• apple84

Underhållsbidrag till barn bosatt i Polen

Jag har en fråga. 

Min sambo har en dotter i Polen som fyller 18 i aug månad. Han är själv från Polen o kom till Sverige 2005. Han har sedan han kom betalar 1200kr till dottern i Polen och allt hon behövt. 

När vi träffades 2006 blev hans ex svartsjuk o gick till tingsrätten o ljög ihop en historia om att han aldrig har betalat etc etc.
    Domstolen i Polen beslutade att han skulle betala ett underhåll på 2200kr.

Sedan jan 2009 har han betalat detta till dottern i Polen.

Maj 2009 föddes våran dotter o de som har barn själva vet vad de kostar. Nu har vår dotter blivit 1 år, hon ska börja på dagis, ny bilbarnstol måste köpas, kläder etc etc.. de kostar ju helt enkelt.

Vi vill nu träffa dottern i aug för att hon ska gå med på att vi ska betala 1200kr till henne direkt (eftersom att hon blir myndig så bestämmer hon ju själv ) men så ska vi hjälpa henne att hon kan få studiebidrag från CSN på 1050kr så länge hon studerar. Om hon nu skriver på!
    Vi e rädda att hon blir ihjäl tjatad av mamma o hon ska bestämma som vanligt (för den hon tänker baaaara på pengar ) o då kommer att gå till rätten typ o säga att hennes pappa vill lura henne el nåt o då kommer rätten o säga att vi fortf ska betala 2200kr + studiebidraget.

Eftersom att vi har de lite svårt nu o jag har endast en tim anställning blir ju inkomsten lite olika var månad.

Men så fick jag höra att man inte als behöver gå via domstolen i Polen o åka dit där o betala resa etc, utan allt sköts från FK i Sverige?
    Att arbetsgivaren skulle dra 1273kr till försäkringskassan som sedan skickar detta vidare till mamman i Polen?

Är det Sveriges regler som gäller för pappan när han bor o arbetar här medans han har ett barn i annat EU-land?
    Jag trodde att det var de landets regler som gällde där barnet befann sig.....

För där har de gått nämligen på hans inkomst o utgifter bara (o i Polen e de lite billigare o leva än i Sverige ).  

Är det någon som känner till detta el har haft samma situation??

Svara gärna tack!!

• Svar på tråden Underhållsbidrag till barn bosatt i Polen
  • evaoregon
    Tessa17 skrev 2010-10-01 21:08:13 följande:
    Hej, man måste vara bosatt i Sverige och studera utomlands för att få svensk CSN bidrag. Flickan bor inte här och därför har hon ingen rätt till  CSN. Att hennes far bor och arbetar i Sverige har ingen betydelse. Hennes far få betala underhåll enligt polsk domstol beslut så länge hon studerar.Han kan själv skicka de pengarna till flickan för att hon är myndigt. Underhåll räknas på inkomst och barnets behov. Jag tycker 2200 kr är mycket högt unerhåll till polska förhållande. Hennes mor får  också dela på alla kostnader. Har din man högt inkomst? När man tar en man som har barn från tidigare förhållande tyvärr blev det oftast håll i plånboken.
    Du har faktiskt fel!

Om man är under 21 år och barn till en EU medborgare som bor i Sverige så uppfyller man kraven för CSN!

Du får läsa själv här

www.csn.se/hogskola/utlandsk-medborgare/villkor/eu-medborgare/anhorig-eu-ratten
  • Örnie

I vilket fall som helst är det polska regler och domslut som gäller i det här fallet. Hur länge är föräldrar underhållsskyldiga i Polen? Tills barnet är myndigt, har slutat skolan eller har en avslutad yrkesutbildning/högskolestudier. Det sista gäller t ex i Tyskland. Föräldrar är försörjningsskyldiga för sina barn tills de har en användbar utbildning. Då kan de vara 18-20 (hantverkare, kontorister) eller 30 (långsam högskolestudent). Så det är det här som ni måste kolla upp först och främst.

• evaoregon
    MamaPapa skrev 2010-10-02 08:11:27 följande:
    Fast om man klickar vidare ett par sidor från den sidan så kan man också läsa att man måste "bo i Sverige och upfylla något an nedanstående villkor" om man är EU medborgare.

www.csn.se/hogskola/utlandsk-medborgare/villk...

Det tolkar jag som att flickan måste bo i Sverige?
    Nej, ifrån sidan som du hänvisade till så klickade jag vidare till den som jag hänvisade till!  Flört

Det var under

"Du är anhörig till en EU-medborgare

Om du är anhörig till en person som kom till Sverige för att arbeta eller driva företag och som är etablerad på den svenska arbetsmarknaden, kan du få rätt till studiestöd.
    Anhörig (EU-rätten)"

• Janni8
    evaoregon skrev 2010-10-02 15:26:59 följande:
    Nej, ifrån sidan som du hänvisade till så klickade jag vidare till den som jag hänvisade till!  Flört

Det var under

"Du är anhörig till en EU-medborgare

Om du är anhörig till en person som kom till Sverige för att arbeta eller driva företag och som är etablerad på den svenska arbetsmarknaden, kan du få rätt till studiestöd.
    Anhörig (EU-rätten)"

Kan få rätt till studiestöd = vilket innebär att csn beslutar om man ska ha rätt till studiestöd när man bor i Polen och aldrig bott i Sverige.
  • Janni8
    Fast om man klickar vidare ett par sidor från den sidan så kan man också läsa att man måste "bo i Sverige och upfylla något an nedanstående villkor" om man är EU medborgare.

Jag tolkar det med som att hon måste bo i Sverige för att få studiestöd. Så nej jag tror inte att hon kan få det om hon inte bor i Sverige.
  • evaoregon

Jag kan också tycka att det är konstigt att någon som inte bor i Sverige och inte är svensk medborgare kan få CSN, men om man läser vidare så står det så här och inget om att man måste bo i Sverige

"Rätt till studiestöd enligt EU-rätten

Du som är EU-medborgare kan jämställas med en svensk medborgare enligt EU-rätten, om du uppfyller något av följande villkor:

Du har permanent uppehållsrätt

Du som har permanent uppehållsrätt (PUR) i Sverige kan få rätt till studiestöd.
    Permanent uppehållsrätt

Du arbetar eller har arbetat i Sverige

Du som kom till Sverige för att arbeta eller driva företag och är etablerad på den svenska arbetsmarknaden innan du börjar studera kan få rätt till studiestöd. Du måste fortsätta att arbeta under tiden du studerar. Även om du slutat arbeta kan du få rätt till studiestöd, men då måste du uppfylla särskilda villkor.
    Arbete (EU-rätten)

Du är anhörig till en EU-medborgare

Anhörig (EU-rätten)"

• Janni8
    evaoregon skrev 2010-10-02 15:33:25 följande:
    Jag kan också tycka att det är konstigt att någon som inte bor i Sverige och inte är svensk medborgare kan få CSN, men om man läser vidare så står det så här och inget om att man måste bo i Sverige

"Rätt till studiestöd enligt EU-rätten

Du som är EU-medborgare kan jämställas med en svensk medborgare enligt EU-rätten, om du uppfyller något av följande villkor:

Du har permanent uppehållsrätt

Du som har permanent uppehållsrätt (PUR) i Sverige kan få rätt till studiestöd.
    Permanent uppehållsrätt

Du arbetar eller har arbetat i Sverige

Du som kom till Sverige för att arbeta eller driva företag och är etablerad på den svenska arbetsmarknaden innan du börjar studera kan få rätt till studiestöd. Du måste fortsätta att arbeta under tiden du studerar. Även om du slutat arbeta kan du få rätt till studiestöd, men då måste du uppfylla särskilda villkor.
    Arbete (EU-rätten)

Du är anhörig till en EU-medborgare

Anhörig (EU-rätten)"

Det står faktiskt inte att man som barn till en EU-medboragre som bor i Sverige kan få det om man inte bor i Sverige. Så nej, det är nog så att för att få studiestäd från CSN måste man bo i Sverige. (undtantag om du bott i Sverige och sedan studerar utomlands)
  • evaoregon
    Janni8 skrev 2010-10-02 15:35:15 följande:
    Det står faktiskt inte att man som barn till en EU-medboragre som bor i Sverige kan få det om man inte bor i Sverige. Så nej, det är nog så att för att få studiestäd från CSN måste man bo i Sverige. (undtantag om du bott i Sverige och sedan studerar utomlands)
    Men det står "För att få studiestöd måste du först uppfylla villkoren för att få grundläggande rätt till svenskt studiestöd enligt svenska bestämmelser eller kunna jämställas med en svensk medborgare enligt EU-rätten."
  • evaoregon
    Janni8 skrev 2010-09-28 17:35:43 följande:
    Är du säker på det? För studiebidrag från Sverige får man bara om man är Svensk medborgare.
    Detta stämmer ju i alla fall inte alls!
  • Janni8
    evaoregon skrev 2010-10-02 15:39:51 följande:
    Men det står "För att få studiestöd måste du först uppfylla villkoren för att få grundläggande rätt till svenskt studiestöd enligt svenska bestämmelser eller kunna jämställas med en svensk medborgare enligt EU-rätten."
    Jo men jag tror ändå att man måste BO i Sverige för att få studiestöd.
  • evaoregon

TS skriver ju "Nej, hon är polsk medborgare men hon kan få studiebidrag från CSN om pappan är bosatt och arbetar i Sverige." så hon verkar ju faktiskt ha undersökt det hela och jag kommer fram till samma sak när jag läser på CSN.  Personligen så tycker jag att det verkar fel då dottern inte bor i Sverige, men det är tydligen baserat på att alla EU medborgare har samma rättigheter.

• evaoregon
    Janni8 skrev 2010-10-02 15:42:27 följande:
    Jo men jag tror ändå att man måste BO i Sverige för att få studiestöd.
    Det är jag tveksam till även om jag tycker att det verkar fel att man kan få CSN om man inte bor här eller har bott här.  Det vore ju bra om TS kunde komma in och förklara bättre för TS verkar säker på sin sak.
  • evaoregon

CSN sidorna verkar f ö vara en enda rundgång så att man efter att ha varit på sida 1, 2 och 3 snart är tillbaka på sida 1 igen.  Rynkar på näsan

• Tessa17

Ring eller skicka en e-mail till CSn förklara hela situationen och få allla rätta svar.

• apple84

Oj heej!!

Jag såg först nu att jag hade fått en massa svar efter så pass lång tid... tack!

Saken är faktiskt den att de räcker att pappan bor och arbetar i Sverige o har barn i ett EU-land. Då hjälper CSN som går via försäkrings kassan o då får man 1050kr i studiestöd.

Jag har kollat upp de + att jag hjälpte min sambos kompis som arbetar här sedan 6 år tillbaka o hans flicka studerar i södra Polen så studiebidraget täcker upp hennes studieboende.

Men tack så mycket för all engagemang från er gott folk=)

• evaoregon
    apple84 skrev 2010-10-04 22:13:58 följande:
    Oj heej!!

Jag såg först nu att jag hade fått en massa svar efter så pass lång tid... tack!

Saken är faktiskt den att de räcker att pappan bor och arbetar i Sverige o har barn i ett EU-land. Då hjälper CSN som går via försäkrings kassan o då får man 1050kr i studiestöd.

Jag har kollat upp de + att jag hjälpte min sambos kompis som arbetar här sedan 6 år tillbaka o hans flicka studerar i södra Polen så studiebidraget täcker upp hennes studieboende.

Men tack så mycket för all engagemang från er gott folk=)
    Ja, det var så jag förstod det då jag läste på CSNs sida!  Bra att du kunde förklara att det verkligen är så!
  • SkiptonMaria

ja, det är likadant med vårdnadsbidrag och en massa andra bidrag, iochmed EU så har man rätt till de förmån och bidrag som finns i det landet man arbetar i, i detta fallet flickans pappa som jobbar i Sverige har rätt till studiestöd, spelar ingen roll att flickan inte bor där, pappan bor, arbetar och betalar skatt i Sverige. En kompis till mig får vårdnadsbidrag eftersom hennes man och barnets pappa arbetar i en kommun i sverige som har vårdnadsbidrag.

Svar på tråden Underhållsbidrag till barn bosatt i Polen