• Annastar

babysemp eller nan??

Har en 2-veckors bebis här hemma som redan sen bb fått babysemp på flaska då han inte kunde suga ordentligt på brösten. Jag ammar lite ännu men han e inte så intresserad. Nu har han dock fått väldiga skrik perioder och jag är orolig för kolik... det verkar som han har ont nånstans i alla fall...skriker liksom hysteriskt några minuter för att sen slumra till o sen skrika igen...
    Har börjat undra om det e babysemp han reagerar på. Har börjat med sempers magdroppar men inget resultat än. Finns det en babysemp till som ska va mildare för magen? Är NAN bättre? Hans bajs är som babybajs ska va, men han trycker ibland utan att det kommer ut nåt, men när d väl kommer är det inte hårt så antar att han inte e förstoppad då? Han e väldigt gasig o pruttarna luktar ILLA.... Super tacksam för svar o erfarenheter!!

♥Tindra 060925♥Alvin 110604♥
  • Svar på tråden babysemp eller nan??
  • katt
    Annastar skrev 2011-07-13 22:22:20 följande:
    Det har gått en tid sedan ja skapade denna tråd. Vi körde på med nan.ha o det vart väl bättre ett tag men sen kom d tillbaka. Nu har vi kört mjölkfri kost några dagar för att se om d e nån skillnad men d verkar inte så.
    Det går från dag till dag med hans skrikande. vissa dagar e bättre än andra.

Det stora problemet verkar vara att han är för glupsk, sväljer för snabbt o då sväljer luft o får ont i magen. Han har mkt gaser o fortfarande problem med bajsandet så vi ger laktulos varje dag, vilket i sin tur ger gaser!! Blir lite ond cirkel av d hela, men han måste ju bajsa...

Nu är han iaf 1,5 månad snart och vi har nu testat det mesta :

Byta ersättning
    dr brown flaska
    sempers magdroppar
    minifom
    massage
    rapa flera ggr under en måltid

o som sagt, det går upp o ner. det är iaf bättre än när han va 2 veckor... o de flesta bebisar har tydligen väldigt outvecklade tarmar innan de blir 3 månader så det blir nog bättre med tiden.

Men det här med nan... det finns ju flera olika! NAN 1, NAN PRO och NAN.HA Hur vet man vilken man ska ha???
    Detta är oxå min stora fråga. men HA och har bifidusär är  för allegiken pro har bifidus och är normal. Nan ett det motsvara baby semp 1 . FDet är så jag förstår eller har jag fel ngn?
  • KlasStures mamma

Vi provade båda och tösens mage gjorde minst ont med Sempers. Det är olika för alla så prova er fram! Tänk på att de lätt blir hårda i magen, finns speciella sorter som hjälper mot det. Både NAN och Semper har

• KlasStures mamma

Och just det ja. Nans special ersättning som hjälper magen finns på ICA och COOP och liknande. Där ger man av samma hela tiden. Sempers specialare köper man på apoteket men man ger bara en till två ggr om dagen av specialaren och sen resten av tiden av den vanliga.

• Ozan

Har inte läst hela tråden så jag vet inte vad ni diskuterat men ;
    är han inte skrikig för att han är hungrig då? Mata mera!
    Övertrött? Se till att han är mätt och sover ordentligt.
    Ofta kan det helt enkelt bara handla om hunger o sömn.

Lycka till! (Vet hur det är med skrikig bebis)

• Trynträ

Vi kör med Nan för då luktar det inte vuxenspya om de kräks vilket de ju gör ofta. Körde det med dottern också som inte gillade babysemp. Har för mig att bvc brukar säga att nan är mildare för magen än babysemp.

• Annastar
    Ozan skrev 2011-07-17 14:18:07 följande:
    Har inte läst hela tråden så jag vet inte vad ni diskuterat men ;
    är han inte skrikig för att han är hungrig då? Mata mera!
    Övertrött? Se till att han är mätt och sover ordentligt.
    Ofta kan det helt enkelt bara handla om hunger o sömn.

Lycka till! (Vet hur det är med skrikig bebis)
    jamen, tror du inte vi testat det?? vi ger han mat tills han inte vill ha mer såklart! när han skriker sådär testar vi ju allt, mat, byta blöja, va i famnen, ligga själv osv... jag vet ju att han har extremt mkt gaser o drar upp bena mot magen o då e d ju ofta magont, då de är helt otröstliga. Lät typ som ja va helt korkad på ditt inlägg, inte låter han äta sej mätt o sova...
    han är ofta övertrött o har svårt att komma till ro men då är det inte de hysteriska magknipsskriken
    ♥Tindra 060925♥Alvin 110604♥
  • katt
    Annastar skrev 2011-07-24 00:12:44 följande:
    jamen, tror du inte vi testat det?? vi ger han mat tills han inte vill ha mer såklart! när han skriker sådär testar vi ju allt, mat, byta blöja, va i famnen, ligga själv osv... jag vet ju att han har extremt mkt gaser o drar upp bena mot magen o då e d ju ofta magont, då de är helt otröstliga. Lät typ som ja va helt korkad på ditt inlägg, inte låter han äta sej mätt o sova...
    han är ofta övertrött o har svårt att komma till ro men då är det inte de hysteriska magknipsskriken
    Skrikig bebis blir man själv ledsen , jag bär min i ryggen nu sedan klockan 04:00 det sägs att det ska vara bra för magknipp hon somnar på minuten!
  • katt

För barnen mer magknipp med tetra pack eller? Hon fick en tetra pack igår sedan har hon inte slutat får magknipRynkar på näsan

• pluppfamiljen

om pruttarna stinker Bäver kanske det lan vara lite laktos allergi varning... kolla upp på bvc

Blivande 6 barns mamma
  • inrama81
    katt skrev 2011-06-28 01:19:16 följande:
    så hipp is the shit också--Flört----------jag lämnade semper 1 som skulle kombineras med bifidus anledning för att bifidus koska mycket.

Då köpte vi lemolac men då få hon lös bajs nu känner jag mig desparat bebisen är 3 v3ckor på tisdag man kan inte byter så här mycket . Vad ska jag välja ? Nan/Hipp eller semper 1 och dyra bifidus.......jag vet det jag som ska bestämmer men är super förvirrad just nu
    Blanda nan 1 och nan ha så får hon i sig alla nyttiga bakterier utan att det blir svindyrt. Glad
  • inrama81

Man kan blanda ersättning på katrinplommonavkok också, för att få igång magen, gjorde jag en period när det var förstoppat. Koka upp ca en liter vatten med 6-8 katrinplommon, låt svalna, sila genom kaffefilter och ha på flaska i kylen. Blandade ersättning på det två ggr om dagen, hjälpte att få igång bajsandet. Bättre än att ge lactulose!

• katt

Det där med katrinplommon låter som en bra grej. Jag tror jag ska testa det

• Trynträ
    inrama81 skrev 2011-08-09 08:46:06 följande:
    Man kan blanda ersättning på katrinplommonavkok också, för att få igång magen, gjorde jag en period när det var förstoppat. Koka upp ca en liter vatten med 6-8 katrinplommon, låt svalna, sila genom kaffefilter och ha på flaska i kylen. Blandade ersättning på det två ggr om dagen, hjälpte att få igång bajsandet. Bättre än att ge lactulose!
    Borde ju funka i välling också. Hur mycket ska man ha i? Vi kör just nu med lactulose till dottern men jag tyckte katrinplommonpuré gav ett jämnare resultat men nu vill hon inte ha det längre.
  • inrama81

Jag gjorde så att jag blandade hälften vanligt vatten och hälften katrinplommonvatten, ungefär 3 flaskor om dagen, men min kille var så liten då, 3-4 veckor bara, har man ett äldre barn kan man nog köra på med bara katrinplommonvatten till vällingen. :)

• Trynträ
    inrama81 skrev 2011-08-12 08:17:18 följande:
    Jag gjorde så att jag blandade hälften vanligt vatten och hälften katrinplommonvatten, ungefär 3 flaskor om dagen, men min kille var så liten då, 3-4 veckor bara, har man ett äldre barn kan man nog köra på med bara katrinplommonvatten till vällingen. :)
    Tog inte vällingen smak av det då?
  • inrama81

Nej inte smak direkt, blev kanske aningen sötare av plommonens egen sötma, inget som märktes av alls tycker jag.

• inrama81

Men  om man jämför så är ju lactulose vääääldigt mycket sötare..:)

• veronicabelly

Ja fick mitt 5:e barn för 12 dagar sen..... Rekomenderar att du kör med minifom droppar ( Apoteket ) och nan, den e mildare!!! Har gjort d me mina barn och d funkar!!! D kan ta upp till 3 dagar innan minifomet har full effekt, men d e grymt bra!!! Lycka till!!

Svar på tråden babysemp eller nan??