Skulle du byta dagis om det kom en personal med niqab?
Jag skulle byta så fort det bara gick o om jag kunde låta barnet va hos nån annan så länge. Om det inte gick att byta ut personen eller begära klädsel som passar på en förskola.
Jag skulle byta så fort det bara gick o om jag kunde låta barnet va hos nån annan så länge. Om det inte gick att byta ut personen eller begära klädsel som passar på en förskola.
ja tycker att det är okej på fritiden då får personen bestämma själv, men om man jobbar på förskolan så ska man följa reglerna,men då ska arbetsgivaren nämna det innan personen börjar jobba,håller med att det är viktigt med att få se ansiktet,tänk om barnet får mardrömmar?? barn har livlig fantasi,,jag skulle prata med chefen om mitt barn hade en person med niqab,men sedan är det upp till mig att byta dagis om jag anser det vara negativt, jag tycker man ska fråga om allt när man träffar fröknarna första gången,och inget konstigt med det.
Nej, jag skulle inte byta förskola. Jag skulle nog faktiskt snarare glädja mig åt att mitt barn får möjligheten att på egen hand lära känna/se olika människor och olika kulturer på ett så naturligt sätt i sin vardag!
Jag hade flyttat avdelning direkt vill inte att mina små blir influerade av sådant trams alls har inget på förskola eller dagis att göra alls
Svar ja. Då jag anser att mitt barn skall se ansiktets på folk som tar hand om honom. Det är för mig viktigt att han kan läsa ansiktsuttryck på sin fröken.
Ja, det skulle jag. Jag tycker inte att religio-kulturella symboler av den typen hör hemma inom offentliga yrken. Jag skulle undra vilken kvinnosyn/manssyn den personen lärde mitt barn, jag skulle undra över vilka kulturella och religiösa värderingar den personen överförde till mitt barn och jag skulle vilja att mitt barn kunde se ansiktet och ansiktsuttrycken på en person som har hand om hen.
Jag kan inte bry mig mindre om ifall vissa människor tycker att det är rasistiskt.
Jag tycker att det låter lite drastiskt att byta förskola på en gång för en sådan sak, speciellt när frågeställningen inte specificerar vilken roll personen har eller om niquaben är på hela tiden. Däremot skulle jag vara lite extra lyhörd för hur det funkar med barnen och om det inte verkar funka så byter jag.
(tilläggas skall att jag inte tycker att man ska ha rätt att ha niquab i alla yrken och inte heller på förskolan, men det är inte det som är frågan utan hur jag skulle reagera om förskolan nu har valt att anställa en person med niquab - det är två helt olika saker)
Utan tvekan.
Utan tvekan.
Finns det verkligen många kvinnor som har niqab här? Ska jag vara ärligt, så har jag ALDRIG sett någon i hela mitt liv och jag är ändå 28 år gammal.
Jobbar som dagmamma kanske jag borde säga åt muslimska barn. Har mkt svårt att tro att en niqabist skulle söka jobb på ett "vanligt" dagis. Niqabister jobbar på muslimska dagis och skolor där det inte stör nån att de har niqab
Tyvärr, det går knappt att undvika längre, sen kan man försöka förklara för ungarna varför spöken tar hand om dom på dagarna, eller bättre, vilken fanatism den där stycke tyg står för.
Står på i kö till en privat dagis som inte tar in vem som helst men kommunalt, det finns knappt några skolor eller dagis med strikt svensk personal.
Om ens nån.