• YFLS

Bo i Holland?

Hej

Finns det någon här som bor i Holland och som skulle vilja dela med sig lite av om hur det är? Vi ska ev. flytta dit men jag måste erkänna att jag vet väldigt lite om landet. Vi skulle troligen bo i Den Helder som ligger norr om Amsterdam.

Hur är det att bo och jobba med dagisbarn i Holland?
    Vad bör man tjäna för att inte vara alltför fattig (2 vuxna och en 3-åring)?
    Hur är det jämfört med Sverige?
    Saker som shopping, TV etc?
    Klimat och landskap?
    Folket?

All information ni kan dela med er skulle uppskattas!

Tack!

• Svar på tråden Bo i Holland?
  • YFLS

Det verkar vara dåligt med hollansboende på forumet. De har väl försvunnit för jag att jag sätt några tidigare. Nåväl, som det ser ut kan jag berätta själv om ett tag eftersom vi har bestämt oss för att flytta dit.

• Crevette

Hejsan! Bor inte själv i Holland, men har en holländsk make, så lite koll har jag ändå. Har ex förstått att det är väldigt dyrt med dagis i NL, åtm om man själv har hyfsad inkomst. Många gånger dyrare än i Sverige. Därför jobbar många deltid när barnen är små. En vanlig modell verkar vara mamman hemma två dagar & pappan 1 dag per vecka.

Konsulterade maken ang Den Helder, och han svarar "Varför Den Helder?" Tydligen inte någon jättemysig stad. Allt ligger dock nära i NL, så det kanske finns någon annan stad att bo i med rimligt pendelavstånd. Alkmaar är makens förslag (trelig stad som jag också besökt).

Annars är NL allmänt överbefolkat, och naturen lyser med sin frånvaro (åtminstone med svenska mått mätt). Det finns många mysiga små städer med fina kanaler och trevliga små hus, men natur får man leta sig rätt långt från Amsterdam för att finna. Av detta skäl har vi bestämt att vi aldrig kommer att flytta till NL.

Folk generellt är öppna och trevliga. Mer raka än svenskar. Kulturen är rätt lik den svenska, men med vissa skillnader.
    Klimatet är fuktigt och rått ("ta med tofflor" råder maken). De flesta verkar satsa på att värma upp vardagsrummet, och inga andra rum (brukar frysa när vi är där på vintern). Sommaren är väl ungefär som svensk sommar.

Oj, vad långt det här blev! Hoppas att det är till hjälp, och att du inte blir avskräckt. Jag tror valet av boplats spelar stor roll. NL är ett pendlingsland med ständiga bilköer, men mycket bra tågförbindelser. Lycka till!

• MalinEddie

Hej!
    Jag har bott i Amsterdam i 4 år och min sambo kommer därifrån. Jag känner dock att jag inte har så mycket att tillägga. Jag skriver under på allt Crevette säger och ville bara säga det.

• YFLS

Tack för svaret! Nej inte särskilt avskräckt eftersom det är bestämt och för sent att ändra sig :D. För oss är det relativt eftersom vi inte flyttar från Sverige till Holland utan från ett annat, ej europeiskt, land som vi har velat lämna ett bra tag nu. Så bara det att få komma tillbaka till Europa känns som ett plus.

Den Helder av den enkla anledningen att det blir nära till jobbet och kortare pendelavstånd betyder mindre tid på dagis för plutten. Eller så var min tanke i alla fall. Ev. bosätter vi oss på Texel i stället, där finns gott om natur har jag förstått även om skog och berg lyser med sin frånvaro. Vi ska definitivt ha Alkmaar i åtanke om vi måste flytta lite mer centralt i Holland.

Dagiskostnaden är faktiskt det som oroar mig mest, men våga vinn. Vi får lösa det helt enkelt! Till att börja med är det bara jag som har ett jobb i alla fall som maken får ta hand om skrutten tillsvidare.

Sätter fårskinnsktofflor och ulltröjor på inköpslistan :)

Tack för all tipsen. Kommer du på något mer så skriv gärna igen.

• Crevette

Kul att höra att en tidigare Hollandsbo faktiskt håller med . Tänkte bara tillägga att det finns en bok som heter The Undutchables, skriven av två engelsmän/kanadensare eller nåt i den stilen, som beskriver Holland & holländare. Mitt ex är dock på holländska, varför jag bara tagit mig igenom halva första kapitletSkäms, men den verkar bra när jag har skummat... Finns säkert en del att hämta där.

• YFLS

Tack för boktipset. Ska se om jag kan få tag i den innan avresa. Fast på engelska ;). Holländska ska bli ett spännande språk att lära sig. Läsa går ju lite grann men att höra vad de säger är en annan femma :). Tips på språkböcker mottages också tacksamt.

• Marie01

Hej,
    Har bott 10 år i Holland och mitt barn är fött där. Dagis kostnaden är ett stort problem - med 2 inkomster hade den blivit så hög för mej och min man att det inte lönade sej att jag skulle arbeta. Det är mycket vanligt med en heltidsarbetande och en som bara arbetar några få timmar i veckan. Barnen börjar skolan på sin 4 årsdag och kan då gå där t ex 08.30-12.00 och 13.15-15.00 tre dagar i veckan och enbart förmiddagarna 2 dagar. De flesta passar på att arbeta under dessa tider. Möjlighet finns oftast att låta barnet stanna kvar över lunch, men räkna inte med den omsorg vi är vana vid i Sverige - det är "förvaring" av barn under lunchen som ofta utförs av frivilliga. Det kan finnas långa köer både till skola och dagis (6 mån-1 år är inte ovanligt!) och kostar oftast pengar att anmäla sej. De kristna skolorna anses vara de bästa, där går även många icke kristna barn. Min 4-åring gick i en skolklass med 30 barn som alla var 4-5 år och hade en lärare.
    Dagis kan jag inte säga så mycket om eftersom vi inte nyttjade det, men köerna kan vara mycket långa. Alternativet är dagmamma via en byrå - använd INTE svart dagmamma eftersom inga försäkringar gäller. En del tar risken att byta barnpassning med andra mammor men då bör man vara medveten om att synen på t ex barnaga inte är densamma som i Sverige... (gäller även i skolan!)
    Bra info går att få via Svenska Kyrkan i Rotterdam som har en mamma/barn grupp eller via den Svenska klubben (mycket aktiviteter runt Amsterdam). Man måste också själv ordna med sjukförsäkringar etc. Språket går ganska snabbt att lära sej förstå, tala tog mej mycket längre tid... I delar av Holland bor många som är strängt religiösa, i de områdena kan det vara svårt att hitta en plats i gemenskapen. Detsamma gäller också en del förorter, de som bor där känner varandra sen de var 2 år ungefär och verkar vara släkt allihop

• JANniela
    Marie01 skrev 2010-12-15 01:32:23 följande:
    Hej,
    Har bott 10 år i Holland och mitt barn är fött där. Dagis kostnaden är ett stort problem - med 2 inkomster hade den blivit så hög för mej och min man att det inte lönade sej att jag skulle arbeta. Det är mycket vanligt med en heltidsarbetande och en som bara arbetar några få timmar i veckan. Barnen börjar skolan på sin 4 årsdag och kan då gå där t ex 08.30-12.00 och 13.15-15.00 tre dagar i veckan och enbart förmiddagarna 2 dagar. De flesta passar på att arbeta under dessa tider. Möjlighet finns oftast att låta barnet stanna kvar över lunch, men räkna inte med den omsorg vi är vana vid i Sverige - det är "förvaring" av barn under lunchen som ofta utförs av frivilliga. Det kan finnas långa köer både till skola och dagis (6 mån-1 år är inte ovanligt!) och kostar oftast pengar att anmäla sej. De kristna skolorna anses vara de bästa, där går även många icke kristna barn. Min 4-åring gick i en skolklass med 30 barn som alla var 4-5 år och hade en lärare.
    Dagis kan jag inte säga så mycket om eftersom vi inte nyttjade det, men köerna kan vara mycket långa. Alternativet är dagmamma via en byrå - använd INTE svart dagmamma eftersom inga försäkringar gäller. En del tar risken att byta barnpassning med andra mammor men då bör man vara medveten om att synen på t ex barnaga inte är densamma som i Sverige... (gäller även i skolan!)
    Bra info går att få via Svenska Kyrkan i Rotterdam som har en mamma/barn grupp eller via den Svenska klubben (mycket aktiviteter runt Amsterdam). Man måste också själv ordna med sjukförsäkringar etc. Språket går ganska snabbt att lära sej förstå, tala tog mej mycket längre tid... I delar av Holland bor många som är strängt religiösa, i de områdena kan det vara svårt att hitta en plats i gemenskapen. Detsamma gäller också en del förorter, de som bor där känner varandra sen de var 2 år ungefär och verkar vara släkt allihop
    Bor ni fortfarande i Holland?
  • mammamumin

Jag bor inte i Holland men har en Hollänsk sambo och spenderar mycket tid där. Holland är ett jättetrevligt land på många vis, men håller med mycket av det som nämns i tråden. Holländsk humor är också ett kapitel för sig själv tycker jag, de säger sig vara öppna och liberala men på ett annat sätt än i Sverige, de tycker om att skoja med minoriteter och jämställdhet är långt ifrån sveriges mått (min man vägrar fortfarande erkänna att kvinnor tjänar mindre än män och inte har samma möjligheter)

Språket är lätt att lära sig, speciellt om du kan tyska, plus att alla gärna pratar engelska så det ska inte vara några problem.

Det jag tycker om med holland är att familjen är viktig och det finns så många mysiga byar, folk är även rätt öppna och det är ganska lätt att skaffa sig nya vänner även som utlänning, iaf lättare än min sambo har haft det i sverige.

Svar på tråden Bo i Holland?