• LPA

Flaskmatare - hur ger ni bebisen närhet?

Som rubriken lyder...
    Det jag menar är alltså kroppskontakt.
    Klär ni av er när ni matar bebisen? Efter? Inte alls? 
    Jag vill höra hur ni gör.
    Det blir ju lite skillnad från att amma.

• Svar på tråden Flaskmatare - hur ger ni bebisen närhet?
  • LPA
    frulan skrev 2011-01-14 15:36:02 följande:
    Vi flaskmatade. Klädde inte av mig om jag var påklädd, däremot mycket gos i säng och soffan på morgonen när man inte hade så mycket kläder på sig. Ögonkontakt (fast han blundade oftast).
    Han låg alltid i min famn på min arm och vi gosade.

Första, och i stort sett enda därefter, gången han drack ensam (välling då han slutat med mjölk) var när han var runt två år.
    Nuförtiden dricker han välling nergosad bredvid en på soffan, morgon och kväll
    Tack för din kommentar. Det är intressant att läsa om hur andra gör!
  • 071020
    LPA skrev 2011-01-14 16:12:39 följande:
    Jag förstår att det blir hudkontakt när barnet ligger på underarm o kinden är mot överarmen men nu är det ju vinter o jag tycker det är kallt att ha kortärmat. Men en filt över oss löser ju det problemet. 
    Nej, närhet och kroppskontakt är ju inte samma sak. Men nu tänkte jag mest på hudkontakt. (rubriken är något missvisande ser jag nu.) 
    Ögonkontakt likställer jag inte heller med kroppskontakt. Men det är ju viktigt också.
    haha...jag går alltid i kortärmat (hemma) :) skulle jag ha tjocktröja på mig tar jag alltid av den, min lille är ett riktigt element så det blir varmt o gott :)
    Strumpan 24/10 -07 Liten 10/5 -10
  • Helene70

Jag har delammat och jag har aldrig kännt behovet av att klä av mig naken bara för att jag ska mata mitt barn. Inte heller nu när han äter gröt, smörgås och annan mat klär vi av oss nakna.  Nakenhet betyder inte per automatik närhet i min värld.

Närhet är en känsla av samhörighet och trygghet. När jag och min son leker så skrattar vi och pussas. När vi  leker så pussas vi. När vi sjunger och dansar så pussas vi. När vi  badar så pussas vi. När vi busar pussas vi, kramas och skrattar och när vi sover så kramas vi(jag, mannen och sonen). Att närhet endast skulle vara relaterat till matstunderna har jag svårt att relatera till. 

Barnet behöver närhet i alla situationer och i alla åldrar även dagen han börjar äta pizza!

• Cianna

I famnen eller på min arm. Aldrig att jag gav honom flaskan att äta på egen hand. (Vet många som hittar på sätt att bulla upp flaskan så att barnet klarar sig själv)

• Jordgubbssmak

Jag har ammat två av mina barn och flaskmatat ett.  Jag kan absolut inte se att det flaskmatade barnet fått mindre närhet än de andra två. Jag bär, kelar, gosar och håller honom precis lika mycket som jag gjorde med de andra två. När han åt låg han i min famn och fick sin flaska, jag hade kläder på, han hade kläder på. När jag amma låg barnen i min famn med kläder på och jag hade kläder på. Med den ena av de två ammade barnen använde jag amningsnapp så inte ens munnen fick kontakt med huden, trots att jag amma.
    Jag tycker det är lite överdrivet att barnet bara får närhet om man amma och att man helst ska vara avklädd under tiden. Visst det kanske hade varit mysigt för bebisen men hur praktiskt är det. Vet inte hur det skulle funka att gå runt avklädd med en naken bebis dagarna i enda.
    Närhet och trygghet tror jag absolut det kan få på massa andra sätt!

• mariamitsu

När jag flaskmatar lillgubben på natten brukar jag ligga nära brevid honom kind mot kind! Det tycker jag är jättemysigt :=) Hoppas han också gillar det!

• KatjaKaj

Efter varje matning la vi alltid upp vår dotter på bröstet så att hon fick slumra på oss, en vana vi tog med oss från neonatalen. Ibland var det hud mot hud ibland inte. Annars så låg vi ner i soffan/sängen och gosade under måltiden.

• Lunamamma

Är hudkontakt väldigt viktigt? Har ammat båda mina barn och både barnen och jag själv har haft kläder/pyjamas på. Deras mun har såklart fått hudkontakt med bröstet, men inte så mycket annat. Såklart är det ju extra mysigt att hålla sin nakna bebis i famnen när man ska bada etc, men snart blir man ju nerkissad, så det är ju inga långa stunder ;) När de fått välling i nappflaska har jag hållit dem ungefär på samma sätt som när jag ammat sittande.

• mclo

Den första månaden när vi bodde på neonatalen låg han alltid hud mot hud, när vi flyttade hem var det samma sak och även att han fick somna på bröstet efter att jag flaskmatade han.

• Zunrose

Närhet får ett barn även om man har kläder på!

som man säger kägurerar gör vi alla med våra barn även om vi ligger hud mot hud eller kläder mot kläder!
    barnet känner ändå igen dina dofter och hjärtslag!
    inte klädde jag av mig kläderna för att flaskmata min dotter!

• oOMayaOo

Jag har aldrig klätt av mig då jag matat mitt barn. Närhet får han när jag kramar och gosar med honom och inte minst när jag bär honom i sjalen och/eller när han sover i sjalen.
    När han var mindre, 1-2 månader så sov han alltid på mitt bröst på nätterna. 

Svar på tråden Flaskmatare - hur ger ni bebisen närhet?