• Svar på tråden Tänkvärda ord om bonusföräldrar...Sanna Lundell
  • AnnanAnna

Det där var nog ett av de minst insiktsfulla och onyanserade inlägg jag läst tror jag, av en tjej som dessutom inte har några bonusbarn och inte kan sätta sig in i den sidan av situationen.

• 2underbara
    AnnanAnna skrev 2011-04-21 11:35:16 följande:
    Det där var nog ett av de minst insiktsfulla och onyanserade inlägg jag läst tror jag, av en tjej som dessutom inte har några bonusbarn och inte kan sätta sig in i den sidan av situationen.
  • Pyreluringen
    Fast hon har ju en sambo som är bonusförälder till hennes barn..Så visst får hon ha lite åsikt om det hela tycker jag då =)
  • Fanny b

Sanna verkar tycka det är sjävklart att älska barn, och jämför bonusbarn med att vara fadder till fattiga barn i U-länderna. Det är ingen självklarhet att älska barn, vissa vill inte ens ha barn, och andra älskar bara sina egna barn. Så att känna en kärlek för ett bonusbarn är inget på något sätt självklart. Det är också skillnad på att skänka pengar till fattiga barn och leva med ett barn man själv inte valt.

Sådana här känslor känner många att man inte får känna, vilket gör det hela värre. Som bonusförälder tror jag det är viktigt att skapa den typ av relation man själv vill ha med sina bonusbarn. Man ska inte behöva känna något krav på att ta hand om barnet, och man bör kunna ställa krav på sin sambo att denne får ansvara för allt som har att göra med barnet. 

• HäckHäxan

Oj vad jag är glad att jag vet att Frejas bonus/styvmamma älskar henne.

Ett Nej är ett Ja så länge inte ordet rött kommer upp, men ketchup fungerar också
  • 2underbara
    Pyreluringen skrev 2011-04-22 23:59:09 följande:
    Fast hon har ju en sambo som är bonusförälder till hennes barn..Så visst får hon ha lite åsikt om det hela tycker jag då =)
    Fast att drabba någon med "bonus"barn är inte på något sätt samma som att själv drabbas så jag kan inte annat än att hålla med AnnanAnna.

Inlägget S. L skrev var riktigt illa, men det märks helt klart att det var en gåpåig aggressiv biomamma som bara MÅSTE kräva SIN rätt och alla andra ska backa och rätta sig efter henne och hennes barn.
    En typisk situation helt enkelt meninte mer rätt för det.

Bara för att någon av parterna har barn så behöver inte världen anpassa sig efter det och får bioföräldrar det inte att funka att leka familj när deras första som de faktiskt skapade inte dög så kan de dra sig tillbaka och sluta ställa omänskliga krav på utomstående när de blandar in andra i nåt som inte finns längre.
  • The bad seed
    Pyreluringen skrev 2011-04-22 23:59:09 följande:
    Kan på INGEN MÅTE sammenlignes! Aldri!
    Hun kan ikke uttale seg om hur styvforeldre känner eller "skal/bør" känne for sine styvbarn!
    Man kan ikke forvente at noen skal elske barn som ikke er ens egne. Barn som ALDRI vil elske deg på lik linje som sine foreldre. Som helst av alt kanskje skulle ønske du ikke var en del av deres liv.
    Dette var blandt det dummeste jeg någongång har lest!
  • amalie79
    Fanny b skrev 2011-04-23 01:34:15 följande:

Sanna verkar tycka det är sjävklart att älska barn, och jämför bonusbarn med att vara fadder till fattiga barn i U-länderna. Det är ingen självklarhet att älska barn, vissa vill inte ens ha barn, och andra älskar bara sina egna barn. Så att känna en kärlek för ett bonusbarn är inget på något sätt självklart. Det är också skillnad på att skänka pengar till fattiga barn och leva med ett barn man själv inte valt.

Sådana här känslor känner många att man inte får känna, vilket gör det hela värre. Som bonusförälder tror jag det är viktigt att skapa den typ av relation man själv vill ha med sina bonusbarn. Man ska inte behöva känna något krav på att ta hand om barnet, och man bör kunna ställa krav på sin sambo att denne får ansvara för allt som har att göra med barnet. 

• HarperSeven
    Hon har i alla fall haft ett bonusbarn i en tidigare relation. Så helt utan erfarenhet är hon inte.
  • tinylove
    Fanny b skrev 2011-04-23 01:34:15 följande:

• TessaS

Jag tror att om man inte levt i en styvfamilj där inte alla parter jobbar mot samma mål så är det nog väldigt enkelt att sätta sig på höga hästar och knåpa ihop bittra krönikor.
    En smula empati och breddad horisont hade nog inte suttit fel.

• gullrumpa
    The bad seed skrev 2011-04-24 19:08:41 följande:
    Kan på INGEN MÅTE sammenlignes! Aldri!
    Hun kan ikke uttale seg om hur styvforeldre känner eller "skal/bør" känne for sine styvbarn!
    Man kan ikke forvente at noen skal elske barn som ikke er ens egne. Barn som ALDRI vil elske deg på lik linje som sine foreldre. Som helst av alt kanskje skulle ønske du ikke var en del av deres liv.
    Dette var blandt det dummeste jeg någongång har lest!
    Det är alltid så svårt att veta om man inte suttit i den sitsen själv. Och man ändrar åsikt när man fått sig nya erfarenheter.

Kärlek, empati och förståelse är min religion överlag, och har enorm kärlek till mina bonusar men kan inte för ett ögonblick tveka på att känslan till det barn som en dag blir mitt, som jag burit i nio månader, som jag längtat efter, som jag i princip skitit ut genom blod, svett och tårar- kommer bli helt annorlunda.

Men ja-
    det finns bonusföräldrar som beter sig som bortskämda femåringar.

Men det finns biologiska föräldrar som beter sig som bortskämda femåringar också.
Svar på tråden Tänkvärda ord om bonusföräldrar...Sanna Lundell