• Kakans

Har våran dotter andats in asbets?

Vårat badrum renoveras för fullt.
    Och vi har inte kunnat bo hemma då vi varit utan toa mm.
    Vi har dock varit hemma på korta besök (15 min) för att hämta kläder osv. 1gång/dag i ca 1 vecka. och för att kolla så arbetet fortlöper.

Nu har vi blivit informerade (1½vecka senare) om att det finns asbets inne i badrummet.
    Det är damm ÖVERALLT hemma, inne i skåpluckor i köket, garderober. Ja allt.
    Dörren till badrummet har varit öppen.
    Hantverkarna påstår att asbetsen är buden då dom inte har slipat i den.
    Men golv, väggar, ALLT är borta från badrum. Dom är nere 10-20 cm under normal golv höjd så att säga.
    Dom påstår även att dammet endast är betong damm och inget annat. 

Någon som har någon som helst aning om detta kan vara asbets? Är det farligt trotts att den är bunden osv?

SNÄLLA! Allt är till hjälp!

• Svar på tråden Har våran dotter andats in asbets?
  • Menhir

Asbest är normalt, vad jag förstår, bundet till skivor och så länge skivorna (eller vad man nu tillverkat) är hela frigörs inga asbetsfibrer.

Dessutom är asbest inget stort problem om man har friska lungor - är man rökare däremot ökar risken för cancer rejält.

Hantverkarna ligger alltså betydligt risigare till än vad ni gör så om inte de är oroade behöver inte ni heller vara det.

• Pia och Elna

Hade de behövt röra aspesten hade ni fått betala för asbestsanering eller vad det kallas. Det är i alla fall massa regler runt och skulle förmodligen vara väldigt kostsamt.

• Kakans

Asbets är farligt fast man inte är rökare.
    Är ganska påläst på det som finns skrivet på nätet osv.

Det kommer saneras imorgon.

Jag tror jag ska ringa arbetsmiljöverket och prata med dom!

Tack ändå!!! =))))

• Pia och Elna
    Kakans skrev 2011-02-03 20:08:29 följande:

Det kommer saneras imorgon.

Jag tror jag ska ringa arbetsmiljöverket och prata med dom!

Tack ändå!!! =))))

Ja ska det saneras imorgon så kommer det ju röras så lika bra att kolla upp detta ordentligt.
  • Kakans
    Pia och Elna skrev 2011-02-03 20:11:31 följande:
    Ja ska det saneras imorgon så kommer det ju röras så lika bra att kolla upp detta ordentligt.
    Ja. Dom har ju plastat in alla dörr hål osv.
    Men pga att företaget har stulit pengar, visserligen 30 kr bara, (så vitt vi vet) men det är irrelevant så litar vi inte på dom.
    Jag hoppas att vi kommer kunna få dit ett annat företag inom kort.
    Man vill inte att arbetet stannar upp.
Svar på tråden Har våran dotter andats in asbets?