Underhållsbidrag till barn bosatt i Polen
Jag har en fråga.
Min sambo har en dotter i Polen som fyller 18 i aug månad. Han är själv från Polen o kom till Sverige 2005. Han har sedan han kom betalar 1200kr till dottern i Polen och allt hon behövt.
När vi träffades 2006 blev hans ex svartsjuk o gick till tingsrätten o ljög ihop en historia om att han aldrig har betalat etc etc.
Domstolen i Polen beslutade att han skulle betala ett underhåll på 2200kr.
Sedan jan 2009 har han betalat detta till dottern i Polen.
Maj 2009 föddes våran dotter o de som har barn själva vet vad de kostar. Nu har vår dotter blivit 1 år, hon ska börja på dagis, ny bilbarnstol måste köpas, kläder etc etc.. de kostar ju helt enkelt.
Vi vill nu träffa dottern i aug för att hon ska gå med på att vi ska betala 1200kr till henne direkt (eftersom att hon blir myndig så bestämmer hon ju själv ) men så ska vi hjälpa henne att hon kan få studiebidrag från CSN på 1050kr så länge hon studerar. Om hon nu skriver på!
Vi e rädda att hon blir ihjäl tjatad av mamma o hon ska bestämma som vanligt (för den hon tänker baaaara på pengar ) o då kommer att gå till rätten typ o säga att hennes pappa vill lura henne el nåt o då kommer rätten o säga att vi fortf ska betala 2200kr + studiebidraget.
Eftersom att vi har de lite svårt nu o jag har endast en tim anställning blir ju inkomsten lite olika var månad.
Men så fick jag höra att man inte als behöver gå via domstolen i Polen o åka dit där o betala resa etc, utan allt sköts från FK i Sverige?
Att arbetsgivaren skulle dra 1273kr till försäkringskassan som sedan skickar detta vidare till mamman i Polen?
Är det Sveriges regler som gäller för pappan när han bor o arbetar här medans han har ett barn i annat EU-land?
Jag trodde att det var de landets regler som gällde där barnet befann sig.....
För där har de gått nämligen på hans inkomst o utgifter bara (o i Polen e de lite billigare o leva än i Sverige ).
Är det någon som känner till detta el har haft samma situation??
Svara gärna tack!!