Försöka få barn när det finns ärftlig sjukdom med i bilden
Vill tankar och åsikter om en fråga, både för och emot är välkommet. Men inga versaler och påhopp, snälla gulliga. Säg det du vill på ett trevligt sätt, så är jag tacksam. Är redan så ledsen.
Så här är det: Vi har fått veta att det finns en risk för att vi för vidare en ärftlig sjukdom till eventuella barn. Den innebär inte en förtida död, men däremot får man medicinera hela livet. Vi vet inte exakt hur stor risken är för ärftlighet, bara att den kan vara upp till 50%, vår procensats går troligtvis inte att förutsäga. Det går heller inte att förutsäga exakt vilka, eller hur svåra, symtom ett eventuellt barn skulle få.
Skulle du ha vågat försöka skaffa ett biologiskt barn ändå och hoppats att barnet inte skulle ärva sjukdomen? Vi skulle givetvis älska barnet med eller utan sjukdomen. Men vad skulle vårt eventuella framtida barn tycka?
Är så otroligt ledsen över detta. Vill bara fokusera på att försöka bli gravid, vilket visat sig svårt nog. Och så kom den här smällen. Den tog nästan värre än insikten att vi har svårt att få barn. (Och självklart känner vi till adoption och donation och dessa barn är ju precis lika fantastiska som biologiska. Men vi drömmer ändå om att få ett biologiskt barn. Önskar själv att den tanken inte satt så hårt i huvudet.)
Lutar själv åt att vi nog inte borde få biologiska barn, trots att den funderingen gör så ont att jag bara vill krypa ihop på golvet och gråta i veckor. Men samtidigt har att få barn varit min högsta önskan i ett antal år och den är svår att släppa. Fy fan, jag vet inte.