• inga76

Ersättning - följer ni tillverkarnas instruktioner om temperatur?

Min dotter är drygt 5 veckor och får nästan bara ersättning. Vi funderar en del på hur vi kan göra processen kring matningen så smidig som möjligt. Vi har en vattenkokare där man kan ställa in temperaturen, och det enklaste vore ju att bara värma vattnet till 40 grader och lösa pulvret i det. Men det känns inte riktigt tryggt, eftersom tillverkaren säger att vattnet ska vara minst 70 grader när man löser pulvret i det (eller om man förbereder flaskor i förväg, att de sedan värms till minst 70 grader och därefter kyls till ättemperatur). Antar att det här handlar om risken för bakterier i pulvret..?

När jag läser här får jag intrycket att många använder ättempererat vatten, eller bara värmer ersättningen till ättemperatur. Hur gör du? Om du inte följer tillverkarens instruktioner, har du fått råd kring detta av BVC eller någon annan? Har du gjort så hela tiden, eller hur länge följde du tillverkarens instruktioner? Berätta gärna hur du resonerat!

Tack tack

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-24 16:46
    Frågan handlar alltså inte om huruvida man kokar vattnet till ersättningen, utan om huruvida man ser till att vatten och pulver tillsammans når den temperatur som tillverkaren anger.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersättning - följer ni tillverkarnas instruktioner om temperatur?
  • Finesse
    yes79 skrev 2011-03-25 10:30:46 följande:

Ett tips är ju att såsom inlägget ovan, om man ändå vill följa instruktionerna, kan man ju ta en del kokt vatten och sedan blanda i pulvret och sedan fylla på med kallt vatten så blir det lagom temperatur.

Jag funderade på det men blir det bra blandat då?

Jag tror inte ens det stod på ersättningspaketen förut.. för jag kommer inte ihåg att vi gjorde så till dottern å hon är uppvuxen på ersättning.. 
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • anansie

Fast nu ger vi NAN HA och på den står att man kan blanda med 40 - 45 gradigt vatten. 

• yes79
    Finesse skrev 2011-03-25 10:34:26 följande:
    Jag funderade på det men blir det bra blandat då?

Jag tror inte ens det stod på ersättningspaketen förut.. för jag kommer inte ihåg att vi gjorde så till dottern å hon är uppvuxen på ersättning.. 
    Jag minns inte var jag fått det tipset faktikst, antagligen här på FL, har inte testat själv!

Vi blandade bara med hett vatten när dottern var mellan 1-2 månader och då ammade jag också före vi gav ersättning så då kylde vi i vattenbad medan jag ammade. När vi sedan gick över helt till ersättning slutade vi snabbt med att blanda med hett vatten!!
  • yes79
    anansie skrev 2011-03-25 11:07:40 följande:
    Fast nu ger vi NAN HA och på den står att man kan blanda med 40 - 45 gradigt vatten. 
    Att det står annat på Nestles produkter än på Sempers är för att de väljer att inte följa WHO:s rekommendationer!
  • Finesse
    yes79 skrev 2011-03-25 11:15:54 följande:
    Jag minns inte var jag fått det tipset faktikst, antagligen här på FL, har inte testat själv!

Vi blandade bara med hett vatten när dottern var mellan 1-2 månader och då ammade jag också före vi gav ersättning så då kylde vi i vattenbad medan jag ammade. När vi sedan gick över helt till ersättning slutade vi snabbt med att blanda med hett vatten!!
    Ok.. jag har gjort så jag med nu.. eller ibland gör jag i ordning 30 min innan han ska äta å sen ammar jag å sen får han flaskan å då är den bra temp på.. 
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Fredis

Kan man inte tillreda en större mängd ersättning och förvara ett dygn i kyl? Det sa de på bb. Då kan man ju tillreda enl "recept" och sedan värma till ättemperatur vid varje mål..

• Little me

Vi kokat vatten och blandar med pulvret för att sterilisera detta. Fyller sedan upp med kallt vatten när det är blandat.

200ml

• Pemmel

I början gjorde vi så att vi kokade vatten som vi förvarande i kylen så att vi kunde blanda och värma till ättemperatur när det var dags. Men vi har egen brunn, hade vi haft kommunalt hade vi hoppat över kokningen redan från början. Nu slutade vi koka vid sex månader ungefär.

• 201201232
    yes79 skrev 2011-03-25 11:19:05 följande:
    Att det står annat på Nestles produkter än på Sempers är för att de väljer att inte följa WHO:s rekommendationer!
    Ytterligare en anledning att välja Nestles ersättning alltså. Allt som har med WHO tillsammans med amning att göra gör mig lite lätt illamående. 
  • Lindreas

I början blandade jag med nykokt vatten, men det tog ju en evighet innan det var tillräckligt svalt för grabben att äta. Sen gjorde jag faktiskt som ovan beskrivits, jag blandade pulvret med kokande vatten, fast mindre mängd än normalt, och sen fyllde jag på med kallt vatten från kranen. Det blev lagom, men man får ju skaka ordentligt efteråt. Nu får han inte ersättning alls längre, men från att han var två månader har vi stenhårt kört på kallt vatten från kranen, micra, blanda.

• ChaKaR

jag kokar alltid upp 4 flaskor vatten samtidigt(på spisen), har i kylen till mini behöver.
    sen micrar jag i 50 sekunder(från kylskåpskallt) för att blanda i pulver efter.
    har tänkt på vattenkokare med, men det känns som att det är för mycket bakterier som samlas i "öppningen"(där vattnet passerar ut o så klart även i) för att det ska vara nyttigt...
    när du kommer till den "större" ersättningen, nummer 2, så räcker det med att micra vattnet, man behöver inte koka längre. barnens magar är känsliga...

• inga76

Om någon tycker det är intressant... Jag ställde frågan till Hipps dietist om hur de resonerat när de valt att rekommendera 45-50 grader istället för WHO:s rekommenderade 70, och fick följande svar:

"Anledningen till att WHO rekommenderar att man blandar till modersmjölksersättning av vatten som först kokats upp och sedan svalnat till lägst 70 grader är dels för att det ska ta död på eventuella bakterier som kan finnas i vattnet och dels ta död på eventuella bakterier som skulle kunna finnas i pulvret. WHO ger rekommendationer för hela världen, inklusive fattiga länder där förutsättningarna för god hygien i många fall är mycket dåliga.

I västvärlden/Sverige är risken för att det skulle finnas bakterier i vatten eller pulver mycket liten. Om tillredd modersmjölksersättning inte ges direkt utan förvaras en tid (särskilt om den förvaras i rumstemperatur) så kan antalet bakterier växa till och orsaka problem. Därför bör modersmjölksersättningen beredas enligt anvisningarna på förpackningen och serveras genast (också enligt anvisningarna på förpackningen).

Det finns även fördelar med att blanda pulver med vatten av en temperatur på 40-50 grader. Dels bevaras näringsämnena bättre, dels är det möjligt att ha en bakteriekultur av bra bakterier."

• Höstbebis2010

I början kokade vi vatten som vi ställde i kylen och sen värmde till ättemp och blanade pulver. Nu tar vi kallvatten från kranen och värmer till ättemp och sen i med pulvret. Fast vi värmer in ens vattnet till 40 grader, då äter inte sonen maten. Han vill ha sin ganska kall, nånstans mellan 20-30 gader bara.

• Cocco

Nej men mitt barn är över ett år nu

• Flejsboden

vi kokade upp vatten i kokaren sen hällde i en shejker och blandade i pulvret sen skakade och ställde in i kylen. sen hällde vi upp i flaska vart eftersom och värmde på till lagom ät tempratur. när det färdigblandade va slut i kulen blandade vi bara nytt :) och när hon blev lite större (några månader) slutade vi koka vattnet helt och hållet. tog kallvatten i kran och blandade i pulvret, skakade och värmde i micron.

• Flejsboden
    Fredis skrev 2011-03-25 11:39:03 följande:
    Kan man inte tillreda en större mängd ersättning och förvara ett dygn i kyl? Det sa de på bb. Då kan man ju tillreda enl "recept" och sedan värma till ättemperatur vid varje mål..
    jo det kan man, vi gjorde iaf så =) som jag skrev ovan.
  • Parniara

Blandar hälften hälften kokande och kylskåpskallt vatten.
    Tror det är minimalt med bakterier i pulvret om det förvaras i en stängd behållare. Och att en bakterie ska hinna börja föröka sig på de minuterna det tar innan lillan fått i sig maten är obefintlig. Men skulle jag blanda iordning ersättning för att ha till senare skulle jag bara ta kokande vatten som fått svalna lite. Och ställa blandningen direkt i kylen.

• Little me

Har bara läst Ts!

Vi har fått veta att vid 70grader dör eventuella bakterier i PULVRET. Alltså ska man sterilisera det.

Vi kokar vatten, blandar med pulvret och fyller på med kallt så blir det ättemp direkt

• Teddyn87

Ni som gjort i ordning större mängd gör ni efter den högsta tabellen? och sedan abra portionerar i flaskan vid dags? alltså ni gör en laddning om 240*2= 480 vatten o sexton mått pulver skakar o förvara i kylen sedan häller upp de antalet ml som behövs? :)

Har tänkt göra en lite större laddning istället för att måtta varenda flaska o stoppa i kylen att ha "en" stor klar laddning?

Svar på tråden Ersättning - följer ni tillverkarnas instruktioner om temperatur?