• Juppepuppe

Bilbarnsstolsdjungeln - hjälp!

Vi har en treårig tjej som är ca 90 lång och väger 12 kg. Sedan har vi en 6 månader gammal lillastyster som nu behöver en bilbarnsstol i stället för babyskydd. vi har redan en Acta graco duoflex till stora tjejen. det bästa vore om vi  kunde hitta en lite mindre stol till stora tjejen och ge den gamla till lilltjejen. Vi vill ju såklart att det ska ta så lite plats som möjligt i bilen, men att det ska vara säkert. stora tjejen sitter bakåtvänd och som jag förstått det måste hon fortsätta med det ett bra tag till. Alla bältesstolar jag sett är från 15 kg. Finns det någon som inte är det?
    Någon som har tips?

Alternativet är ju annars att köpa en till likadan, eller liknande som vi har tills dottern gått upp tre kilo... Kan ju ta evigheter med den takten! ;)

• Svar på tråden Bilbarnsstolsdjungeln - hjälp!
  • SaramedM

Varför vill du ha en bältesstol?
    Köp en Britax Two way, den kan din stora sitta i bakåt i flera år tilll

• Juppepuppe

Jag kanske inte var så tydlig... ;) Bältesstolar är smalare och tar därmed inte så mycket plats.

• SaramedM
    Juppepuppe skrev 2010-10-26 12:43:22 följande:
    Jag kanske inte var så tydlig... ;) Bältesstolar är smalare och tar därmed inte så mycket plats.
    och livsfarligt för ett barn på 3 år !
  • Juppepuppe

Det är därför vi inte skaffat en, men jag bara slängde ut en fråga om det fanns en stol som är smal som en bältesstol men säker.

• Joico

Det som avgör om barnet ska åka bakåtvänt eller framåtvänt är ÅLDERN, ingenting annat. Er dotter är ju ingen stor tjej direkt, så hon bör kunna åka bakåtvänt i flera år till. Barn ska åka bakåtvänt till minst 4-5års ålder, och iomed hennes storlek så bör det inte vara några problem alls.. om inte vikten och längden skjuter i höjden helt plötsligt.

Akta Duoflex är ju bara godkänd till 18kg i baksätet och inte en särskilt stor stol, så jag hade passat över den till lillasyster och köpt en stol som storasyster kan ha länge. Britax Two way är störst på marknaden och möjliggör bakåtvänt åkande längre än många andra stolar. Den har lång rygg och är öppen/vid, så den inte blir trång på bredden. Och godkänd till 25kg bakåtvänt på alla platser.

Åk till en butik och prova om det funkar. Men vänd henne inte framåtvänt, för guds skull! Ska hon sitta säkert så ska hon sitta bakåtvänd!
    http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default31003.asp

">

• mian75

Jag hade gjort som en del redan sagt, låtit lilltjejen ta den befintliga stolen och skaffat en Britax Two way till stora tjejen.

Med tanke på att er stora tjej inte är så jättelång eller tung ännu så kanske ni kan klara er med en Britax Hi-way, som kanske är något smalare. Denna stol är dock kortare så er dotter kommer att kunna sitta bakåtvänd i Two wayen mycket längre än i Hi-wayen. Det finns ju barn som kan sitta bakåtvända i Two-wayen upp till 6-7 års ålder.

• tinis77

Jag hade köpt en britax two-way till stora och låtit lilla tagit över stolen ni har. Eftersom hon är liten kan hon ju sitta bakåt länge till, jättebra ju! Min äldsta är kanske 114 cm nu, han åker bakåt i en two-way. Borde funka iaf ett år till innan han vuxit ur den.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Cecci78

säger också two way, min 6-åring är 120 cm o sitter bakåt i den utan att den är urvuxen

• Lantani

ASäger också britax two way. Vi har köpt en sån till sonen, så ska dottern ta över hans hi-way sen!

Alvin 081114 och Alice 100807
Svar på tråden Bilbarnsstolsdjungeln - hjälp!