• mamma till tre busungar

När kunde ditt barn gunga själv? När kunde barnet cykla utan stödhjul?

Ja, hur gammalt var ditt barn då denne själv kunde ge fart på gungan och när kunde barnet cykla utan stöd? Undrar eftersom min 5,5-åring inte kan något av det.

• Svar på tråden När kunde ditt barn gunga själv? När kunde barnet cykla utan stödhjul?
  • anja1661

min dotter och min son lärde sig göra egen fart på gungan runt 4år.....cykla utan stödhjul lärde sig sonen när han var 4,5år och dottern när hon var 5,5år.

• pluppfamiljen

Prata bli torr 1,5 Gunga 2-3 cykla 4 år. Men hon är en flicka och flickor är ju snabbare på att lära sig 

Blivande 6 barns mamma
  • Lotten73

Vad har ni för strl på cykeln till eran 5 åring? Måste man cykla utan stöd vid 5?

• lurv

Mina minsta grabbar cyklade utan stödhjul när de var 3 år och 2 månader. Den äldre lärde sej cykla själv och den yngre fick en springcykel när han var 2½ år. Den äldre var 5 år när han lärde sej ta fart på gungan själv och den yngre var 4! år.

• Bambusa

min 2 ½ åring kan gunga själv om hon står iaf.. cykel har hon inte fått nån riktigt, utan har 3hjuling bara, å då är de bekvämare att vi puttar på med handtaget så styr hon..

• Lalalong
    Lotten73 skrev 2011-08-01 19:54:01 följande:
    Vad har ni för strl på cykeln till eran 5 åring? Måste man cykla utan stöd vid 5?
    Nej, det måste man så klart inte. 
    Min 5 åring cyklar inte ens med stödhjul

Hennes cykel är 12". Men hon är rätt liten för åldern.  
    Klara 060504, Alva 100117
  • mamma till tre busungar

Vet ni! Igår så lärde sig sonen att cykla utan stödhjul (med har inte riktigt lärt sig stanna säkert) och samma dag började han spontant idogt försöka ge fart på gungan själv men har ännu inte fått in snitsen.

• ulfsas

Dottern Filippa cyklade utan stöd vid 4år 3 mån och sonen Oscar vid ca 6 års ålder...

• Edda2

Vår mellersta grabb lärde sig cykla utan stödhjul när han var 3år han är i dag 5 år. Medans vår äldsta som blir 7 i feb inte vågar prova för det är för farligt enligt honom.

Men kunde gunga själv för ca 1.5-2 år sedan. Men mellersta grabben börjar lära sig så smått att ta fart själv nu.

• Dimisi

Mina barn är 4 år och 5,5 år. Ingen av dem kan få fart på gungan själv. Cykla utan stödhjul lärde de sig när den ena nyss fyllt 5 och den andra var bara 3! Den minsta måste ha varit extremt tidig med att cykla. Den stora var nästan 4 innan han fattade hur man trampar på pedalerna. Varken cykel med stödhjul eller trehjuling funkade. Han trampade liksom bara ett halvt varv, eller bakåt.

• MissAdelaide

Min son är ca 5,5 år och han kan båda de sakerna. Tror han var precis fyllda 5 när han lärde sig.

• jezca

Sonen fick en springcykel vid 3 år. när han var 3,5 år ville han prova en vanlig cykel och cyklade som han aldrig gjort annat. Rekomenderar verkligen springcykel/ balanscykel istället för stödhjul. Han är idag 4,3 och jag tror inte han tar fart på gungan själv då det inte är någon favorit.

Svar på tråden När kunde ditt barn gunga själv? När kunde barnet cykla utan stödhjul?