• MammaHela

När ska lärarna ringa hem?

Min dotter går i fjärde klass.
    Idag så ramlade hon och gjorde illa foten. Hon gick till syster som kollade foten, lindade den och sen skickades hon tillbaka hoppandes på ett ben till lektionen.

Sen fick dottern hoppa på ett ben resten av dagen, upp och ner för trappor, och sen hela vägen hem själv.

När jag kom hem från jobbet så läser jag lappen, som består av massa oläsliga ord... men dessa är de jag kan uttyda

XXX har ramlat .. ... .. ... hö. fot.... ...   .... svullnad .. ... ... ... ...  fot.. .. OBS Hemma, sök sjukvård.. ... .. och sen undertecknat med sjuksysters namn.

Jag ringde 1177 och frågade vad jag skulle göra med detta eftersom jag inte kunde läsa vad som stod, blev skickad till akuten, som skickade oss till frakuravdelningen, de skickade oss vidare till röntgen och sedan blev vi hänvisade till akuten. Där gipsade de hennes fot.

Borde inte sjuksyster eller fröken ha ringt mig?
    Kommer hon att kunna få någon hjälp att ta sig till skolan? Hon går inte på fritids för det finns bara till klass 3, och jag åker hemmifrån 2 timmar innan hon börjar skolan.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Svar på tråden När ska lärarna ringa hem?
  • Meus Veritas

Tycker det är självklart att de borde ringt dig när hon inte kunde stödja på foten! Jag skulle ha ringt rektorn o tagit upp det hela. Minns själv när jag gick i femman o rammlade o fick ont i handen, sjuksyster lindade den o sen fick jag gå till klassen igen, på kvällen blev det akuten för handen var bruten. Lärarna borde ta ett barns smärta mer på allvar.

Hoppas din dotter mår bättre snart

• Mina 78

Någon borde definitivt ha ringt dig och någon borde också åkt med flickan till akuten om man kan misstänka benbrott. Din dotter kommer att få resa med sjukresa till skolan skulle jag tippa, dvs Taxi. Fråga någon på skolan om detta.

• principessan

Jag hade ringt upp skolan och sagt att jag var väldigt besviken på skolans agerande. Jag tror att hon kan ha rätt till färdtjänst eller skolskjuts. Kolla med skolan eller kommunen.

• MammaHela

Jag har varit i kontakt med hennes lärare nu. Eftersom det har gått några timmar sen det hände så hade jag lugnat ner mig och kunde prata med normalt ton och inte bara skälla som min första instiknkt var.

Jag berättade att det var en fraktur och att hon nu var gipsad och att jag var väldigt besviken på att ingen kontaktade mig. Jag fick numret till rektorns mobil så jag ska ringa och prata med honom i morgon. Han får lösa resor till och från skolan.

• eec82

ja om de gipsade foten var de ju ingen liten skada. Klart de borde ringt till dig. Stackarn, hopas de blir bättre snart med foten!

• Jempajenny

I detta fall tycker jag att det borde ha varit skolsköterskan som ringt hem, då det är hon som har det medicinska expertisen (eller borde ha!). Är själv lärare och har alltid tagit för givet att skolsköterskan är den som kontaktar hemmet vid olyckor som dessa.

Men å andra sidan skulle jag också som lärare ifrågasatt lämpligheten i att ett skadat barn hoppade omkring på ett ben...

♥ Jempajenny, Agnes och bebisen i magen: jempajenny.bloggagratis.se
  • Punkster

Nånstans här har det ju brustit i kommunikationen. Jag tycker att skolsköterskan borde ha meddelat ditt barns lärare, och att nån av dom borde ha ringt dig. Bra att du har tagit kontakt med läraren (och inte gått direkt till rektorn för att klaga som vissa gärna gör) först sagt vad du tycker. Hoppas det löser sig med resa till skolan för ditt barn och att skadan läker fort!

• MammaHela

Nu har jag varit i kontakt med både rektor och syster med. Jag hoppas att detta inte händer några fler barn, och att de får in en rutin att man ska ringa hem.

Punkster skrev 2010-11-25 07:23:10 följande:
    Nånstans här har det ju brustit i kommunikationen. Jag tycker att skolsköterskan borde ha meddelat ditt barns lärare, och att nån av dom borde ha ringt dig. Bra att du har tagit kontakt med läraren (och inte gått direkt till rektorn för att klaga som vissa gärna gör) först sagt vad du tycker. Hoppas det löser sig med resa till skolan för ditt barn och att skadan läker fort!
    självklart så ringer jag hennes fröken innan, jag gillar hennes fröken och försöker ha en bra kommunikation med henne.
    Har fått massa papper som ska skickas in och förhoppningsvis får hon skolskjuts från i morgon.
Svar på tråden När ska lärarna ringa hem?