• 2010September

Vill inte bli hållen i famnen under natten vid matning

Hej,

Har en 4 månaders liten kille som äter ersättning. Nu o ca 3-4 dagar i rad har han helt vägrat vara i min famn när jag ska mata honom på natten, han börjar skrika och gråta. Jag är tvungen att lägga ner honom och mata honom när han ligger upphöjd på min kudde. Ibland vill han inte ens ha flaskan trots att jag märker att han är hungrig (han tar ut nappen och börjar suga på sina händer). Innan kunde han äta upp ca 130ml 2-3 ggr per natt och nu så är det knappt 50ml ca 2 ggr.

Har också märkt att detta börjar sker under dagen också, han vill helst sitta i sin babysitter och äta där. Under dagen kan han äta flera gånger, går mellan 2-3h mellanrum och äter ca 100-130ml per gång.

Vet inte om det är utveckligsfas eller vad det är? Någon som känner igen sig? Lite råd tack om jag ska behöva oroa mig? BVC tycker att han inte borde äta på natten, att man sa vänja honom vid vatten några nätter och då kommer han inte vilja ha något alls om natten.

• Svar på tråden Vill inte bli hållen i famnen under natten vid matning
  • miyouuss

de kommer in i en tillväxt period runt 4 månader. min dotter gjorde likadant, (fast jag ammar) hon ville inte äta lika ofta, ca 4 gånger om dagen, hon ville inte somna i min famn utan ligga själv och somna. och det blev jätte jobbig att mata henne när hon bara skrek och inte ville ha. men nu är hon snart 5 månader och är mycket lättare.

När din bebis är fyra månader så har magen blivit större och den behöver inte matlika ofta -- bara fyra eller fem gånger om dagen. Den fortsätter att växa och öka i vikt, det är bara att behovet av mat börjar närma sig större barns. Bebisens uppmärksamhet kan börja dras till andra människor och saker under matstunderna och det kan bli lite störigt, även om det är roligt att den blir alltmer uppmärksam på sin omgivning. Om ditt barn är lättdistraherat, kan det vara värt att dra sig tillbaks till en lugn plats när du ska amma under en tid. 

• siljeholm

Min dotter var precis likadan, hon är nu 6 månader och sluta äta på natten för kanske 2-3 veckor sedan, men ville som sagt heller inte ligga ned, utan jag fick sätta mina fötter på soffbordet och lägga henne på låren och mata, om du förstår? Men nu har de vänt, nu vill hon gosa när hon får flaskan:)

• Ogi

Vi hade visserligen lite andra förutsättningar eftersom vi har ett barn med hjärtfel, men han blev så varm av att vara i famnen under matning att han tyckte det var jobbigt. Vi matade honom i babysittern eller liggandes istället och det funkade bra. Han är 1,5 år nu och får flaska när han ska sova - han vill då nästan alltid dricka den liggandes. Han äter fortfarande på natten, men mest för att han äter så pass lite under dagen. 

Jag var orolig att han inte skulle få den närhet han behövde på grund av att han inte ville vara hos oss vid matstunderna, men han är väldigt kramig och gosig nu :)

• Loriyana

Min dotter slutade äta helt på natten vid den åldern. Det är inte så konstigt.

Svar på tråden Vill inte bli hållen i famnen under natten vid matning