HJÄLP- 8-åriga sonen får ej fritidsplats :-(
Jag är gravid med BF i mitten på mars. Sonen går på fritids och vanlig skola. Skolan är till elva sen brukar han vara på fritids till 2-3. Finns det någon kommun i Sverige som tillåter timmar på fritids vid mammaledighet?
Detta är ju vansinnigt. Vår kommun ska i vår som kommer ta ett beslut om fritisdbarnen kan få gå ett visst antal timmar på fritids. Men det kommer nog dröja innan beslutet vinner laga kraft. Vi sitter ju i en väldigt ovanlig situation där det skiljer 8 år mellan FÖRSTA och ANDRA barnet. Har man två äldre så kan ju de leka. Men vad i hela friden ska min son pyssla med från 11 på förmiddagen tills andra barn slutar vid 4-5.
Till saken hör att han har lätt för att bara sätta sig och inte göra något. Jag måste puscha och motivera som bara den. Han är inte nyfiken och framåt själv. Han har haft lätt för att lägga på sig (pappan var stor som barn). Så det är jätte viktigt att han inte blir stilla sittande. jag känner mig helt förtvivlad.
Vet inte vart jag ska vända mig. Har ni några tips? Ringde rektorn och hon verkade förvirrad (som hon inte visste vad som gällde) hon pratade i sin tur med en fritidsfröken. Rektorn sa att hon behöver ett läkarintyg. Skolsköterskan som brukar kalla sonen för mätning och vägning sa att skolläkaren inte har med överviktsproblem att göra. Skolsköterskan har skickat vikt och längd mått till barnmottagningen i staden. Jag ringde dit och fick prata med en lika frågande sjuksköterksa som menade att denna problematik hade hon aldrig hört om. Men (ta i trä) hon skulle prata med en läkare och sen återkomma till mig (vilket hon inte gjort).
Sen har jag även kontaktat placeraren i kommunen. Hon skulle se om hon kunde göra något. Men vad skulle det vara? Hon har inte heller hört av sig?
Så nu till min fråga...ska jag gå till vanlig VC och prta med en läkare där? Finns det någon på kommunen jag kan prata med? Tycker ni jag ska gå till rektorns chef?????
Hur har ni andra gjort???+