• Morsan83

Ska fröknarna se till att barnen är påklädda ute??

Ska fröknarna se till att barnen är påklädda ute??
    Min son går i 6 års klass.
    När jag hämtade min son idag var han utan strumpor i skorna, t-shirt under jackan. (han har långtröja och fleccejacka där)
    och ingen mössa.

L 041216 - M 060224 - A 090630
  • Svar på tråden Ska fröknarna se till att barnen är påklädda ute??
  • Färna

SaramedM;

Min erfarenhet är att förskolelärare hellre snackar strunt med kollegor än att göra sitt jobb!

• fröken
    Färna skrev 2010-10-17 21:12:16 följande:
    SaramedM;

Min erfarenhet är att förskolelärare hellre snackar strunt med kollegor än att göra sitt jobb!
    ?
  • Färna

Kajee;

Tycker att dem borde kunna klä på sig riktigt fr.o.m. årskurs 1!

Vårt äldsta har klätt på sig riktigt med kläder själv sedan hon var 3 1/2 år! Men hennes kamrater är sämre på de, även nu som 5 åringar! Så dem få som slarvar borde väl en lärare kunna hålla ett öga på när dem klär på sig?

Om man inte vet att man gör fel, då lär man sig ju aldrig vad som är rätt. Eller hur?

• Färna

Fröken;

True story, "fröken"!

• Kajee
    SaramedM;

Får anta att den erfarenheten bygger på att du själv arbetat som förskolelärare... eller?
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    Färna skrev 2010-10-17 21:16:30 följande:
    Kajee;

Tycker att dem borde kunna klä på sig riktigt fr.o.m. årskurs 1!

Vårt äldsta har klätt på sig riktigt med kläder själv sedan hon var 3 1/2 år! Men hennes kamrater är sämre på de, även nu som 5 åringar! Så dem få som slarvar borde väl en lärare kunna hålla ett öga på när dem klär på sig?

Om man inte vet att man gör fel, då lär man sig ju aldrig vad som är rätt. Eller hur?
    SÅ vad är det för mirakel som händer på sommarlovet innan åk 1?
    Inte ett dugg om du frågar mig...
    Jag tror att de flesta förskoleklassare klarar det där. Om de sen verkligen gör det eller inte är en annan femma. Men det är inte en förskolelärares primära uppgift att argumentera med trilskande barn om fleece på eller fleece av. Sånt kan ta mer än en 20-minuters-rast och om du sen dessutom ska multiplicera det med 25; nej - två förskolelärare räcker inte till.

På vår skola har vi två förskoleklasser. A-klassen klarar alldeles utmärkt av att ta ansvar för att klä på sig själva och ges också det ansvaret. I B-klassen står fröknarna och ska ha koll på minsta tumvante och de har en curlad tillvaro in i minsta moment eftersom pedagogerna inte ger barnen det ansvaret. När de här barnen börjar i 1:a klass så klarar barnen från klass A av att inte bara ta ansvar för påklädandet utan även väldigt mycket annat. Barnen från klass B har å andra sidan noll initiativförmåga och klarar inte av att ta ansvar för minsta sak. Minsta lilla sak måste man fråga fröken om. Detta upprepas år efter år. Finns det något sammanhang tro?
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • SaramedM
    SaramedM;

jaha, vilken tur då att det inte jobbar några FÖRSKOLlärare på M´s skola

Barn måste ta ansvar för sjutton gubbar
  • Färna

Huh? Me habble soumi!

Klart, men man måste även rätta barn som gör lite tokigt! Så att dem lär sig.....

• SaramedM
    Färna skrev 2010-10-18 12:17:55 följande:
    Huh? Me habble soumi!

Klart, men man måste även rätta barn som gör lite tokigt! Så att dem lär sig.....
    eller så litar på till viss del på barns kompentens...
  • Färna

Du formulerar dig tokigt så du förvirrar mig totalt!!

Vad menade du med förskollärare?

Men om dem gör fel lär väl någon säga till dem så att dem vet till nästa dag att det krävs mer kläder?

• fröken
    Färna skrev 2010-10-17 21:17:42 följande:
    Fröken;

True story, "fröken"!
    Eller inte. Beror nog på vems verklighet du talar om och ur vilket perspektiv du ser den. De pedagoger som arbetat på vår skola ser till barnens bästa, och det behöver inte innebära att de "klär på" barnen eller ser till alla, för någonstans måste man som barn lära sig eget ansvar och det är knappast något som "bara händer" av sig själv.
    Om ett barn är ute och de vuxna tycker det är för tunna kläder, visst sägs det till, men om barnet springer iväg och vägrar klä säg, vad gör man då som ensam vuxen med ansvar för många barn?
  • Färna

Haha, så du vet att det inte är så på alla ställen? Bara för att det inte är så hos dig så kan det väl vara så här?:-O

Självklart är det inte så mycket göra åt då! Varför släpper man ut någon med för lite kläder på sig öht? Får man verkligen vara ensam på så många barn? Det ska väl gå x antal fröknar på x antal barn?:)

• Punkster
    SaramedM;

Om jag hellre skulle snacka med folk än att jobba så skulle jag inte gå till jobbet på morgonen, utan till fiket istället.
  • SaramedM
    Färna skrev 2010-10-18 21:22:32 följande:
    Haha, så du vet att det inte är så på alla ställen? Bara för att det inte är så hos dig så kan det väl vara så här?:-O

Självklart är det inte så mycket göra åt då! Varför släpper man ut någon med för lite kläder på sig öht? Får man verkligen vara ensam på så många barn? Det ska väl gå x antal fröknar på x antal barn?:)
    Jag hoppas att mitt barns lärare ser sitt jobb som mer än att övervaka!
  • fröken
    Färna skrev 2010-10-18 21:22:32 följande:

Har väl aldrig sagt att det är si eller så på alla ställen, det finns en viss fara med att alltid dra alla över en kam, du vet. Så det gör jag inte. Däremot VET jag hur det är hos oss, och att det ser ut på ungefär samma sätt i hela vår kommun.
    Hur många barn det "får" vara per vuxen inom förskoleklass, det vet jag inte. Hos oss är det väldigt varierat, just nu runt 15 barn/vuxen. Men det har varit både fler och färre under åren.

De kanske inte släpps ut med för lite kläder. De tar ofta av sig för de inte "kan" köra den ena eller andra leken med tjocka jackor etc. Och det är svårt att hålla koll på alla hela tiden på en stor skolgård.
Svar på tråden Ska fröknarna se till att barnen är påklädda ute??