Ersättning - följer ni tillverkarnas instruktioner om temperatur?
Min dotter är drygt 5 veckor och får nästan bara ersättning. Vi funderar en del på hur vi kan göra processen kring matningen så smidig som möjligt. Vi har en vattenkokare där man kan ställa in temperaturen, och det enklaste vore ju att bara värma vattnet till 40 grader och lösa pulvret i det. Men det känns inte riktigt tryggt, eftersom tillverkaren säger att vattnet ska vara minst 70 grader när man löser pulvret i det (eller om man förbereder flaskor i förväg, att de sedan värms till minst 70 grader och därefter kyls till ättemperatur). Antar att det här handlar om risken för bakterier i pulvret..?
När jag läser här får jag intrycket att många använder ättempererat vatten, eller bara värmer ersättningen till ättemperatur. Hur gör du? Om du inte följer tillverkarens instruktioner, har du fått råd kring detta av BVC eller någon annan? Har du gjort så hela tiden, eller hur länge följde du tillverkarens instruktioner? Berätta gärna hur du resonerat!
Tack tack
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-24 16:46
Frågan handlar alltså inte om huruvida man kokar vattnet till ersättningen, utan om huruvida man ser till att vatten och pulver tillsammans når den temperatur som tillverkaren anger.