• Amazina

HJÄLP! Bilbarnstolen har gåt i baklås, kan inte knäppa bältet!

Skulle precis åka iväg till dagis men jag kunde inte spänna fast min dotter på 1,5 i bilbarnstolen. Vi har en Maxi Cosi, storleken efter babyskyddet. Den är bara ett år gammal och har aldrig krånglat! Det var precis som att låsmojängen hade låst sig och när jag försökte sätta i metallgrejerna som sitter på axelremmarna var det bara stopp. Jag höll på i en kvart! Kan omöjligt ta mig till dagis utan bil och jag kan omöjligt få tag i en annan bilbarnstol. Närmsta barnaffär öppnar kl 10.

Någon som kan ge mig tips?? Sitter i en liten knipa.

• Svar på tråden HJÄLP! Bilbarnstolen har gåt i baklås, kan inte knäppa bältet!
  • Busbellan

Alltså nu får jag säkert skit för detta, men om bilstolen är vändbar så hade jag vänt på henne och låtit henne åka framåt denna gången, då ska väl (om den är vändbar) bara bilens bälte användas

Mamma till Nora, August och Ella
  • Amazina
    Busbellan skrev 2010-10-26 08:41:44 följande:
    Alltså nu får jag säkert skit för detta, men om bilstolen är vändbar så hade jag vänt på henne och låtit henne åka framåt denna gången, då ska väl (om den är vändbar) bara bilens bälte användas
    Nä, det är 20 minuter på motorväg till dagis så jag sulle inte våga det...
  • sara1981

Har du långt till dagis? Om jag hade varit i din sits hade jag övervägt att vab:a faktiskt. Jag är ganska principfast när det gäler barn i bil. ;)

• tizzel

har du kollat så att inget har råkat hamna i och tar emot?

• Amazina
    sara1981 skrev 2010-10-26 08:51:33 följande:
    Har du långt till dagis? Om jag hade varit i din sits hade jag övervägt att vab:a faktiskt. Jag är ganska principfast när det gäler barn i bil. ;)
    Ja, jag med. Jag sjukade henne... Måste dock kunna ta mig till affären, helst utan att fixa barnvakt. Men det är ju inte lika stressigt.
  • Busbellan
    Amazina skrev 2010-10-26 08:49:54 följande:
    Nä, det är 20 minuter på motorväg till dagis så jag sulle inte våga det...
    ok, nej då förstår jag
    Ska du till jobbet, eller finns dte nån möjlighet att stanna hemma?
    Nån granne kanske har nån stol du kan låna. Eller har ni babyskyddet kvar så kanske hon fortfarande kan få plats i det?
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Amazina
    tizzel skrev 2010-10-26 08:52:06 följande:
    har du kollat så att inget har råkat hamna i och tar emot?
    Jag använde den igår och då funkade den problemfritt. Den är ren, men jag ska sticka till garaget sen i lugn och ro och verkligen kolla och pilla... Attans vad typiskt! Och maken är i Portugal och kommer hem på fredag... :-/
  • Amazina
    Busbellan skrev 2010-10-26 08:52:38 följande:
    ok, nej då förstår jag
    Ska du till jobbet, eller finns dte nån möjlighet att stanna hemma?
    Nån granne kanske har nån stol du kan låna. Eller har ni babyskyddet kvar så kanske hon fortfarande kan få plats i det?
    Hon är nog för lång för babyskyddet... Men jag kanske hade vågat använda det för att ta mig till affären.
  • GossarnasMor

Prova med lite olja i låset, symaskinsolja, matolja eller vad som helst.

Går bältena och ta loss från stolen så skölj dem med varmt vatten, det ska stå i instruktionsboken hur man rengör.

• k girl

Alltså, jag och min man har lyckats "låsa" bälteslåsmojängen trots att bältena inte sitter i och då var det ju helt omöjligt att stoppa i bältena. Enkelt åtgärdat genom att trycka på knappen som ska låsa upp bältet. Har du inte testat det, testa det. Vi kände oss lite dumma när vi väl kom på det.

• Amazina

Var i barnvagnsbutiken nu och kånkade dit stolen. Det visade sig att en liten liten sten fastnat och den skakade de lätt ut så snart de vänt upp och ner på stolen.

• Joico

Skönt att det löste sig! Och vad bra att du inte åkte med henne obältad, framåtvänd, utan bilbarnstol eller på något "fel" sätt.
    Tänk på att man inte får ha varesig lösningsmedel eller oljor någonstans på stolen. Vanlig tvål och varmt vatten är det enda man ska använda. Det är rätt vanligt att det hamnar gojs i bälteslåsen, smulor, stenar, kladdig saft/juice, grus osv.

Svar på tråden HJÄLP! Bilbarnstolen har gåt i baklås, kan inte knäppa bältet!