• lövet2

Rökförbud?

Jag har följt debatten om rökförbud ett tag, och jag blir lite fundersam i bland över var det är tänkt att rökarna ska få hålla till. Kanske förbudsförespråkarna kan svara på några enkla frågor ang det?

*Mina föräldrar bor i radhus. De brukar röka ute på verandan (de slutade röka inomhus för många år sedan). Rätt eller fel att röka på sin egen veranda?

*När de åker och handlar, så stiger de ur bilen på parkeringen och röker innan de går in på affären. Parkeringen är 15 meter från ingången. Rätt eller fel?

*Mamma går till kyrkan i bland. Då röker hon utanför grinden. Rätt eller fel?

*När de ska åka buss, så röker de på busshållplatsen - utanför busskuren. Rätt eller fel?

*Varje vecka går de på café. Efter kaffet ställer de sig 5-6 meter från ingången och röker. Inte längre bort, för då kommer de för nära affären bredvid. Rätt eller fel?

I de fall då ni tycker det är fel, så ge gärna ett alternativ!

• Svar på tråden Rökförbud?
  • A von B
    luna1 skrev 2011-05-26 21:07:09 följande:
    Vad vill du göra? Förbjuda rökning? 

Ja på allmänna platser som busshållplatser och perronger, definitivt.
  • luna1
    A von B skrev 2011-05-26 21:11:58 följande:
    Ja på allmänna platser som busshållplatser och perronger, definitivt.
    Ska vi förbjuda hundar och parfym på allmänna platser också? Astmatiker och hundrädda kan ju må sjukt dåligt av det. 
    Ärligt talat, ja min hälsa är viktigare än din. Jag bryr mig mer om mig om än dig. Så gör alla människor, det är därför folk tutar i trafiken osv. Alla är själviska. 
  • A von B
    lövet2 skrev 2011-05-26 21:13:58 följande:
    Problemet är då att säga vad som ska räknas som busshållsplats. Hur många meter från skylten?
    10 kanske?
  • A von B
    luna1 skrev 2011-05-26 21:15:30 följande:
    Ska vi förbjuda hundar och parfym på allmänna platser också? Astmatiker och hundrädda kan ju må sjukt dåligt av det. 
    Ärligt talat, ja min hälsa är viktigare än din. Jag bryr mig mer om mig om än dig. Så gör alla människor, det är därför folk tutar i trafiken osv. Alla är själviska. 
    Nej jag tycker inte vi ska förbjuda hundar och parfym i första hand. Nu pratar vi rökning. Annars kan jag ju ifrågasätta om du tycker vi ska tillåta villaägare i bostadsområden att elda bildäck på tomten för skojs skull.
  • luna1
    A von B skrev 2011-05-26 21:20:47 följande:
    Nej jag tycker inte vi ska förbjuda hundar och parfym i första hand. Nu pratar vi rökning. Annars kan jag ju ifrågasätta om du tycker vi ska tillåta villaägare i bostadsområden att elda bildäck på tomten för skojs skull.
    Jag tycker det är skillnad eftersom det inte är ett beroende och har inget med sk välbefinnande att göra, det finns speciella platser för att bränna däck om man nu behöver det. 
  • A von B
    luna1 skrev 2011-05-26 21:22:03 följande:
    Jag tycker det är skillnad eftersom det inte är ett beroende och har inget med sk välbefinnande att göra, det finns speciella platser för att bränna däck om man nu behöver det. 
    Okej så man ska tillåta att det sker på allmän plats för att det är ett beroende. Då vill du alltså även göra det legitimt att dricka alkohol på allmän plats om man är alkoholist?
  • luna1
    A von B skrev 2011-05-26 21:25:34 följande:
    Okej så man ska tillåta att det sker på allmän plats för att det är ett beroende. Då vill du alltså även göra det legitimt att dricka alkohol på allmän plats om man är alkoholist?
    Ja, det tycker jag är helt okej faktiskt 
  • A von B
    luna1 skrev 2011-05-26 21:29:23 följande:
    Ja, det tycker jag är helt okej faktiskt 
    Vad olika man kan vara. Jaja tur är kanske det, utom när man ska komma överens. Glad
  • luna1
    A von B skrev 2011-05-26 21:32:29 följande:
    Vad olika man kan vara. Jaja tur är kanske det, utom när man ska komma överens. Glad
    Tja, jag har aldrig stört mig på alkisar. De får väl sitta där på bänken och supa om de nu vill det, bara föratt jag inte ser dem betyder det inte att de inte finns.. 
  • Shirin85

Vill inte att varken jag eller mina barn ska bli utsatta för passiv rökning, sen är rökning ett missbruk.
    ja tack till förbud. 

♥Leila -05, Minah -08, Jamil -10♥
  • ragatan

Det finns ett ännu enklare sätt att sätta stopp för rökningen än att förbjuda den på offentliga platser. Förbjud import, tillverkning och försäljning av tobak. Och därmed försvinner också all rökning på allmänn plats.

Rökning är ett missbruk, jag delar inte alla rabiata rökmotståndares argument, jag tycker inte att alla rökare ska avlivas eller skickas till ett arbetsläger. Rökning är ett missbruk, rökning är inget människan behöver, och rökning kan leda till diverse svåra och i längden dödliga sjukdomar.

Istället för att hoppa på den ensklida rökaren, kräv av vår regering och riksdag att de ska stoppa tobaksbolagens tillverkning och försäljning helt och hållet. Det skulle ha större effekt än påhopp på enskilda och onyanserade attacker i forum på nätet.

Svar på tråden Rökförbud?