• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hemlighålla barnets kön efter fl för alla?
  • grind
    Rockan skrev 2011-05-27 13:56:13 följande:
    Nej så har definitivt inte "alltid varit fallet".
    Du får gärna ge mig exempel på en civilisation som inte använt sig av könsstereotyp uppfostran.

Det som människan har gemensamt oavsett civilisation och tidsålder är att det funnits roller för män och kvinnor och att flickor och pojkar uppfostrats efter dessa.
  • Danitra
    Furstinna skrev 2011-05-27 13:53:31 följande:

Jag tror att man måste följa sin instinkt, jag är övertygad om att den kommer ge dig en hint om vad som är rätt och fel. Jag tror inte att man som förälder ska behöva plugga in en massa "vetenskap" om hur man bäst uppfostrar sina barn. Jag personligen väljer bort allt vad heter ny forskning/ pedagogik / teorier bla bla bla.

Problemet är vi inte lever i likadana samhällen som våra föräldrar gjorde, i kan inte bara använda sunt förnuft och deras erfarenheter för att avgöra vad som är bäst för våra barn.

Ärligt talat så hör jag om så mycket idioti när det gäller föräldraskap så jag blir alldeles matt! Samtidigt får jag lära mig mängder av bra kunskper genom min utbildning som skulle komma till så mycket glädje för familjer om föräldrarna bara var lite mer öppna för nya kunskaper. 
  • Malleh
    u77 skrev 2011-05-27 09:30:01 följande:

www.aftonbladet.se/wendela/barn/article130838...

Är detta rätt? Är detta bra?

Med tanke på allt prat om genus numera, är detta rätt för barnet, syskonen, eller rätt för föräldrarna?

Vad anser ni?

Asså nä ajg vet inte om jag tycker det är fel. men vad kallar man barnet. Säger man alltid gå till Jazz än att säga gå till honom/henne JÄMT?
  • Rockan
    snooslove skrev 2011-05-27 13:56:06 följande:
    Dem väljer ju vad dem vill göra men jag skulle ALDRIG göra så, för får jag en pojke är jag stolt att kunna säga de , får jag en flicka är jag lika stolt för de :).. De är ju vad dem är !. en med snopp och en med mus eller ?.. Och då är det pojke flicka :D förstår ej varför folk vill ta bort det :/.. Vi föds olika och då ska vi kanske benämmnas olika skulle aldrig vilja att min flicka kallades annat än för flicka :). 
    Jag tror inte någon som gör det valet ser det som att ta bort något, utan tvärtom.

Vårt barns farmor tyckte det var så svårt att hitta kläder till vår dotter i början, eftersom "Allt på flickavdelningen är i så konstiga modeller". (Numer vet hon var hon ska leta )

Ungefär hälften av alla klädesplagg vi fick i present var rosa. (Nej, jag klagar inte på presenterna i sig, men avsaknaden av variation var lite trist.)

Nyligen fick vi en bok i present av en ingift släkting som beklagade sig över hur svårt det varit att hitta en "flickbok". ("Alla innehöll ju bilar och sånt") 

Svärfar tyckte det var svårt att hitta ett Duplo-set "som passade en liten tjej" när han köpte födelsedagspresent. (Det är Duplo, hur kan det vara könsbundet?!)

Osv....
  • Furstinna
    Danitra skrev 2011-05-27 14:00:16 följande:
    Problemet är vi inte lever i likadana samhällen som våra föräldrar gjorde, i kan inte bara använda sunt förnuft och deras erfarenheter för att avgöra vad som är bäst för våra barn.

Ärligt talat så hör jag om så mycket idioti när det gäller föräldraskap så jag blir alldeles matt! Samtidigt får jag lära mig mängder av bra kunskper genom min utbildning som skulle komma till så mycket glädje för familjer om föräldrarna bara var lite mer öppna för nya kunskaper.
    Jag tror att instinkten också förljer med i utvecklingen. Jag säger inte att det är fel att ha en liten kunskap om vad som är "nytt på marknaden" utan att man ska använda sunt förnuft när det gäller barn. Jag tror visst att det finns poänger i ny forskning men jag vågar inte applicera de på mina barn för så pass tillförlitlig är den inte.Då utgår jag från experten på mina barn och det är jag.
  • Rockan
    Malleh skrev 2011-05-27 14:02:30 följande:
    Asså nä ajg vet inte om jag tycker det är fel. men vad kallar man barnet. Säger man alltid gå till Jazz än att säga gå till honom/henne JÄMT?
    Det står ju i artikeln. Mamman hänvisar till barnet som "she", men med en tänkt parantes, (s)he.

Dessutom använder man väl allra oftast barnets namn? Det gör i alla fall jag.
  • grind
    Furstinna skrev 2011-05-27 14:04:52 följande:
    Jag tror att instinkten också förljer med i utvecklingen. Jag säger inte att det är fel att ha en liten kunskap om vad som är "nytt på marknaden" utan att man ska använda sunt förnuft när det gäller barn. Jag tror visst att det finns poänger i ny forskning men jag vågar inte applicera de på mina barn för så pass tillförlitlig är den inte.Då utgår jag från experten på mina barn och det är jag.
    Bra inställning.

Så länge det rör sig om intelligenta och kärleksfulla föräldrar kommer det att gå bra. 
  • Malleh
    Rockan skrev 2011-05-27 14:05:01 följande:
    Det står ju i artikeln. Mamman hänvisar till barnet som "she", men med en tänkt parantes, (s)he.

Dessutom använder man väl allra oftast barnets namn? Det gör i alla fall jag.

Oj jaha. Läste aldrig så långt.

Allra oftast men när man kanske kommer i en diskussion ang barnet så brukar man inte använda namnet i varje mening, inte jag iaf.

• snooslove
    Rockan skrev 2011-05-27 14:03:31 följande:
    Jag tror inte någon som gör det valet ser det som att ta bort något, utan tvärtom.

Vårt barns farmor tyckte det var så svårt att hitta kläder till vår dotter i början, eftersom "Allt på flickavdelningen är i så konstiga modeller". (Numer vet hon var hon ska leta )

Ungefär hälften av alla klädesplagg vi fick i present var rosa. (Nej, jag klagar inte på presenterna i sig, men avsaknaden av variation var lite trist.)

Nyligen fick vi en bok i present av en ingift släkting som beklagade sig över hur svårt det varit att hitta en "flickbok". ("Alla innehöll ju bilar och sånt") 

Svärfar tyckte det var svårt att hitta ett Duplo-set "som passade en liten tjej" när han köpte födelsedagspresent. (Det är Duplo, hur kan det vara könsbundet?!)

Osv....
    Jag tycker man kan sätta ett namn på de olika könen för jag VILL bli kallad kvinna men sen så skiter jag i om folk anser att jag bara ska bära rosa. :).. Jag köper vad jag vill och samma till min dotter. Jag tror folk inte riktigt förstår att man kan köpa vad som helst till sina barn men ändå dela in dem i olika kön :).  Så anser jag vi är olika men man har fortfarande valet att leka med bilar eller barbie jag anser att bägge könen kan de :)
  • Furstinna
    grind skrev 2011-05-27 14:07:24 följande:
    Bra inställning.

Så länge det rör sig om intelligenta och kärleksfulla föräldrar kommer det att gå bra.
    Det tror jag också :)
  • Boothwalker

Jag bryr mig inte. Synd att engelskan inte har nåt bra ord för hen bara... =)

♪♫♪ Ajv siin vat aj chous änd ajv siin vat aj niid, änd dät is enaff, tu vant mår vud bi griid. ♪♫
  • Irmeline

Fel fokus på debatten tycker jag. Men visst, kan vara ett sätt att göra en poäng. Men att utnyttja sitt eget barn för detta är fel tycker jag.

Visst borde vi fundera mer på hur vu styr barn av olika kön att bli som vi förväntar oss, och tänka friare, Men man kan fortfarande vara hobn eller han, utan att man ska koppla ihhop det med en viss personlighet. Att vara den, det eller hen känns mest märkligt.
    Behandla barnen lika, men kalla dem för det de är.

• Jenny26
    krokus skrev 2011-05-27 13:57:21 följande:
    Det är väl superfint om barnet kan bli bemött som en person och inte som en könsroll!

kan väl verkligen inte vara fel för någon. Om folk orkar hetsa upp sig över det är det väl deras problem, men kom inte och säg att det är dåligt för de inblandade
    Men man möter väl alla människor som personer och inte kön. Att göra något annat är ju så dumt det bara kan bli.
    Både flickor och pojkar är personer!!!
    ♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • enny signatur
    snooslove skrev 2011-05-27 14:08:45 följande:
    Jag tycker man kan sätta ett namn på de olika könen för jag VILL bli kallad kvinna men sen så skiter jag i om folk anser att jag bara ska bära rosa. :).. Jag köper vad jag vill och samma till min dotter. Jag tror folk inte riktigt förstår att man kan köpa vad som helst till sina barn men ändå dela in dem i olika kön :).  Så anser jag vi är olika men man har fortfarande valet att leka med bilar eller barbie jag anser att bägge könen kan de :)
    Jag håller med dig i princip. Jag tycker inte man ska delas in efter kön utan att det bara representerar just könet. Det get andra pronomen, men inte mer per automatik typ. Inom vården är olika bemötande förståligt och därav vetigt :) 
    Men samtidigt förstår jag vitsen med det som föräldrarn ai artikeln gör, välden diskriminerar pga kön... det här är nog meningen att fo folk att inse att de inte ska ta hanvsyn till könet 
  • enny signatur
    Irmeline skrev 2011-05-27 17:02:55 följande:
    Fel fokus på debatten tycker jag. Men visst, kan vara ett sätt att göra en poäng. Men att utnyttja sitt eget barn för detta är fel tycker jag.

Visst borde vi fundera mer på hur vu styr barn av olika kön att bli som vi förväntar oss, och tänka friare, Men man kan fortfarande vara hobn eller han, utan att man ska koppla ihhop det med en viss personlighet. Att vara den, det eller hen känns mest märkligt.
    Behandla barnen lika, men kalla dem för det de är.
    Varför måste man kalla dem för han resp hon?
  • Quickman
    Jag röstade annat. Egentligen ser jag inget fel i det; tvärtom jag tycker det är ett intressant expriment. Dock får det hela inte gå till överdrift, så länge det inte skadar barnet är jag med på det. Vilket jag även anser att det inte gör (i alla fall inte än så länge)
  • VirrigaVerna

Folk får väl göra som de vill men jag tycker att det blir lite väl löjligt.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
Svar på tråden Hemlighålla barnets kön efter fl för alla?