• carroegirl84

hur fort kan man byta ut ersättningen?

Hejsan
    Pratade med bvc idag om att byta från nan 1 ha till babysemp lemolac. vi har försökt vänja hans mage med nan 1 men då bajsar han inte på flera dagar och får verkligen ta i och han blir gasig. Så det fungerar ju inte.

Nan 1 ha fungerar skapligt, men krasst sett är den rätt dyr om man jämför med lemolacen och vi skulle därför vilja byta. självklart får han ju nan 1 ha om inte lemolacen fungerar för hans mage och hälsa kommer ju före prislappen på ersättningen, men vi skulle allafall vilja försöka.

Min syster har kört babysemp lemolac till sin son och det har fungerat jättebra. Nu har jag provat byta ett mål idag till lemolac och han har inte reagerat med magknip eller så. ska jag fortsätta med ett mål om dagen ett tag till och sen öka eller kan man byta ut ersättningen fortare?

hur har ni andra gjort när ni bytt ersättnig? råd och tips tas tacksamt emot!

• Svar på tråden hur fort kan man byta ut ersättningen?
  • Angel1978

Jag skulle nog byta alla mål med 50/50 i några dagar, kanske en vecka. Funkar det så skulle jag byta alla måltider.

• carroegirl84

menar du att blanda nan och babysemp 50/50 i samma flaska eller ge varannan flaska med de olika ersättningarna?

• Angel1978

blanda t.ex. 1dl nan och 1dl babysemp i samma flaska. Så har jag gjort när jag har bytt märke av någon anledning.

• Labolina3

vi har bytt rakt av.....har bytt 4 ggr på 7v... Det är bvc som sagt att vi ska byta rakt av...

• Loth

Barnläkaren rådde oss att börja med 20/80, sen efter ett par dagar 40/60 osv. Vi gjorde både så och att vi gav 50/50 från start när vi testade olika, båda fungerade lika bra på vår son. :)

• Labolina3
    carroegirl84 skrev 2011-03-16 08:55:27 följande:
    oj, fyra gånger. har bebisen mycket problem med magen? vad jobbigt isåfall.
    ja den verkar göra rejält ont på henne stackarn... väntar på akupunktur nu...
  • mithrandil

Jag skulle ha bytt rakt av.
    Det skulle vi göra när min dotter skulle byta från mjölkbaserad ersättning till mjölkfri.
    Visserligen så behövde vi ju byta snabbt eftersom hon blev jättedålig av sin ersättning, men jag anser då som att din lilla inte "tål" sin ersättning heller.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Oleanna

Jag har bytt rakt av..från semper lemolac till Nan HA till Nan pro, Semper Bifidus idag till komjölksfritt.
    PÅ bvc och läkares inrådan. 

• Lindreas

Vi bytte rakt av från vanlig till lemolac, men sen fick vi höra att vi bvc normalt rekommenderar att blanda 50/50 några dagar, och det låter ju vettigt. Dock klarade vår skrutt bytet väldigt bra.

• mithrandil
    Lindreas skrev 2011-03-16 21:15:52 följande:
    Vi bytte rakt av från vanlig till lemolac, men sen fick vi höra att vi bvc normalt rekommenderar att blanda 50/50 några dagar, och det låter ju vettigt. Dock klarade vår skrutt bytet väldigt bra.
    Men det beror väl lite på hur dåligt barnet mår?
    Ibland kan det faktiskt vara snällare mot barnet att bara byta. Enligt vår läkare då.
  • Lindreas
    mithrandil skrev 2011-03-16 21:18:18 följande:
    Men det beror väl lite på hur dåligt barnet mår?
    Ibland kan det faktiskt vara snällare mot barnet att bara byta. Enligt vår läkare då.
    Ja, absolut! Det tror jag också, om barnet mår dåligt så är det nog schysstare att byta rakt av, även om magen kanske reagerar lite konstigt första dagarna innan den vänjer sig.
  • mithrandil
    Lindreas skrev 2011-03-16 21:20:07 följande:
    Ja, absolut! Det tror jag också, om barnet mår dåligt så är det nog schysstare att byta rakt av, även om magen kanske reagerar lite konstigt första dagarna innan den vänjer sig.
    Ja precis.. om jag bara skulle byta typ från nan 1 till nan 2 skulle jag öka mängden gradvis,
    men far barnet illa av sin ersättning skulle jag bara byta.
  • Niillis

jag blandade nan ha med vanliga nan i typ 1 månad lite mer o mer av nan vanliga efter veckorna gick sen bytade vi ut till den till den vanliga nu var de ju inte din fråga men har också haft en son son inte tålde vanliga nan

• Lindreas
    mithrandil skrev 2011-03-16 21:21:58 följande:
    Ja precis.. om jag bara skulle byta typ från nan 1 till nan 2 skulle jag öka mängden gradvis,
    men far barnet illa av sin ersättning skulle jag bara byta.
    Helt rätt, i mitt tycke.
  • mithrandil
    Lindreas skrev 2011-03-16 21:36:56 följande:
    Helt rätt, i mitt tycke.
    Glad att du håller med mig.
    Sällan någon som gör. hehe.
  • Lindreas
    mithrandil skrev 2011-03-16 21:38:01 följande:
    Glad att du håller med mig.
    Sällan någon som gör. hehe.
    Äh, vi måste ju hålla ihop!
Svar på tråden hur fort kan man byta ut ersättningen?