• Ebba 27 juli

Äta på nätterna?

Hur länge åt era prematura barn på natten?  Har en tjej på 7 1/2 mån okorr, vägde 2018 g vid födseln 40 cm lång. Hon har gått upp dåligt i vikt och väger idag ca 5000 g och är 60 cm lång. Hon har hittils ätit minst fyra gånger mellan 20.00 och 8 på morgonen. Får minimax (sondnäring) istället för välling/ersättning då hon gått upp dåligt i vikt. Börjar fundera på att sluta amma helt och bara försöka ge flaska en gång per natt....

• Svar på tråden Äta på nätterna?
  • bollanmollan

Min son vägde 2330gr när han föddes , jag matade på nätterna tills han var nånstans mellan 10-11 månader. han åt varannan timme på nätterna tills han var ca 6 månader då blev det 2 gånger per natt.
    Han gick upp bra i vikt och vägde 10-11 kg när vi slutade med nattmål.

• Trollet Ludenben

min son född i v 31+4, 2150 g och 46 cm åt på nätterna tills han var 1,5 år (okorr). Han fick äta så länge han behövde det och var hungrig på natten. Han slutade självmant då vid 1,5 år. gick upp bra i vikt. min stora son född i v 36+6 tillväxthämmad, vägde 2080 åt på natten tills han var 2 mån och slutade sen självmant med det med.

Älskade ungar
  • knäppisen

Om hon går upp dåligt i vikt är det väl lite bakvänt att sluta ge mat på natten ?

Sonen (födelsevikt 1,4 kg) gick också upp knackigt i vikt första året. Han åt många gånger varje natt tills han var ungefär ett år o jag slutade amma. Sen räckte det med en flaska välling vid midnatt.

Dottern (födelsevikt 2 kg) ökade i vikt som ett jehu och åt två gånger varje natt tills hon var ca 7 månader. 

Båda är prematurfödda. 

• gosnosens mamma

Vår lille åt på natten (var 3:e timma hela dygnet) tills han var ca 5-6 månader ( korrigerat 2-3 månader, född vecka 26+5). Vi väckte honom för att äta just för att han behövde det (på inrådan från neo). Sen när han gick upp så bra i vikt så "fick" han sova.  Han har alltid sovit bra på nätterna, med undantag för vissa nättter  naturligtvis. Om han vaknar på natten så får han naturligtvis välling, han är 2 år nu! Hade jag varit dig så hade jag kollat med, neo, bvc eller liknande. Men jag hade nog låtit den lilla fortsätta äta på natten när hon vill ha, just för att få upp vikten!

• Ebba 27 juli

Jag förstår ju att hon kommer att fortsätta att äta på natten länge. känner bara att det blir fel när hon äter för mycket på natten och detta leder till att hon äter sämre på dan. Nu är jag nere på att ge flaska två gånger per natt.

• Kazeer

Mitt första barn föddes i vecka 36+3 och vägde 2095 g och var 46 cm lång. Han slutade äta på nätterna när han var 5,5 månad. Då hade han redan under två månaders tid sovit sex timmar i sträck på nätterna.

Mitt andra barn föddes i vecka 35+3 och vägde 1510 g och var ca 40 cm lång. Han slutade äta på nätterna vid 8 månaders ålder. Men redan vid 5-6 månaders ålder sov han ofta hela nätter. Sedan vid 7 månaders ålder började han vakna vid 3-4-tiden på morgonen. I början gav jag honom en flaska ersättning men när han var 8 månader slutade jag med det och han verkade lika nöjd ändå.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Äta på nätterna?