• Här och nu

Inget jobb inom din bransch; ska man tvingas söka annat?

Ofta gäller väl detta om man är högutbildad, men kan också va att man utbildat sig till barnskötare eller uska o det finns  ont om jobb. Ska man tvingas söka ALLA jobb man är behörig till och lämpad för, innan man får soc? Vad räknas in i lämpad? Om man inte klarar att döda djur; ska man tvingas söka jobb eller praktisera på slakteri? Som muslim slakta grisar? Som katolik assistera vid aborter som uska? Inspirerad från annan tråd. Jag anser att man ska söka allt innan man får soc, men klarar man inte ett jobb för att man tycker det är jätteläbbigt gör man ju inte heller ett bra jobb. Innan man får A-kassa anser jag dock att man kan få söka inom sin egen bransch ett tag, som det funkar nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 20:29
    Obs att vi pratar om innan man får SOC. Inte A-kassa.

• Svar på tråden Inget jobb inom din bransch; ska man tvingas söka annat?
  • Astarte
    Här och nu skrev 2011-06-20 21:25:16 följande:
    Fobier kan man mycket väl få hjälp med för att bättre kunna få jobb.
    Men det är långt från alltid som det hjälper. Det är det som är grejen. De som har de här problemen kan ha saker som de aldrig blir fria från. Det handlar inte om att det bara är att ta en tablett eller sitta ett par timmar hos pyskologen så är det bra igen.
  • Tonårsmamman1
    Astarte skrev 2011-06-20 21:27:00 följande:
    Men det är långt från alltid som det hjälper. Det är det som är grejen. De som har de här problemen kan ha saker som de aldrig blir fria från. Det handlar inte om att det bara är att ta en tablett eller sitta ett par timmar hos pyskologen så är det bra igen.
    Precis. Får dessutom arbetsgivaren reda på detta, så får man garanterat inget jobb.
  • lennartsdotter
    Här och nu skrev 2011-06-20 21:25:16 följande:
    Fobier kan man mycket väl få hjälp med för att bättre kunna få jobb.
    Absolut, men så länge man har läkarintyg på att man har en fobi så stark att man inte kan arbeta med ett visst yrke kan man inte nekas ersättning för att man inte söker just den typen av yrke.

Jag som är allergisk mot hästar kan inte heller tvingas söka jobb som innebär att arbeta med hästar.
  • Här och nu
    lennartsdotter skrev 2011-06-20 22:00:25 följande:
    Absolut, men så länge man har läkarintyg på att man har en fobi så stark att man inte kan arbeta med ett visst yrke kan man inte nekas ersättning för att man inte söker just den typen av yrke.

Jag som är allergisk mot hästar kan inte heller tvingas söka jobb som innebär att arbeta med hästar.
    Absolut kan man nekas ersättning. Fysisk allergi accepteras. Psykiska åkommor inte lika lätt.
  • Här och nu
    Astarte skrev 2011-06-20 21:27:00 följande:
    Nej, men man får ju FÖRSÖKA, om man ska ha rätt till ekonomisk hjälp.
  • Astarte
    Här och nu skrev 2011-06-21 00:51:20 följande:
    Nej, men man får ju FÖRSÖKA, om man ska ha rätt till ekonomisk hjälp.
    Klart att man ska försöka, det är väl ingen som inte håller med om.
  • Welma

Man ska söka de jobb man är behörig för.

• Här och nu
    Welma skrev 2011-06-22 09:59:24 följande:
    Man ska söka de jobb man är behörig för.
    Vilket är många.
  • Welma
    Här och nu skrev 2011-06-22 10:15:02 följande:
    Vilket är många.
    Ja, men sök dessa jobb då.
  • Zazza

orkar ej läsa tråden.. men jag anser om man ör fult arbetsför så ska man söka alla jobb.. många som sitter hemma och är arbetslösa bara för att dom bara vill jobba inom sitt drömyrke.. anser att man får söka inom det som finns..

måste ju vara skönare för en själv att ha ett jobb med inkomst än inte..

• Här och nu
    Welma skrev 2011-06-22 10:16:51 följande:
    Ja, men sök dessa jobb då.
    Det gör jag när jag behöver det. Även utan yrkesutbildning är de många jobb man klarar utan eller med en kort introduktion. Men jag har flera yrkesutbildningar.
  • Welma
    Här och nu skrev 2011-06-22 10:19:10 följande:
    Det gör jag när jag behöver det. Även utan yrkesutbildning är de många jobb man klarar utan eller med en kort introduktion. Men jag har flera yrkesutbildningar.
    Jaha, och?

Sök de jobb du är behörig för, helt enkelt. Det är inte så svårt.
  • Här och nu
    Welma skrev 2011-06-22 10:20:17 följande:
    Jaha, och?

Sök de jobb du är behörig för, helt enkelt. Det är inte så svårt.
    Alla gör inte det, men vill ha soc ändå.
Svar på tråden Inget jobb inom din bransch; ska man tvingas söka annat?