Vad göra åt kräkningar???
Min son som är en 11,5 v äter just nu 200 ml per måltid 5-6 gånger per dygn.
Vi testade ett par dagar med 235 ml / mål då han åt upp 200 ml vid varenda mål. Resultatet blev att han slukade för det mesta allt men kräktes mycket mer.
Var inne på akuten med honom i torsdags då han hade feber. Fick då rådet att han skulle äta 180-200 ml / mål då han troligen åt för mycket p g a sin förkylning särskilt med tanke på kräkningarna.
Vi gick då tillbaka till 200 ml / mål. Han protesterar lite när vi tar ifrån honom flaskan men det är allt. Han kräker fortfarande en hel del och det oavsett vilken ställning han är i. Jag börjar bli trött på detta.
Vi började med att ge honom ersättning delvis vid 4 veckors ålder för att ge honom ersättning helt och hållet vid 5 veckors ålder. Då började han kräkas lite mer och med tanke på att han även hade utslag så testade vi mjölkfritt Nutramigen i 2 veckor. Han kräktes av Nutramigenet oxå så vi gick tillbaka till vanlig ersättning BabySemp 1. Hans utslag berodde på allergi mot tvättmedlet så vi bytte både tvätt- och sköljmedel och hans utslag är nu mycket bättre.
Nu har hans kräkningar ökat mycket och han spyr alltifrån i samband med måltid till 1- 3 timmar efter måltiden. En dag innan vi började att ge honom 235 ml / mål så gjorde vi 265 ml för att kolla hur mycket han åt innan han gjorde signal om att han var nöjd och han åt alltifrån 190 ml - 265 ml men han kräkte upp en del. Det jag reagerar på är att han så sällan ger signal om att han är nöjd och ibland känns det som att han äter upp allt hur mycket som än finns i flaskan. Just nu ger vi honom 200 ml per mål och han protesterar ibland på att vi tar ifrån honom flaskan men han protesterar endast under max 1 minut. Han kräker fortfarande en hel del även om det är mindre än innan. Ska jag ge honom mindre? Vad ska jag göra? Jag är verkligen trött på kräkningarna.
PS Han har en mycket fin viktuppgång. Vägde 4905 g vid födseln och vägde 7305 g när han var 11 veckor. Vägde 6730 g vid 2 månaderskontrollen då han var 9 v. En stor gosse men ser inte alls tjock ut.