• GullpuckotMe

20 månaders, trångt i bilstolen redan!

hejsan! vi har två tjejer på 20 månader ungefär och bådsa sitter i baksätet i sina bilstolar bakåtvända såklart. vi har en maxi cosi och en acta graco cosmic- problemet är att dom sitter så trångt med benen! jag vet inte hur dom ska få plats där mycket länge till o vill verkligen inte vända dom.

nåågon som hr tips på mer rymliga stolar?

• Svar på tråden 20 månaders, trångt i bilstolen redan!
  • GullpuckotMe
    luspudel skrev 2011-03-01 13:29:49 följande:
    Har lite samma problem, har en väldigt lång son och vet inte riktigt hur vi ska göra Han är också 20 månader och är ca 91 cm lång. Tyvärr var vi tvungna att välja en Hi-Way eftersom han var så ung att han inte kunde sitta själv när babyskyddet var urvuxet. Får bli att köpa en större tror jag bestämt. Vad har ni för bil TS?
    vi har en volvo v70 men är väl på gång o byta bil till en 7sitsig bil av något slag. mina är nog lite längre än din son typ 95cm eller ngt.
  • luspudel
    GullpuckotMe skrev 2011-03-01 13:43:12 följande:
    vi har en volvo v70 men är väl på gång o byta bil till en 7sitsig bil av något slag. mina är nog lite längre än din son typ 95cm eller ngt.
    Ja okej, annars borde det ju vara mycket plats i en v70 tycker man Men det klart, har ni två stolar tar det ju en himla plats... Vi får försöka hålla ut till våren också, mindre kläder och inga stora vinterstövlar osv som tar plats. Annars kanske du kan ta av skorna så länge? Det bygger ju en del på längden
    Hoppas ni hittar en stor bra bil som passar er
  • s87a
    helenvaupptaget skrev 2011-03-01 11:29:04 följande:
    Jag bryr mig inte om benen, utan rygglängden. Min son har lång rygg,,
    jag svarade TS
  • helenvaupptaget
    s87a skrev 2011-03-01 14:15:14 följande:
    jag svarade TS
    aha hehe :P
  • helenvaupptaget

BELOGIC
    av acta graco.. är den bra för långa barn?=

• Spartacus

en jäkla bra fråga!

hade dottern i en britax men nu är hon snart 3 och ca 105 cm lång varpå den mesta längden sitter i benen
    så får man höra att dom vill skapa lag för bakåtvaända barn men hur f*n menar dom att långa ungar ska få plats?

vi rymdes inte i nån bil vi provat och dom stolar vi provat har varit lika stora eller ännu mindre. därmed sitter vår dotter idag i en bältesstol vilket ju känns sådär! längdmässigt är det perfekt men man vill ju ha dom bakåtvänd ett par år till pga deras känsliga nackar...

• myran82
    Spartacus skrev 2011-03-01 17:58:11 följande:
    en jäkla bra fråga!

hade dottern i en britax men nu är hon snart 3 och ca 105 cm lång varpå den mesta längden sitter i benen
    så får man höra att dom vill skapa lag för bakåtvaända barn men hur f*n menar dom att långa ungar ska få plats?

vi rymdes inte i nån bil vi provat och dom stolar vi provat har varit lika stora eller ännu mindre. därmed sitter vår dotter idag i en bältesstol vilket ju känns sådär! längdmässigt är det perfekt men man vill ju ha dom bakåtvänd ett par år till pga deras känsliga nackar...
    Two way är en stol som passar stora barn. Kolla in här www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495-7.html, inlägg 63. Får han plats bakåtvänd borde din 2-åring göra det annars är hon jättestor.
  • helenvaupptaget
    en jäkla bra fråga!

Min son är dryga 102 var av massa sitter ifrån rumpa till huvud.
    Brtax high way är 56 cm ifrån sittplatsen till längst upp.
    Min son är 55. Men han måste växa så att örat når toppen för att ha växt ur den.

Så:
    55 minus (avståndet ifån huvudspetsen till örats början) 7 cm är lika med 48 cm, och när han med detta mått nått 56 är han för lång. Så han kan växa ca 8 cm i en britax.

Medan en maxi cosi mobi bara är 52 ca. Så där kan min son bara växa ca 4 cm:( hehe Det var en sådan jag egentligen ville ha ju!

Så en britax highway verkar lång och bra faktiskt!
  • Cecci78
    en jäkla bra fråga!

Men hon är ju inte så lång? Min är 122,5 cm för att vara exakt o han sitter i en Britax Two Way, han har inte vuxit ur den, vi har haft den i flera bilar bla volvo v70 o ford focus. Benen kan de ju ha i skräddarställning o växla med att ha dem ut mot bilstolens sidor. Har ni provat montera den fram tex för att få mer benplats?
  • cicci85
    helenvaupptaget skrev 2011-03-01 18:53:08 följande:
    Min son är dryga 102 var av massa sitter ifrån rumpa till huvud.
    Brtax high way är 56 cm ifrån sittplatsen till längst upp.
    Min son är 55. Men han måste växa så att örat når toppen för att ha växt ur den.

Så:
    55 minus (avståndet ifån huvudspetsen till örats början) 7 cm är lika med 48 cm, och när han med detta mått nått 56 är han för lång. Så han kan växa ca 8 cm i en britax.

Medan en maxi cosi mobi bara är 52 ca. Så där kan min son bara växa ca 4 cm:( hehe Det var en sådan jag egentligen ville ha ju!

Så en britax highway verkar lång och bra faktiskt!
    Hi-way är ju en jättebra stol som jättemånga är nöjd med, alla som har den verkar det som Men så värst hög i ryggen är den inte. Kolla här www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495-7.html på inlägg #67 så ser du hur mycket högre twowayen är i ryggen, funkar mycket längre tid
  • helenvaupptaget
    cicci85 skrev 2011-03-02 09:56:28 följande:
    Hi-way är ju en jättebra stol som jättemånga är nöjd med, alla som har den verkar det som Men så värst hög i ryggen är den inte. Kolla här www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495-7.htm... på inlägg #67 så ser du hur mycket högre twowayen är i ryggen, funkar mycket längre tid
    Aa hehe ! Men jag vill undvika kombistol helst. Någon sa att dom inte är lika säkra. Men jag har inte själv tagit del av dessa tester eller statestik! Men min vän sa det.

men jag har ett stort problem.
    V 24 kommer min nua bil (juni)
    Min gamla bli dog i en krock när en man körde över i vårt körfält och krocka med oss.
    Vi har en bil nu men ska sälja den, den är gamal mm.

Jag ska försöka köpa en barnstol så försäkringen ger mig pengar, då bilen var helförsäkrad.

Vi hyr en stol nu för dryga 100 kr i veckan. Vi har redan hyrt för 300 kr och det är ca 16 v kvar tills min nya bil kommer. Skulle vi hyra den vi hyr nu skulle det bli 100 kr grr 16, vilket blir yttligare 1600 kr. PLUS att den vi hyr nu fick sämsta betyget i många av de tester jag tagit del av. Men det fanns ingen annan som, passar i den bil vi nu har, att hyra.

Jag vill inte hyra den barnstol jag är grymt missnöjd med, samt är dålig enligt många tester, samt är dyr. Min son total vägrar sitta i den för han skriker från första sekunden vi satte han i den..

Så jag vill ha en ny stol snart, som jag då vet ska passa i en Audi a3 sportback utan att testa:(
    Som samtidigt får plats i vår fordfokus:( men.. aa jag vet inte hur jag ska göra :/
  • cicci85
    helenvaupptaget skrev 2011-03-02 15:51:17 följande:
    Aa hehe ! Men jag vill undvika kombistol helst. Någon sa att dom inte är lika säkra. Men jag har inte själv tagit del av dessa tester eller statestik! Men min vän sa det.
    De är inte lika säkra som en bältesstol när man använder den framåtvänd. Bakåtvänd är de lika säkra som andra bakåtvända stolar!
  • helenvaupptaget
    cicci85 skrev 2011-03-02 15:56:33 följande:
    De är inte lika säkra som en bältesstol när man använder den framåtvänd. Bakåtvänd är de lika säkra som andra bakåtvända stolar!
    Är det så? Min vän säger att dom inte är säkra bakåt eller framåt, om man jämför med en helt bakåt eller helt framåt?

Ska kika lite på kombistolar.. Men jag vill ju ha en stol jag trivs med som även får plats i en audi a3 sportback hehe kräsen ju
  • Joico
    helenvaupptaget skrev 2011-03-02 16:21:16 följande:
    Är det så? Min vän säger att dom inte är säkra bakåt eller framåt, om man jämför med en helt bakåt eller helt framåt?

Ska kika lite på kombistolar.. Men jag vill ju ha en stol jag trivs med som även får plats i en audi a3 sportback hehe kräsen ju
    En kombistol bakåtvänd är precis lika säker som en ren bakåtvänd bilbarnstol!
    Däremot är en kombistol framåtvänt inte att rekommendera, då bör man använda en ren framåtvänd bältesstol.
Svar på tråden 20 månaders, trångt i bilstolen redan!