• gammal pappa

Har feminismen har förstört kärnfamiljen ?

Kan man resonera sig fram till när det gick överstyr ?

Från början handlade det om kvinnans rösträtt, det är ju rätt och riktigt.

Men vad har det blivit av det ?

Jo, nu för tiden bor en man och en kvinna tillsammans, de delar på räkningarna och efter det har de skild ekonomi.  Eller som i en del fall bägge arbetar och mannen ger sina löner till kvinnan och får sedan komma och tigga pengar av henne till bensin, lunch eller snus. Eller om mannen tjänar mer än kvinnan (gud förbjude), så delas räkningarna upp annorlunda mellan paret. T.ex tjänar mannen  5000 mer så betalar han 5000 mer. Men förr så hade ett par gemensam ekonomi där bägge lönerna gick till ett gemensamt konto.

Ja det låter ju i en del fall rättvist, men sedan gnäller kvinnan om att det inte är någon romantik i förhållandet och mannen beklagar sig över att det är för lite sex.

Nu backar vi lite. När en man och kvinna träffas så uppstår en kemi och spänningen gör att båda vill utforska varandra.  Mannen börjar uppvakta kvinnan på olika sätt, och när en kvinna blir uppvaktad så vaknar hennes sexualitet, de tycker båda att det var en bra ide att flytta ihop, och det är redan här det skär sig.

Mannen är av naturen en jägare, och kvinnan en vårdare. Mannen har muskler och kan arbeta hårt  (förlåt alla fittnes- kvinnor, jag generaliserar lite nu), kvinnan har fördelen att föda barn och har även möjligheten att amma dem, därför är deras gener vårdande. Detta är fakta som inte går att förbise.

När en nutidens man ska hjälpa till i hemmet, vilket för honom inte är naturligt, så gör han fel.                       Han städar åt fel håll, putsar fönster från fel sida. Men när han byter olja på bilen så gör han på rätt sätt och ser till att han smutsar ner sig ordentligt, när det ska fällas ett träd eller målar ett staket så blir det inte fel.    En kvinna kan sedan inspektera och se att stubben inte är rak (men när trädet föll blev och ingen skadad), staketet har några ställen med färgdroppar (men då ruttnar ju inte det ju inte).

När efter några år i ett förhållande man vill göra något nytt, kvinnan vill se och uppleva något annorlunda, och mannen hoppas att hon släppa till.  I en del fall gör hon det och allt blir frid och fröjd igen och båda längtar till nästa charterresa. I de flesta fall så har mannen vant sig av med att uppvakta kvinnan att han inte bjuder henne på spa eller liknande (vi har ju gemensam ekonomi, hon kan ju betala själv), och det är då det händer. Det kommer en trevlig man och är trevlig erbjuder massage, drink, eller något annat han kan hjälpa till med, kvinnan blir smickrad och vad som helst kan hända.  Om paret åkt till Thailand kan det lätt bli tvärtom, kvinnorna där visar sig väldigt intresserade av männen och de känner sig uppvaktade, när de sedan upptäcker att kvinnorna i öst bejakar sin kvinnlighet och vårdar sitt hem sina barn och sin man (han förstår inte då vad som väntas utav en man där), så blir han frestad att ge sig av från sin familj.

Fakta : När ett barn ramlar och slår sig och båda föräldrar ar nära så går barnet till mamma som tröstar.     Om däremot barnet blir skrämt så söker det skydd hos pappa i första hand.

Varför försöker vi ändra på det som är naturligt ?

Feministerna ser inte faran med att driva sin sak för hårt, de kommer att bli utan män och ju fler män från väst upptäcker kvinnor från öst som letar efter sin ”lycka”, dom letar i väst var så säker på det.

www.tur-buis.eu

• Svar på tråden Har feminismen har förstört kärnfamiljen ?
  • AdagioSweden

Om alla killar slutar att vara  toffelhjältar hemma så skulle vi slippa en hel del feministsnack. Jag har slutat och jag ger raka puckar till min fru om vad jag anser. Det funkar ganska bra. Då blir det oftast tyst. Kvinnorna försöker alltid få sin vilja igenom med konstiga argument feminsistargument som endast kan stoppas med att man står upp för vad man tycker.

Problemet är att få kvinnor att ta ansvar på allt annat som också ska göras... det som vi män tycker är "roligt" att göra. Fastän vi har haft många samtal om att hjälpas åt så har inte frugan tagit mer än halva ansvaret och då bara för vad som anses vara "hushållsarbeten". Så då får man köra nästa approach. dvs att "glömma" att besiktiga bilen, serva bilen, ta hand om båten med allt som ska göras, klippa gräsmattan, byta till sommardäck på cykeln (hon har därför cyklat med dubbdäck hela sommaren...) osv men man får stålsätta sig. Jag kan ju inte ta hand om allt detta också förutom hem och barn. Blir intressant att se hur hon reagerar när bilen har körförbud...

Man får rikta in sig på att förändringen hos frun kommer att ta lite tid men det är det värt.

• Grandios
    AdagioSweden skrev 2010-10-10 13:58:16 följande:
    Om alla killar slutar att vara  toffelhjältar hemma så skulle vi slippa en hel del feministsnack. Jag har slutat och jag ger raka puckar till min fru om vad jag anser. Det funkar ganska bra. Då blir det oftast tyst. Kvinnorna försöker alltid få sin vilja igenom med konstiga argument feminsistargument som endast kan stoppas med att man står upp för vad man tycker.

Problemet är att få kvinnor att ta ansvar på allt annat som också ska göras... det som vi män tycker är "roligt" att göra. Fastän vi har haft många samtal om att hjälpas åt så har inte frugan tagit mer än halva ansvaret och då bara för vad som anses vara "hushållsarbeten". Så då får man köra nästa approach. dvs att "glömma" att besiktiga bilen, serva bilen, ta hand om båten med allt som ska göras, klippa gräsmattan, byta till sommardäck på cykeln (hon har därför cyklat med dubbdäck hela sommaren...) osv men man får stålsätta sig. Jag kan ju inte ta hand om allt detta också förutom hem och barn. Blir intressant att se hur hon reagerar när bilen har körförbud...

Man får rikta in sig på att förändringen hos frun kommer att ta lite tid men det är det värt.
  • izink

Kvinnorna tycker att det vore bättre om alla gossebarn utom ett dräptes och det enda användes som avelhingst!

Männen att ha en bi drottning och inga andra kvinnor....

Nej Nej Nej...

Rellationen mellan man och kvinna har inget med feminism att göra eftersom feminism utgår från att kvinnan är förfördelad vilket är helt fel i vissa länder som sverige men stämmer i tex afganistan.

Att kvinna och man ska ha rimliga levnadsvillkor är precis lika viktigt som att barn och gamla ska ha det eller alla människor.

Att då prata feminism på en planet med så mycket nöd känns löjligt.

Att kvinnorna ska inse sin roll är precis lika befängt som att mannen ska inse sin men om man inte har rollförebilder hur ska man då kunna fungera som människa?

Att hålla på och kämpa är korkat så "make love not war"

Hitta en lösning med både romantik och sex så bägge könen kan vara lyckliga

• Robert D

Det här var det värsta skräpet jag läst på länge. ALLA män är inte bättre på att byta olja än kvinnor och ALLA kvinnor är inte bättre på att baka sockerkakor än män. Det här sluddret om att man har jakt/vård i generna är ju bara bullshit.

Feminism och jämställdhet handlar för mig om att man har rätt till lika lön för lika arbete, och jag har precis lika stor rätt till att vara hemma och "vårda" mina barn som min tjej har.

• aanderss

Många klagar när de är mera männ än kvinnor men men ingen klagar när de är flera kvinnor än män.

För ett antal år sedan fick vi ny utbildningschef i kommunen där jag bor. En kvinna.  Hon skulle tilsätta nya rektorer till skolorna Alla utom en blev en kvinna.
    På en skola hade de haft en populär manlig rektor i 25 år och han var 60 år. Han fick inte vara kvar utan han blev istället sekriterare till den nya rektorn aom var en kvinna på 35 år. Den gammla rektorn sökte du ett nytt jobb och han blev rektor i grannkommunen och lika populär där.  

• Nixx

Åh gud 

Robert D skrev 2010-11-08 08:51:01 följande:
    Det här var det värsta skräpet jag läst på länge. ALLA män är inte bättre på att byta olja än kvinnor och ALLA kvinnor är inte bättre på att baka sockerkakor än män. Det här sluddret om att man har jakt/vård i generna är ju bara bullshit.

Feminism och jämställdhet handlar för mig om att man har rätt till lika lön för lika arbete, och jag har precis lika stor rätt till att vara hemma och "vårda" mina barn som min tjej har.
    +1
  • Akropol

Det gick fel när män med makt insåg att feminismen inte för dem utgjorde någon fara. Att anamma feminismen för dem var ett sätt att vinna anhängare/röster/kunder. Deras liv definieras nämligen inte av relationen till kvinnor utan i konkurrensen med män. Kvinnor, för män med makt, är i deras privatliv mest ett tillbehör och utbytbart. För alla oss män utan makt så ökade konkurrensen om möjligheterna på arbetsmarknaden mm med 100%. Samtidigt så fick vi bära det kollektiva ansvaret för vad huvudsakligen män med makt gjort och gör. Vi bör fråga oss varför vi vanliga män öht ska behöva bli tillfrågade om varför kungen och hans kompisar vill ha nakna kvinnor till kaffet. Oavsett vad vi säger kommer nämligen det anses vara ok för kvinnor att ha nakna män till kaffet för att män (=män med makt) har/hade det. I jämlikheten finns det som i alla andra samhällsfrågor en väldigt stark maktdimension. Vi får inte glömma den för då kommer vi inte komma någonstans.

Dödsstraff är bra så dom lär sig till nästa gång. - Britney Spears
  • hejasverige90000

Har feminismen förstört kärnfamiljen?
    ------------------------------------------------------------------------------------------------

Kort svar: Ja, definitivt.

• squipp
    hejasverige90000 skrev 2010-11-24 19:10:41 följande:
    Har feminismen förstört kärnfamiljen?
    -------------------------------------------------- ----------------------------------------------

Kort svar: Ja, definitivt.
    Tja, håller delvis med.
    Vill slänga in all j*a media som pumpar propaganda till flickor hur de ska se ut, hur de ska må, hur de får multipel-fontän-evighets-orgasmer och alla fantastiska noveller om prince charming på den vita hästen.
    "Var inte nöjd, sök ditt inre jag"

Jo, männen har varit och är duktiga på att hoppa över skaklarna. Men är det jämställdhet att kvinnor ska ha rätt att göra det lika mycket eller?

Kärnfamiljen är död, definitivt min för 1 månad sedan.
    Se er om bland familjerna på förskolan och skolorna. Fan jag måste kolla upp nån statistik på det där....

Till TS, kanonkul skrivet iaf!
  • MrM

Nu får juryn gå ut och överlägga lite för att komma fram till vem som för uslast argumentation; feministerna som försöker lägga en arvssynd på oss män eller alla "unibrows" som ramlat ner ur trädkronorna när höststormarna satte igång.

Mvh

• tomix11

Skulle vilja veta vad feministerna säger efter de lyssnat på partiet "feministiskt initsiativ" (eller ska jag säga fientligt initsiativ)? Om ni inte hört den så börjar den: vi hatar män... Det feministerna vill är att det ska bli som det var på 50-talet fast omvänt och mannen är hemma och gör allt hushållsarbetet. Å de är på bra väg! Men något jag funderat på är när nu när vi män gör "kvinnogörat" inte fan går kvinnor kvinnorna ut och mekar med bilen, bygger och lagar på huset, reparerar saker som går sönder m.m. Utan de "mansjobben" ligger fortfarande på oss män! Är det jämlikhet? Eller gäller bara jämlikhet när det gagnar kvinnorna?? Tack för mig!

• Vildingen
    Nixx skrev 2010-11-12 20:56:15 följande:
    Åh gud +1
    Robert D skrev 2010-11-08 08:51:01 följande:

+1
  • moggleif

Till TS: 
    Sedan när är det naturligt att en kvinna putsar fönster och en man mekar med bilar? 100år sedan?

Fakta, när barnet trillar...
    Jaha och var har du bevisen? All fakta ska ha bevis och källhänvisning annars är det ett påstående.

Trött på att man ska behandlas olika beroende på kön, hudfärg, religion med mera. Se varje person som en individ och låt att få samma möjligheter.

Ge ditt barn 100 möjligeheter istället för 2 säger allt!

DET ÄR INTE NATURLIGT FÖR MÄN ATT MECKA MED BILAR
    DET ÄR INTE NATURLIGT FÖR KVINNAR ATT DAMMSUGA

Däremot har människan i alla tider varit smart och utnyttjat varandras starka sidor. Då hade man de snabbaste och starkaste ute och jagade föda. Kvinnor som var gravida och ammade stannade hemma, likaså de äldre (som inte längre är snabba och starka) som lärde barnen att skapa verktyg med mera.

Idag har vi ersatt detta med förskola, skola, yrkesliv och äldreboende. Om du vill vara så J-VLA naturlig, låt då dina föräldrar bo hemma hos dig och ta hand om dina barn som i alla tider. Helst ska du också bo i ett kollektiv så fler hjälps åt. Eller anpassa dig till dagens samhälle där alla kan få helt andra möjligheter jämfört med det enligt dig så kallade NATURLIGA.

• Franke
    gammal pappa skrev 2010-08-22 13:34:05 följande:

Kan man resonera sig fram till när det gick överstyr ?

Från början handlade det om kvinnans rösträtt, det är ju rätt och riktigt.

Men vad har det blivit av det ?

Jo, nu för tiden bor en man och en kvinna tillsammans, de delar på räkningarna och efter det har de skild ekonomi.  Eller som i en del fall bägge arbetar och mannen ger sina löner till kvinnan och får sedan komma och tigga pengar av henne till bensin, lunch eller snus. Eller om mannen tjänar mer än kvinnan (gud förbjude), så delas räkningarna upp annorlunda mellan paret. T.ex tjänar mannen  5000 mer så betalar han 5000 mer. Men förr så hade ett par gemensam ekonomi där bägge lönerna gick till ett gemensamt konto.

Ja det låter ju i en del fall rättvist, men sedan gnäller kvinnan om att det inte är någon romantik i förhållandet och mannen beklagar sig över att det är för lite sex.

Nu backar vi lite. När en man och kvinna träffas så uppstår en kemi och spänningen gör att båda vill utforska varandra.  Mannen börjar uppvakta kvinnan på olika sätt, och när en kvinna blir uppvaktad så vaknar hennes sexualitet, de tycker båda att det var en bra ide att flytta ihop, och det är redan här det skär sig.

Mannen är av naturen en jägare, och kvinnan en vårdare. Mannen har muskler och kan arbeta hårt  (förlåt alla fittnes- kvinnor, jag generaliserar lite nu), kvinnan har fördelen att föda barn och har även möjligheten att amma dem, därför är deras gener vårdande. Detta är fakta som inte går att förbise.

När en nutidens man ska hjälpa till i hemmet, vilket för honom inte är naturligt, så gör han fel.                       Han städar åt fel håll, putsar fönster från fel sida. Men när han byter olja på bilen så gör han på rätt sätt och ser till att han smutsar ner sig ordentligt, när det ska fällas ett träd eller målar ett staket så blir det inte fel.    En kvinna kan sedan inspektera och se att stubben inte är rak (men när trädet föll blev och ingen skadad), staketet har några ställen med färgdroppar (men då ruttnar ju inte det ju inte).

När efter några år i ett förhållande man vill göra något nytt, kvinnan vill se och uppleva något annorlunda, och mannen hoppas att hon släppa till.  I en del fall gör hon det och allt blir frid och fröjd igen och båda längtar till nästa charterresa. I de flesta fall så har mannen vant sig av med att uppvakta kvinnan att han inte bjuder henne på spa eller liknande (vi har ju gemensam ekonomi, hon kan ju betala själv), och det är då det händer. Det kommer en trevlig man och är trevlig erbjuder massage, drink, eller något annat han kan hjälpa till med, kvinnan blir smickrad och vad som helst kan hända.  Om paret åkt till Thailand kan det lätt bli tvärtom, kvinnorna där visar sig väldigt intresserade av männen och de känner sig uppvaktade, när de sedan upptäcker att kvinnorna i öst bejakar sin kvinnlighet och vårdar sitt hem sina barn och sin man (han förstår inte då vad som väntas utav en man där), så blir han frestad att ge sig av från sin familj.

Fakta : När ett barn ramlar och slår sig och båda föräldrar ar nära så går barnet till mamma som tröstar.     Om däremot barnet blir skrämt så söker det skydd hos pappa i första hand.

Varför försöker vi ändra på det som är naturligt ?

Feministerna ser inte faran med att driva sin sak för hårt, de kommer att bli utan män och ju fler män från väst upptäcker kvinnor från öst som letar efter sin ”lycka”, dom letar i väst var så säker på det.

www.tur-buis.eu

Man skäms när man läser ditt tragiska inlägg. Det du skriver som "fakta" är bara något du själv hittat på, och utan att leka psykolog så tycker jag det framgår att nåt är ganska skadat i din syn på män och kvinnor. Kanske dags att sluta tycka synd om dig själv, ta dig i kragen, och komma in i matchen? Du kan ju börja med att lära dig städa...
  • Rabelais

Duee, TS. 1800-talet ringde och undrade var du hade tagit vägen. Tydligen saknar de en pseudovetenskapsman.

• GLS

Bra skrivet. Lite generaliserande men det är bra, det mår alla bättre av!

Säger som jag brukar när det gäller feminism

Feminism = Trams!

Det är politiskt korrekt att vara feminist och som vi vet så ska man vara politiskt korrekt annars får man inga kompisar.

Om vi hade skippat det helt och kallat oss humanister och stått för det så kanske det hade gjort någon skillnad?

Sedan ska kninnorna vara så förbannat hårda och tuffa och visa att vi minsann klarar allt själva så de glömmer bort att känna efter.

Jag testade dessutom det med bilen, väntade tills det var två dagar kvar till körförbud(hade sagt till henne att hon får besiktiga SIN bil själv) och frågade henne om hon hade gjort det. . . det hade hon ju inte gjort, står förvåning. Hon beställde tid och fick det löst men när det väl skulle köras dit så fick jag liktväl åka dit och fixa det.

Jag diskar, tvättar, dammsugar(självklart fel, för jag börjar i fel rum), lagar mat, klipper gräset, lagar bilen, försöker renovera osv osv.

Svar på tråden Har feminismen har förstört kärnfamiljen ?