• Näbbmusen

När betalas vårdnadsbidraget ut?

Hejsan! Jag har fått beviljat vårdnadsbidraget from 1 oktober och ska ha utbetalningsdatum 20 varje månad.
    Men nu undrar jag om det kommer samma månad dvs 1-30 oktober betalas ut 20 oktober eller i efterskott i november?

När betalas erat ut och vart bor ni?

• Svar på tråden När betalas vårdnadsbidraget ut?
  • Skumboll
    Näbbmusen skrev 2010-09-16 20:31:17 följande:
    Vet ni föresten vad som händer med redan beviljat vårdnadsbidrag om sossarna vinner och tar bort det?
    Kan dom ta bort nåt som är beviljat?
    Ingen aning faktiskt, men skulle sossarna styra så kan nog vad som helst hända. 
    Hade vårdnadsbidrag fram till sista aug (sonen fyllde tre då) så vi blir ju inte drabbade, men tycker det är riktigt riktigt synd att de tar bort ett så bra alternativ till barnomsorg.  
    ♥ Simon ♥
  • Näbbmusen

Dom kommer garanterat att ta bort det om dom vinner, hoppas bara att dom inte kan ta bort ett redan beviljat utan bara stoppa ytterligare ansökningar då.. annars sätts ju folk i lite ekonomiska bekymmer minst sagt...
    Och det vill vi ju inte!
    Nej jag håller med, jag tycker det är en toppenidé för oss som vill ha barnen hemma länge!!

• Skumboll
    Näbbmusen skrev 2010-09-16 20:53:27 följande:
    Dom kommer garanterat att ta bort det om dom vinner, hoppas bara att dom inte kan ta bort ett redan beviljat utan bara stoppa ytterligare ansökningar då.. annars sätts ju folk i lite ekonomiska bekymmer minst sagt...
    Och det vill vi ju inte!
    Nej jag håller med, jag tycker det är en toppenidé för oss som vill ha barnen hemma länge!!
    Alltså, det vore sjukt om de drog in redan beviljade bidrag. Så det tror jag väl kanske inte att du behöver vara orolig för. 
    Jag önskar att det fanns vårdnadsbidrag fram till barnen börjar i förskoleklass. 
    ♥ Simon ♥
  • Näbbmusen

Ja det tycker jag med.. har svårt att tro att de bara kan göra så.

Ja det vore ju perfekt om man fick välja själv hur länge man ville vara hemma med vårdnadsbidraget, eller att dom ialla fall höjde åldern till fyra år!!

• Hemmaföräldern

Var glad att alliansen vann annars hade vårdnadsbidraget varit borttaget nu! Jag hoppas att ni stöttade Kd för att säkra hemmasubventionen nu när resursstarka föräldrar ylar och beklagar sig över att de "bara" får lämna bort sina barn till dagis 15 timmar när de behöver 30 timmar, för att överleva som föräldrar.

Hur ska de annars hinna med EGENTID, fika, yoga, träning om de måste ta hand om två barn samtidigt några timmar per dag? Självklart ska vi andra vara med och betala.

Vilken värld lever vi i? Den där EGO människorna totalt tagit över. 

• Näbbmusen
    Hemmaföräldern skrev 2010-09-24 11:25:33 följande:
    Var glad att alliansen vann annars hade vårdnadsbidraget varit borttaget nu! Jag hoppas att ni stöttade Kd för att säkra hemmasubventionen nu när resursstarka föräldrar ylar och beklagar sig över att de "bara" får lämna bort sina barn till dagis 15 timmar när de behöver 30 timmar, för att överleva som föräldrar.

Hur ska de annars hinna med EGENTID, fika, yoga, träning om de måste ta hand om två barn samtidigt några timmar per dag? Självklart ska vi andra vara med och betala.

Vilken värld lever vi i? Den där EGO människorna totalt tagit över. 
    Väldans glad att alliansen vann och jag får behålla mitt vårdnadsbidrag!
    Jag är inte särskilt insatt i detta du nämner, vad handlar det om?

Själv lämnar jag äldsta på förskolan mån-tors 9-15 men så pluggar jag medans han är där så någon egentid hadlar det inte om =)
  • Hemmaföräldern
    Näbbmusen skrev 2010-09-24 11:34:44 följande:
    Väldans glad att alliansen vann och jag får behålla mitt vårdnadsbidrag!
    Jag är inte särskilt insatt i detta du nämner, vad handlar det om?

Själv lämnar jag äldsta på förskolan mån-tors 9-15 men så pluggar jag medans han är där så någon egentid hadlar det inte om =)
    Nej jag pratar om de som inte gör något som att plugga t ex och ändå inte kräver att de ska ha barnet 30 timmar istället för 15 timmar i veckan. Det är väldigt dyrt och barngrupperna blir väldigt stora, så DU behöver inte känna dig träffad ;)
  • Näbbmusen
    Hemmaföräldern skrev 2010-09-24 21:19:10 följande:
    Nej jag pratar om de som inte gör något som att plugga t ex och ändå inte kräver att de ska ha barnet 30 timmar istället för 15 timmar i veckan. Det är väldigt dyrt och barngrupperna blir väldigt stora, så DU behöver inte känna dig träffad ;)
    Jaa huvudsaken är väl att barnen har möjlighet att få vara där överhuvudtaget när dom blir så stora att det behövs!
    Kände mig inte träffad, älskar att vara med mina barn och försöker alltid locka ur stora sonen att "Vill du inte vara hemma med mamma och lillebror idag, så kan vi gå ut och leka och handla vilken lunch du vill osv" haha.. men nee han ska till förskolan!
  • Micjah

Lånar tråden lite..för ni verkar ha koll på vårdnadsbidraget.
    Någon som har vårdnadsbidrag och syskon? Vill veta om min äldre son har rätt till fulltid på förskolan? Eller 15 som under föräldraledigheten?

Och nej..jag kommer inte dricka latte under dessa timmar!!

• Skumboll
    Micjah skrev 2010-10-06 20:28:20 följande:
    Lånar tråden lite..för ni verkar ha koll på vårdnadsbidraget.
    Någon som har vårdnadsbidrag och syskon? Vill veta om min äldre son har rätt till fulltid på förskolan? Eller 15 som under föräldraledigheten?

Och nej..jag kommer inte dricka latte under dessa timmar!!
    Bra fråga, jag läste reglerna för min egen kommun och då står det såhär;

1. Föräldrar som har vårdnadsbidrag och förvärvsarbetar eller studerar under tiden har rätt till barnomsorg för äldre barn som föräldern inte har vårdnadsbidrag för. 

2. När förälder har vårdnadsbidrag har föräldern rätt att ha kvar äldre syskon i barnomsorgen efter de kriterier som gäller för föräldralediga föräldrar. 

Det skulle man ju kunna tolka som att förvärvsarbetar man eller pluggar har man rätt till barnomsorg motsvarande tid. Gör man det inte har man rätt till 15 timmar.  
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Baby Doll skrev 2010-10-06 23:45:14 följande:
    Hur söker man sig till vårdnadsbidrag???

www.mybabydolls.blogg.se
    Du får gå in på din kommuns hemsida och se efter om din kommun erbjuder vårdnadsbidrag. Om så är fallet står det säkerligen hur du ansöker.
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden När betalas vårdnadsbidraget ut?