• mzetterblad

Tillväxthämmade barn, bestående men ?

Min son föddes i v 38+1 och vägde 1760g & 43 cm lång.
    Nu har han stannat av i tillväxten och varken gått upp eller växt på längden sen han var 6 månader, han är 8 månader nu. Senaste kontrollen hade han gått ner i vikt och nu väger han 5975g.

Min fråga är, kan den här tillväxthämningen vara nåt bestående, att han kommer växa dåligt hela sitt liv, nåt som vart med om nåt liknande. Jag känner mig riktigt orolig att det kanske är nåt fel på honom, men ingen läkare vill ta mig på allvar.

Först trodde dom han va glutenintollerant, men enligt proverna så var han inte det, så nu har vi fått testa att utesluta allt vad mjölk heter, men det verkar inte ge nån skillnad på vikten eller tilväxten heller.

William 070824 & Linus 101020
  • Svar på tråden Tillväxthämmade barn, bestående men ?
  • mia A

Oj blev något konstigt datorn hängde sig, jo hon har gått upp 2 gram på 1 år nu. Men nu äter hon nästan allt stödfamiljen undrar var hon får plats med all mat med sin lilla mage o kropp.

• Maria C S 75

Intressant tråd. Jag fick ingen prematur men en kille på1970 gr i v42+1. Han är 5 år idag ca 109 cm, vilket jag är nöjd med. Kille nr 2 vägde 2525 i v38+4. Han blir 2 år i sept och är strax över 80 cm, honom är jag lite mer orolig över. Skall fråga om tillväxt hormon vid 2 års kontrollen.

I övrigt är 5 åringen lite sen i fin motoriken, tal mm. Kan bero på att han var kraftigt tillväxthämmad och förmodligen magrade 500-1000 gr i magen.  

Stolt mamma till Mario & Nicholas. Carpe diem.
  • kattis83

håller med föregående, intressant tråd. Då jag själv är tillväxthämmad, föddes ca 36+0 1450g, 37cm. I dag 28år senare 148cm, 44kg Skrattande
    fick tillväxthormon sedan 2års ålder fram tills ca 16år. inga direkta bestående men, bortsett från att jag är infektionskänslig och därmed sjuk mykt.
    har i dag en tjej på 7månader, hon tycks inte följa i mina fotspår vad gäller längd eller vikt. hon föddes 34+0, 2200g, 46cm. idag ca 70cm och 7000g.
    hoppas det går bra för dig och din skatt, skulle det vara så att han har något problem med tillväxthormon eller dylikt finns i dag mycket bra hjälp att få. Och jag kan intyga att även som kort klarar man sig galant genom livet 

• mzetterblad

Ja, jag är inte så stor jag heller Haha! 162 cm!
    Han kommer nog inte bli som sin storebror som är 4 år & har 122/128 i kläder.

På 8-mån kontrollen vägde min plutt 6580g & 67 cm .

• Kazeer

Båda mina barn har fötts prematurt och de har varit tillväxthämmade.

Min yngste föddes i vecka 35+3 och vägde 1510 g och va ca 40 cm lång. Vid ett års ålder vägde han 8,3 kg och var knappt 70 cm lång. Han har två kompisar, som är lika gamla (de tre pojkarna är födda inom en tvåveckorsperiod) och det syns verkligen att O har en del att ta igen. Nu är han 1,5 år och jag ser med spänning fram emot 1,5-årskontrollen på BVC.

Min äldste föddes i vecka 36+3 och vägde 2095 g och var 46 cm lång. Han är idag fyra år gammal och har sedan länge vuxit ikapp sina jämnåriga.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • mzetterblad

Ni som skaffat barn efter det tilväxthämmade barnet, hur har eran graviditet sett ut då?
    Har ni fått gå på mer kontroller är går man som under en normal graviditet??

• Kazeer
    Williams Mamma 070824 skrev 2011-07-22 21:58:10 följande:
    Ni som skaffat barn efter det tilväxthämmade barnet, hur har eran graviditet sett ut då?
    Jag skulle ha fått gå på extra kontroller men så flyttade vi till ett annat landsting innan jag blev gravid igen. Där var det inget tal om några extra kontroller (i alla fall inte pga första graviditeten)  även om de hade tillgång till alla mina journaler. Jag fick dock förtur till tillväxt-UL (rutin där jag bor) så att det med säkerhet skulle göras i vecka 32-33. Sedan fick jag högt blodtryck under andra graviditeten och tillväxt-UL visade att andra barnet också var tillväxthämmat, så då fick jag börja gå på spec-MVC. Men dit hann jag bara gå två gånger innan jag blev inlagd.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Maria C S 75
    Williams Mamma 070824 skrev 2011-07-22 21:58:10 följande:

Jag fick gå på extra kontroller på MVC varannan vecka från v28 samt hos Antenatalenheten från v28 för extra TUL varannan vecka och dopplerkoll av navelsträngen+koll av fostervatten mängd varanna vecka. Kände mig säker.
    Stolt mamma till Mario & Nicholas. Carpe diem.
  • FamilyC

Vår dotter föddes i vecka 33 och vägde då 1300 gram. Nu är hon 18 månader och väger 7,3, har dock stått still i vikt det senaste halvåret.
    Ta kontakt med dietist. Det finns näringsdrycker du kan få utskrivet på recept och få tips på hur du kan berika maten.

• Min älskade dotter

När började era tillväxthämmade barn plana ut viktmässigt. Bvc säger att det så småningom kommer plana ut och inte ha en lika stor viktuppgång. När hände det era barn? Förstår att det är individuellt men är nyfiken.

Vår dotter föddes vecka 32+2 vägde 865 gram och var 34 cm lång. Hon blir 4 månader om en vecka och väger nu 4150 gram och är 50 cm lång.

• johlinn

Frida - Jag upplevde aldrig det. E. sjönk först som en sten genom kurvorna sen lååååångsamt långsamt upp igen...

• Anna jkp

Min andra flicka är född i v 36. Hon var normalstor 50 lång och 3200 kg. Sen kom problemen. Sen i allt. Idag är hon 8 år. Kan allt själv men det tar tid. Hon skulle behöva resurslärare. Tyvärr så får hon inte resurlärare för hon ligger inte riktigt så illa till. Hon har fått gått på många utredningar för att hon är sen. Dock hittar de ingen förklaring. Nu tror jag att det är en förlossningsskada. Då hon föddes med ett urakut snitt då navelsträngen hamnade nedanför huvudet. Hon fick syrgas direkt efter. Hon följde sina kurvor galant tills hon var 1 år. Därefter har det varit lite si och så med läng och vikt.

Synlig gör kvinnovåldet
Svar på tråden Tillväxthämmade barn, bestående men ?