• Aviana

Vilken ersättning är bättre?

Min plan var inte att ge Elias ersättning men min mjölk mättade honom inte, så min amningsplan gick i stöpet.
    I vilket fall som helst så följde jag strömmen och köpte Nan. Jag såg att det finns två olika sorters Nan, en som är för känsliga magar, eller om det var utan komjölksprotein, eller vad det var..

Han har fått ersättning i ca 3 veckors tid nu, och för två veckor sen tyckte jag att han blivit lite kinkigare och lite mer gasig i magen. Dock jobbiga gaser som han försöker trycka ut, eller om det är nåt annat i hans mage som spökar. Jag åkte till apoteket och köpte Minifom som han fått nu i snart 2 veckor, men jag märker ingen skillnad. Mellan måltiderna vaknar han och är ledsen/har ont, och han blir inte lugn förrän han får mer mat, precis som att maten hjälper till att trycka bort det onda.

Kan den andra varianten av Nan hjälpa, eller ska jag prova Sempers ersättning? Och om Minifom inte hjälper, tror ni att Sempers magdroppar gör någon skillnad då?

Jag ska träffa bvc-läkaren på onsdag så jag kommer ju fråga denne också, men tänkte höra mig för här ändå.. man känner ju sig lite hjälplös.
    Han blir två månader imorgon, men "egentligen" är han 3 veckor, då vårt BF var för 3 veckor sen. Vet inte om detta spelar någon som helst roll.

BF 2010-11-11 men prinsen kom 10-10-07 avi.blogg.se
  • Svar på tråden Vilken ersättning är bättre?
  • Bonzan

Vi har testat både nan och semper och för vår prins funkar babysemp 1 bäst, nu har han inte ont i magen längre och han har ätit den från dag 2.

• honeydew

Testa en annan och se om det blir bättre. Vi prövade först Nan1, sen Nan HA och till sist Semper Lemolac - och hon blev mycket bättre i magen! Vilken som passar just er son är ju svårt att säga men pröva en annan sort.

• Emmysofia

Vår son på 6 veckor får bara ersättning. På bb rekomenderade de babysemp 1 och det var även den sorten som de själva använde till flaskbebisar. Efter ca 2 veckor verkade han lite ansträngd när han skulle bajsa så då övergick vi till babysemp lemolac vilket fungerar jätte bra då han blir lite lösare i magen av den.

• Gyllan

Vi prövade först semper till dottern(började komplettera vid 3 mån) men slutade med besök på akuten eftersom hon skrek i timtal varenda kväll, vilket antaligen berodde på ersättningen. Dagen efter började vi med NAN, och då försvann allting. Det jag fick höra av läkarna (och senare också på bvc) är att NAN ska vara mildare för deras små magar.

Om det blir en till bebis som behöver ersättning kommer vi att köra på NAN direkt.

• honeydew

och just det, Minifom och Semper droppar är helt olika saker.. Minifom ska göra så att gaserna blir lättare att få ur, semperdropparna är snälla bakterier som håller magen i balans (enkelt förklarat, rätta mig gärna om jag har fel..). Man kan pröva båda två eller bara en av dom och se om det blir bättre.

• Aviana

Ja det var därför jag köpte Minifom då han verkade gasig, men det har inte gjort nån större skillnad. Jag själv har en superkänslig mage så då kan ju kanske Semper droppar vara bra utifall att han har känslig mage. Ska prova annan ersättning också, det skadar ju aldrig. Jobbigt att se honom missnöjd hela tiden :(

• Jungfrulycka

Vi har varit på sjukhus med vår son då han har haft problem med magen. Vi började med NAN  de första vekorna men gick sedan över till "Babysemp 1 Lemolac" som är extra magvänlig enligt läkaren, vilket också stämde med vår son. Däremot är detta individuellt och man får prova sig fram.

• GirlNxtDoor

Min som blir 3 veckor idag, första 1 - 2 veckorna försökte jag amma honom men på grund av att han var undernärd vid förlossningen så blev amningen ett jätte problem för oss! Efter att jag en natt hade försökt mata honom i 5 timmar utan att det gick så köpte vi ersättning. Jag försökte sedan i några dagar till men det gick bara inte så nu har han bara fått ersättning i lite över 1 vecka..

Jag och min sambo hade fått råd från BVC att ge honom NAN 1, men de senaste dagarna så har han börjat bajsa dårligt. Och varje gång han ska till att bajsa så verkar det vara jätte jobbigt för honom!! Han har även haft mycket gaser i magen och det är ordagrant så att blöjan fladrar till när han pruttar. Han har blivit svårare att natta på kvällarna och han vaknar ofta ca 1 timme efter matning och verkar ha jätte ont i magen! Ibland vill han även ha mer mat också, även om han fick det en timme tidigare..

Han faktiskt aldrig tänkt tanken att det kanske var ersättningen!! Så jag måste tacka alla som har skrivit och tacka för trådstarten :)

• Aviana

Jag var på återbesök på Neo idag och frågade henne om Elias spyor kunde vara pga ersättningen men det trodde hon inte. Hon tyckte å andra sidan att han fick jättemycket mat och att det var därför han kräktes. Jag följer rekommendationerna på paketet. Det står väl på Nan's paket att det är 100-160ml/mål för 1-2 månaders?
    I alla fall så gav jag honom mindre mat nästa mål men han spydde lika mycket ändå, och var fortfarande inte helt nöjd.
    Imorgon blir det läkarbesök så kanske man får andra svar då. Hur lång tid tar det förresten innan man märker skillnad med Semper magdroppar? Kvinnan idag sa att det kan ta flera månader innan man märker skillnad, om man ens märker nåt :s

• yes79

Vilken ersättning som är bäst är ju omöjligt att säga. Vår dotter fick först NAN1 när vi började ge tillägg vid 1 månad, men hon spydde massor av det, det gjorde hon inte av bröstmjölk! Vi bytte då till Babysemp1 och då vart det mycket bättre, hon spydde nästan inte alls. Men som många skriver, det är ju så individuellt att man måste prova för att veta om det gör någon skillnad!

Svar på tråden Vilken ersättning är bättre?