har ännu inga annhöriga som har en relation till det. Kvinnan som bär barnet har det dock mest troligt. Ett fött barn som hunnit börja växa upp, eller en vuxen har oftast massor av annhöriga som bryr sig om dem vilket gör att fler personer drabbas av en större tragedi om dessa personer dör än om ett ofött barn gör det. Alltså måste det ju vara mer värt att rädda den person som folk har en relation till oavsett priset än att rädda ett oönskat, ofött barn oavsett vad priser är.
  • Queenie70
    Plutteli skrev 2011-07-25 00:13:37 följande:
    Klart det är! Om det skall vara tillåtet att hålla en kvinna fastlåst i MÅNADER för att rädda livet på barnet (och enligt dig dessutom värt riskerna) så är det ju minst lika ok att bara för en dag låsa fast nån annan för en donation som räddar livet på ett äldre barn/vuxen. Ett oönskat barn har ännu inga annhöriga som har en relation till det. Kvinnan som bär barnet har det dock mest troligt. Ett fött barn som hunnit börja växa upp, eller en vuxen har oftast massor av annhöriga som bryr sig om dem vilket gör att fler personer drabbas av en större tragedi om dessa personer dör än om ett ofött barn gör det. Alltså måste det ju vara mer värt att rädda den person som folk har en relation till oavsett priset än att rädda ett oönskat, ofött barn oavsett vad priser är.
    Jag anser inte att det är jämförbart, på samma sätt som det inte är jämförbart att aktivt dränka någon med att inte hoppa i och försöka rädda någon som drunknar. I 20:e veckan så ser jag det ofödda barnet som en individ precis som modern. Med samma potential till lidande. Jag utgår ifrån att det alltid finns hopp om hjälp till en vuxen individ som tvingas genomgå något traumatiskt.
  • Queenie70

..tilläggas ska också att jag inte anser att man kan värdera människors liv utifrån deras relationer. Då skulle ju en isolerad deprimerad människas liv vara mindre värt en en socialt framgångsrik människas liv etc.

• Plutteli
    Queenie70 skrev 2011-07-25 00:20:54 följande:
    Jag anser inte att det är jämförbart, på samma sätt som det inte är jämförbart att aktivt dränka någon med att inte hoppa i och försöka rädda någon som drunknar. I 20:e veckan så ser jag det ofödda barnet som en individ precis som modern. Med samma potential till lidande. Jag utgår ifrån att det alltid finns hopp om hjälp till en vuxen individ som tvingas genomgå något traumatiskt.
    Å andra sidan är det ju ett lika aktivt beslut att vägra donera om du kan det i vetskapen om att personen kommer dö utan donation som det är att medvetet stänga av moderkakan till ett foster (kan liknas vid att stänga av en andningsmaskin för nån i koma eller en hjärndöd).
  • SamireSimone

problemet i denna fråga är det fria valet.  
    Vad går gränsen för mänskligt liv ?
    Vi har valet att göra detta, skaffa barn eller inte
    Kvinnan har rätt att bestämma över sin kropp
    Är det ett liv?
    Vems liv går före?
    Vid svåra fosterskador  och fosterdöd kan abort i detta skede vara helt berättigat,eller om fostret kommer
    dö  vid födseln
    Ett annat dilemma är att förbjuds se lite senare aborterna , då förbjuds rätten till fri abort
    Det finns belägg för att vårdpersonal inte orkar med sitt arbete,att läkare till sist inte gör det
    Någon måste ju göra jobbet, aborten och det är läkaren,som inte kan neka.
    Förbjuder man helt rätten till fri abort med kurator och tvåläkarintyg, så hamnar vi på en tillbaka
    gång med abortresor till andra länder, för det kommer alltid att finnas
    Även spiral (som jag använt) ses som abort i tidigt skede, då har jag gjort två.Men läkare på den
    tiden talade inte om sanningen om spiraler,
    Det hela är en mycket svår fråga, kvinnans beslut, abort på grund av sjukdom hos kvinnan eller barnet.
    Ingen kan fatta beslut om vad en annan kvinna ska göra,det är priset vi betalar,för att det är början till
    mänskligt   liv

• Tashie

Vad jag vet så har 18-22-veckorgamla foster inte tillräckligt utvecklade lungor för att andas ordentligt och kan därmed inte skrika.

Skillnaden mellan naturen och civilisationen är att i naturen går de inkompetenta under och i civilisationen gör de inte det.
  • SamireSimone

ibland sätts förlossning igång för att rädda moderns liv och sedan barnets, p g av sjukdom då kan det bli mycket sent.Hur man än gör så blir det fel, hindrar man fri abort blir den illegal, tillåter man den ,så som i detta fallet i den här tråden , blir vårdpersonal utsatta för stora påfrestningar inom sitt yrke.
    Det finns ingen lösning på detta problem  

• ica

Hela den här diskussionen är absurd. För det är så få barn det handlar om. Och inga barn ligger och skriker på våra sjukhus utan att tas om hand. Läs på innan. Jag antar att det är Ja till livet eller nåt likvärdigt som ligger bakom denna tråd.

• Simon 681
    Plutteli skrev 2011-07-25 00:24:24 följande:
    Å andra sidan är det ju ett lika aktivt beslut att vägra donera om du kan det i vetskapen om att personen kommer dö utan donation som det är att medvetet stänga av moderkakan till ett foster (kan liknas vid att stänga av en andningsmaskin för nån i koma eller en hjärndöd).

Men om aborten går till på ett annat sätt än att "stänga av moderkakan" då? Vid "partial birth" aborter sugs exempelvis hjärnan ut, och det skulle då vara jämförbart med att suga ut hjärnan på någon.

Nej. Debatten behöver lyftas. Skälet att man är för eller emot är etiskt med olika inslag av pragmatik. Jag tror ingen tycker att aborter är bra i meningen "ju fler dess bättre",  jag tror ingen blir gravid med flit med ett slutgiltigt mål att få en abort utförd. Alla håller med om att det är en ooptimal, oönskad, hemsk sak som händer vid abort.

Men de pragmatiska skälen är exempelvis att genom att förbjuda aborter så sker det inte färre aborter. Däremot kommer de att utöras i sunkiga källare av folk som antagligen inte är riktiga doktorer, eller av kvinnan själv genom en hemkokt kemisk abort eller andra metoder som lika gärna kan döda henne också. 
  • MissEofc

Våldtagna tjejer och såna fall tycker jag är okej att göra sen abort med. 
    Men jag vet om en tjej som fick reda på att hon väntade en till pojke på RUL och ljög sig då till en sen abort i vecka 20.
    Så jävla fel som det bara kan bli, adoptera bort ungen då istället för att ta bort den som är två veckor ifrån att klara sig utanför magen. 

• lennartsdotter
    Simon 681 skrev 2012-10-07 14:04:19 följande:

Men om aborten går till på ett annat sätt än att "stänga av moderkakan" då? Vid "partial birth" aborter sugs exempelvis hjärnan ut, och det skulle då vara jämförbart med att suga ut hjärnan på någon.

Nej. Debatten behöver lyftas. Skälet att man är för eller emot är etiskt med olika inslag av pragmatik. Jag tror ingen tycker att aborter är bra i meningen "ju fler dess bättre",  jag tror ingen blir gravid med flit med ett slutgiltigt mål att få en abort utförd. Alla håller med om att det är en ooptimal, oönskad, hemsk sak som händer vid abort.

Men de pragmatiska skälen är exempelvis att genom att förbjuda aborter så sker det inte färre aborter. Däremot kommer de att utöras i sunkiga källare av folk som antagligen inte är riktiga doktorer, eller av kvinnan själv genom en hemkokt kemisk abort eller andra metoder som lika gärna kan döda henne också. 
    Varför diskutera partial birth abortion i Sverige där det öht inte förekommer? Vill du bekämpa det i något land där det förekommer och lyfta medvetenheten om det i Sverige, göra namninsamlingar osv. Gör det, det är okej men i den generella abortdebatten i Sverige är PBA fullständigt irrelevant.

Och nej, alla håller inte med om att abort är en hemsk sak. Jag tycker inte det. En abort är dessutom förhoppningsvis alltid önskad av den person som genomgår den, annars skulle det ju handla om tvång och det är hemskt. Ooptimalt? Absolut inte, förhoppningsvis är varje abort noga övervägd och den optimala lösningen i just de enskilda fallen.

Vi är rätt många som inte tycker att abort är så himla dramatiskt och det hänger antagligen ihop med att vi inte anser att det är "små barn som mördas". 
  • ica
    lennartsdotter skrev 2012-10-08 11:37:24 följande:
    Varför diskutera partial birth abortion i Sverige där det öht inte förekommer? Vill du bekämpa det i något land där det förekommer och lyfta medvetenheten om det i Sverige, göra namninsamlingar osv. Gör det, det är okej men i den generella abortdebatten i Sverige är PBA fullständigt irrelevant.

Och nej, alla håller inte med om att abort är en hemsk sak. Jag tycker inte det. En abort är dessutom förhoppningsvis alltid önskad av den person som genomgår den, annars skulle det ju handla om tvång och det är hemskt. Ooptimalt? Absolut inte, förhoppningsvis är varje abort noga övervägd och den optimala lösningen i just de enskilda fallen.

Vi är rätt många som inte tycker att abort är så himla dramatiskt och det hänger antagligen ihop med att vi inte anser att det är "små barn som mördas". 
    Sen har vi ju alla spontanaborter dvs missfall. När det går snett fastän barnet är önskat. Då är det tråkigt. Jag tycker inte att aborter är nåt bra. Men alternativet att oönskade barn föds är inte bra. Jag känner några såna. Det blir inga lyckliga människor.
Svar på tråden sena aborter - foster, bebisar som får ligga och skrika och självdö