• Maria3

Hur mkt välling dicker era 6 månaders?

Har en 6 månaders dotter som helammats tills hon var 5 månader, fått puré och gröt och delammas nu. Men jag skulle vilja att hon börjar dricka välling och jag skulle vilja sluta amma när det väl fungerar med välling. Hon fick välling för första gången ikväll. Det gick ganska ok. Hon kunde iaf dricka ur nappflaskan (det kunde inte min son, han fatta bara inte). Fick i henne ca 60 ml. Men hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska dricka? Hur mkt dricker era 6-månaders?

• Svar på tråden Hur mkt välling dicker era 6 månaders?
  • thegoddess

Min dotter är 6 mån och ätit välling en månad. Hon får i sig 200 ml men hon äter hälften först sen får hon nappen en stund och liksom pauser lite sen äter hon mer. Men hon får inte ha ätit på över 2 timmar innan. Hon sover oftast hela nätter och vaknar ibland runt 3 och somnar om utan mat

• Maria3

Tack för svar. Ja det var det jag misstänkte att det var något runt 200ml. Men jag får vänja henne med välling. Hon var lite sur nu också, trött. Och när hon är övertrött så kan hon inte amma heller utan måste sova en stund först.

• thegoddess

Det är nog smart att mjukstarta. Kanske prova amma efter och se om hon är mätt liksom. Dom får ju anstränga sig mer gör att äta. Dom är ju lite lata trots allt.

• yes79

Vi började ge välling vid nattningen vid ca 7 månaders ålder, då drack dotter ungefär 100 ml, hon fick ersättning innan vi började med välling och drack då max 150 ml åt gången! Först vid kanske 10 månader kunde hon ibland dricka 200 ml av ersättning och först efter året blev det att dricka 200 ml välling!

• Maria3
    yes79 skrev 2011-07-01 22:16:23 följande:
    Vi började ge välling vid nattningen vid ca 7 månaders ålder, då drack dotter ungefär 100 ml, hon fick ersättning innan vi började med välling och drack då max 150 ml åt gången! Först vid kanske 10 månader kunde hon ibland dricka 200 ml av ersättning och först efter året blev det att dricka 200 ml välling!
    Ok. Ja det är ju olika hur mkt de får i sig. Jag ska imorgon göra iordning en portion (110ml) och se hur mkt hon vill dricka. Sen om hon verkar vilja ha mer får hon amma. Och sen nästa gång göra iordning mer. Men det får ta sin lilla tid =)
    Tusen tack för svar. Nu vet jag hur jag ska fortsätta.
  • Finesse

Men om du inte vill amma längre så byt ut till ersättning istället för välling. Välling och gröt ska endast äta 3 ggr om dagen och ersättning kan du ge så mkt du vill..

Ebba 071228, Hampus 110225
  • La Lola
    Finesse skrev 2011-07-02 09:00:47 följande:
    Men om du inte vill amma längre så byt ut till ersättning istället för välling. Välling och gröt ska endast äta 3 ggr om dagen och ersättning kan du ge så mkt du vill..
    Precis vad jag tänkte skriva.

O jag poängterar att det är 3 gånger per dygn så att ingen missförstår.
    (förutsatt att det är välling/gröt med gluten)
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Maria3

Idag fick hon i sig 100 ml så det verkar fungera =)
     Meningen är inte att jag ska sluta amma så fort som möjligt utan när det fungerar med mat (gröt el. välling till frukost/kvällen, puré till lunch och middag, samt mellanmål).  Jag räknar med att sluta amma efter sommaren (2-3 månader) och då kommer hon vara 8-9 månader gammal och då behövs inte modersmjölkersättning. Men vi får se hur det går. Anledningen till att väljer välling är att hon då kan vara i min famn och äta vällingen, lika nära som när man ammar. Mysfaktor!! =)

• Finesse

Rekommendationerna är ju att ge ersättning till 1 år, ja eller att amma.

Ebba 071228, Hampus 110225
  • La Lola
    Maria3 skrev 2011-07-02 21:11:08 följande:
    Idag fick hon i sig 100 ml så det verkar fungera =)
     Meningen är inte att jag ska sluta amma så fort som möjligt utan när det fungerar med mat (gröt el. välling till frukost/kvällen, puré till lunch och middag, samt mellanmål).  Jag räknar med att sluta amma efter sommaren (2-3 månader) och då kommer hon vara 8-9 månader gammal och då behövs inte modersmjölkersättning. Men vi får se hur det går. Anledningen till att väljer välling är att hon då kan vara i min famn och äta vällingen, lika nära som när man ammar. Mysfaktor!! =)
    Fast ersättning kan man ju också ge när de är i famnen.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Hur mkt välling dicker era 6 månaders?