-
-
Svar på tråden Har försökt bli gravid i snart ett år.
-
Min svärmor sa till mig och min sambo att det ända ni inte ska göra är att ge upp. De va jag påväg igår iallafall. Kände mig helt misslyckad:( Men de eftersom att jag känner att jag vill ha barn och kanske inte kan få.
Vad är en IVF utredning? -
Hmm... Har funderat på en sak. Hur lång tid efter beräknad mensdag kan man göra grav test?
-
Du kan göra gravtest samma dag och några dagar innan din mens har kommit.
-
Ja där har hon rätt, ni ska inte ge uppMaLiN9105 skrev 2011-04-04 11:05:00 följande:Min svärmor sa till mig och min sambo att det ända ni inte ska göra är att ge upp. De va jag påväg igår iallafall. Kände mig helt misslyckad:( Men de eftersom att jag känner att jag vill ha barn och kanske inte kan få.
Vad är en IVF utredning?
Utredning är då både mannen och kvinnan blir undesökta på en infertilitetsklinik. Kvinnan får göra en kontraströntgen för att se så det inte finns några hinder i äggstockarna och sen gör man blodprov, ena för o se så man har äl och den andra minns jag faktiskt inte va det va för. Mannen gör spermieprov. -
Stopp i äggledarna skulle det stå. Sen är det inte alls det blir aktuellt med ivf. Det beror på vart problemet ligger, om det ens finns ett problem. Då vi va där beslutade man skicka in remiss för ivf då vi inte hade några fel som upptäcktes just på utredningen. Men jag lyckades bli gravid på egen hand. Andra barnet blev till direkt så där hann vi inte söka hjälp ens.
-
Okej. Vi ger ine upp. Men om inte min mens dyker upp tills imon så kollar jag mig. För det är 30 dag idag. Och min mens är beräknad 28-30 dag. Men får se. Bara för att jag har längtan osv så är de väl inget för det :(
-
Meddela oss här hur det blir. Man blir ju nyfiken...
Lycka till. -
Håller tummarna. Och jodå, det kan visst bli ngt ändåMaLiN9105 skrev 2011-04-04 12:58:55 följande:Okej. Vi ger ine upp. Men om inte min mens dyker upp tills imon så kollar jag mig. För det är 30 dag idag. Och min mens är beräknad 28-30 dag. Men får se. Bara för att jag har längtan osv så är de väl inget för det :(
Men jag förstår hur du tänker! Det gör man ju tillslut när inget händer men det händer tillsut! Med el utan hjälp.
-
Jag är också det
-
Det blidde inget tyvärr, men jag och min sambo har kommit överens att inte prata om sånt mer. Leva utifrån det jag tror är barnlöshet(men oftast säger dom att de kommer då) Men kommer nog att vara rädd ett bra tag att jag inte kan få barn. Men de eftersom att de är min högsta dröm :)
-
Har fått lite tips från en på hälsokostbutiken där jag bor vad jag ska testa det fukade för hennes svärdotter. Så hoppas att det funkar förmig med :) Håll tummarna :):)
-
MaLiN9105 skrev 2011-04-04 08:15:58 följande:Hej. Jag är en tjej på snart 20 vårar som har försökt med min sambo att få barn i snart ett år utan att et hänt något:( Är faktiskt rädd ibland att det är mig det är fel på:( Har fått litetips från svärmor. Men någon annan som råkat ut för samma?
Försökte i 10 år innan vi gjorde IVF! -
Ett tips är att prova pogesteronkräm. Om du har obalans i dina hormoner hittar spermierna inte till ägget. Vi har gått igenom IVF och "hela köret" för att efter flera år upptäcka att jag blir gravid om jag får progesterontillskott månden innan.....
-
Tack för tipset. Ska testa och se om det funkar. Har haft lite oregelbunden mens nu den senaste med. Så har inte heller liksom riktigt kunnat räkna ut när min ÄL är.
-
Hej jag är 20 år jag o min sambo har försökt att få barn i 1år och några månader
Och vi har inte lyckats jag har nästan gett upp och jag vågar inte kolla up med gynekologen eftersom jag vill inte eller vågar inte höra att de är nåt fel på mig eller honom. Men vi båda röker så Ere nån tips man kan få. Jag mår typ dåligt av det och blir deprimerad -
Det är nog ingen av oss som behövt genomgå dessa processer som inte ville slippa. Eller tänker du att det finns några där ute som drömmer om att behöva ta sprutor, vänta i månader mellan försök, göra gynundersökningar regelbundet osv för att kunna få barn?MaLiN9105 skrev 2011-04-04 08:48:27 följande:
Ahaa....Men de vill jag slippa.Vill ha barn på naturlig väg.
Jag hoppas att ni slipper sånt i alla fall och att det tar sig spontant! Ett bra första steg är att sluta med nikotin och alkohol om ni brukar sånt - de drar ner fertiliteten massor. Lycka till!