• Happiness

HJÄLP- 8-åriga sonen får ej fritidsplats :-(

Jag är gravid med BF i mitten på mars. Sonen går på fritids och vanlig skola. Skolan är till elva sen brukar han vara på fritids till 2-3. Finns det någon kommun i Sverige som tillåter timmar på fritids vid mammaledighet?

Detta är ju vansinnigt. Vår kommun ska i vår som kommer ta ett beslut om fritisdbarnen kan få gå ett visst antal timmar på fritids. Men det kommer nog dröja innan beslutet vinner laga kraft.  Vi sitter ju i en väldigt ovanlig situation där det skiljer 8 år mellan FÖRSTA och ANDRA barnet. Har man två äldre så kan ju de leka. Men vad i hela friden ska min son pyssla med från 11 på förmiddagen tills andra barn slutar vid 4-5.

Till saken hör att han har lätt för att bara sätta sig och inte göra något. Jag måste puscha och motivera som bara den. Han är inte nyfiken och framåt själv. Han har haft lätt för att lägga på sig (pappan var stor som barn). Så det är jätte viktigt att han inte blir stilla sittande. jag känner mig helt förtvivlad.

Vet inte vart jag ska vända mig. Har ni några tips? Ringde rektorn och hon verkade förvirrad (som hon inte visste vad som gällde) hon pratade i sin tur med en fritidsfröken. Rektorn sa att hon behöver ett läkarintyg. Skolsköterskan som brukar kalla sonen för mätning och vägning sa att skolläkaren inte har med överviktsproblem att göra. Skolsköterskan har skickat vikt och längd mått till barnmottagningen i staden. Jag ringde dit och fick prata med en lika frågande sjuksköterksa som menade att denna problematik hade hon aldrig hört om. Men (ta i trä) hon skulle prata med en läkare och sen återkomma till mig (vilket hon inte gjort).

Sen har jag även kontaktat placeraren i kommunen. Hon skulle se om hon kunde göra något. Men vad skulle det vara? Hon har inte heller hört av sig?

Så nu till min fråga...ska jag gå till vanlig VC och prta med en läkare där? Finns det någon på kommunen jag kan prata med? Tycker ni jag ska gå till rektorns chef?????

Hur har ni andra gjort???+

• Svar på tråden HJÄLP- 8-åriga sonen får ej fritidsplats :-(
  • m med tre stjärnor

Kan du inte skriva in dig på en kurs på universitetet?
    Då har han rätt att gå på fritids....
    Så vet jag många kompisar som gjort.

• MammaHela

Min son som går i förskoleklass går mellan 8,40 - 13,30 3 dagar i veckan, 8,40-14,00 en dag och 8,40-13.00 en dag i veckan.

Låter väldigt tidigt att sluta redan kl 11 på dagen.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Julutzi
    Punkster skrev 2011-02-03 07:35:32 följande:
    Grundregeln är att om du är arbetslös eller föräldraledig så har du inte rätt till fritids. Reglerna är hårdare på den punkten för fritids än för förskolan efter fritids inte har något intagningsstopp eller max antal barn per personal eller avdelning som förskolan har, barngrupperna kan alltså bli hur stora som helst. Fritids kan aldrig säga att man har fullt. Har du behov så får du en plats. Därför innebär behov av fritidsplats att du studerar eller arbetar.

Jag jobbar på en fritids på en friskola, och vi har något som kallas för specialplats. Det betyder att barn kan få vara på fritids trots att föräldrarna är arbetslösa eller föräldralediga om det finns speciella skäl till det. Till exempel strulig hemsituiation, barnet behöver social träning eller liknande. Då får man vara på fritids från skolans slut till klockan 15 under skoldagar.

Om du är orolig för att ditt barn ska missa kontakt med kamrater så kan du ju också göra som flera redan föreslagit, låta barnet ta med sig kompisar hem och leka efter skolan.

Nån skrev förresten att barnen inte kostar något om dom går hem innan mellis, och det ska jag vänligt men bestämt få be att protestera mot. Platsen kostar pengar även om barnet inte äter något. Det använder sig av material som kostar pengar. Det tas om hand av personal som ska ha lön. Det vistas i lokaler som kostar pengar att hålla i drift. Osv.
    Ja jag vet att de kostar pengar oavsett, men jag menade att de inte kostar något extra... Personalen, lokalerna och materialet finns ju redan... 
    Jag förstår också att man har många barn och stora barngrupper... Vi har ju som sagt inte vår dotter även om jag och hon skulle vilja! Hon saknar sina kompisar otroligt mycket och blir till och med utanför eftersom de andra leker efter skolan på fritids...
    Ja man kan ju ta med kompisar hem, men det är inte kul att ha "extra" barn varje dag! Här har jag satt en gräns på att ta hem kompisar... Tre dagar i veckan är ok, men inte mer! Barnen ska ju ha mellis och ibland kvällsmat med och det både krånglar till allt hemma och kostar faktiskt pengar med!

Lycka till Ts!! 
    ♥ Mamma till Julia 030527, Emilia 080108 och Agnes 100708
  • nyfiken flax

Slutar han verkligen 11 r min första tanke, äter de inte lunch i skolan? Hos oss går de 8.30 - 14 i ettan.

Sen fattar jag alltså inte problemet, min åttaåring skulle bli överlycklig om han slapp fritids. Kan han inte ta med sig kompisar hem istället några dagar i veckan? Två åttaåringar sköter sig ju i stort sett själva, ibland tror jag nästan att jag är ensam hemma när min åttaåring har en kompis hemma Drömmer Bara att serva med mat o mellis ibland. Om de börjar röja så får de göra det ute.

Det är inte heller farligt att vara själv nån gång för barn...man måste inte vara med andra barn exakt hela tiden.

En åttaåring är så stor att han fattar att bebisen behöver lugn o ro ibland, enj jag tror det kommer gå superbra!

Själv är jag storasyster till en som är nio år yngre än mig och det var hur mysigt som helst,  inga syskonbråk o sånt.

• Tuffen

Min son går i ettan. Han slutar 11.20 4 dagar i veckan, och klockan 12.30 den femte dagen. Är det lite?

• Fyrbarnsmorsa

Här går alla ettor  08.10-13.00/13.30

• mamma till 2 frön

Oj vilka skoltider, följer de timplanen för isåfall går de äldre barnen väldigt länge... Här går F-3, 8.10-13.00. Man har i min kommun inte rätt till fritis i annat fall än om föräldrarna studerar eller arbetar.

• Akirlu

Oj, förstår plötsligt att vi har tur! Bor i Umeå, och är mammaledig. Här får skolbarnen gå på fritids fastän en förälder är föräldraledig , och min dotter behöver det verkligen. Hon älskar fritids och får vara med sina kompisar. Hade aldrig de andra ungarna på dagis när de var i den åldern om jag var föräldraledig med någon liten, utan ville ha alla hemma då, då möjlighet fanns. Med skolbarn är det en helt annan sak. Kompisar är bland det viktigaste som finns. 

• Vilmagbg

Vår son har inte någon fritidsplats eftersom jag är f-ledig med lille bror. Jag tycker det har fungerat bra. Han går i skolan fram till  kl:13:30. Det krävs ju att jag i allfall någon gång per veckan planerar in ngt att göra på eftermiddagen så det har blivit en hel del besök på museum mm. I dag i veckan går vi och badar. Någon gång tar jag med en kompis hem. Här i Gbg har är det upp till varje stadsdel att bestämma hur del vill göra ang fritidsplats för f-lediga. Vår stadsdel har velat fram och tillbaka så vi valde att inte ha honom på fritids. Fröknarna och jag upplever inte att han har kommit utanför gruppen. Vi bor i centrala sta´n och barnen som bor här är inte vana att ha någon kompis att leka med varje dag "spontant" efter skolan eftersom det krävs att föräldrarna arrangerar ngt och följer med sina barn. 

• Happiness
    Vilmagbg skrev 2011-02-17 08:25:44 följande:
    Vår son har inte någon fritidsplats eftersom jag är f-ledig med lille bror. Jag tycker det har fungerat bra. Han går i skolan fram till  kl:13:30. Det krävs ju att jag i allfall någon gång per veckan planerar in ngt att göra på eftermiddagen så det har blivit en hel del besök på museum mm. I dag i veckan går vi och badar. Någon gång tar jag med en kompis hem. Här i Gbg har är det upp till varje stadsdel att bestämma hur del vill göra ang fritidsplats för f-lediga. Vår stadsdel har velat fram och tillbaka så vi valde att inte ha honom på fritids. Fröknarna och jag upplever inte att han har kommit utanför gruppen. Vi bor i centrala sta´n och barnen som bor här är inte vana att ha någon kompis att leka med varje dag "spontant" efter skolan eftersom det krävs att föräldrarna arrangerar ngt och följer med sina barn. 
    Ok....det var inte länge sen jag bodde i GBG men har flyttat till en mindra stad utanför. Att stadsdelarna gör som de vill i frågan hade jag ingen aning om. Våran stad har nu i dagarna bestämt att barn till arbetslösa ska få ha kvar sin fritidsplats och det är ju kanon. Ett steg i rätt riktning.

Låter väldigt hoppfullt att det verkar inte så där jätte svårt att få ihop livet trots att det skiljer så många år mellan barnen. och att deklarar det bra att inte vara sysselsatta hela tiden.

Det är väl det jag är orolig för. Att han bara ska bli sittande och det blir en massa konflikter kring det. Men som du skriver det behöver ju inte blir så. Vi tillhörde Linné förut och där har de  de absolut största barnkullarna i GBG. men man kunde alltid träffa på någon i Slottskogen
  • Happiness

Just nu är läget som följer: har kontaktat verkasmhetschefen i kommunen. Vet dock inte om hon kan bestämma över rektorns huvud. VC ska höra av sig idag eller imorgon till mig efter hon prtata med rektorn.

Rektorn säger att hon måste ha ett läkarintyg medans VC säger att bara behövs ett intyg från skolssyster. Enligt VC måste rektorn ge sitt godkännande. Så det råder en vissförvirring. Från skolsyster har jag fått sonens viktkurvor och jag fick henne till slut att skriva att sonen måste röra på sig. Och detta står isamband med hans vikt självklart.

Så jag har inte gett upp än. Har även fått tid till barnläkare i slutet av mars. Men jag känner en viss tveksamhet till det då jag inte vill belasta sonen mer med vikt snack. Isåfall blir det nog att jag håller honom hemma efter skolan. Nu har han inte längre en jätte övervikt men den har ändå varit såpass så skolsyster reagerat,.

Svar på tråden HJÄLP- 8-åriga sonen får ej fritidsplats :-(