• Åsa Ystad

Present till prematurbebis

Hej! Min bror har precis fått en liten pojke född i v 29, väger 1.250 g. Jag är världens lyckligaste faster och vill köpa en fin present till lillen. Hittade en sida med kläder för prematurbarn. Är det en vettig present? Vilken storlek kan passa i så fall? Har ni andra tips på bra saker att köpa?

• Svar på tråden Present till prematurbebis
  • SIN74

Kläder är suveränt. Jag blev jätteglad när svärmor letat runt i affären och kom till neo med strl 44. Lillen var inte liten men kunde ej ha 50. Nu är det skillnad med en liten som din brors men jag skulle tro att strl 40 fungerar.

• Åsa Ystad

Tack! Jag hittade en sida med söta, mjuka kläder i pyttestorlekar, så då beställer jag där!

• 2små2stora

Matlådor till föräldrarna  så att de slipper leva på frysmat. Beroende på vilket sjukhus de ligger på så kan det vara så att det bara finns möjlighet till att värma mat i mikro så då är hemlagad mat guldvärt. Dessutom så behöver mamman bra mat för att producera mjölk.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • knäppisen

Till bebisen - kläder
    Till föräldrarna - hjälp med praktiska saker som blomvattning, postinhämtning, matlådor mm. 

• Maria K

Lite dyrare present men helt underbara minnen kan ju fixas på lifestone.se

Kanske ett presentkort eller två avtrycksboxar?

• Raz mamma

Hej! Det som jag uppskattade mest när jag låg på Neo så var det hemlagad mat som våra föräldrar kom med. Lunch sällskap så man får lite annat att tänka på =) Att man ringer och bara snackar lite om omvärlden för tiden stannar kan jag säga. Kläder stl. 40 till hemfärden =) Det är en väldigt jobbig tid att bo på Neo så dom behöver allt stöd dom kan få. Lycka till nu !! Solig

• Åsa Ystad

Tack för alla fina tips! Jag bor tyvärr en bra bit ifrån, men ska anstränga mig för att finnas till för dem så mycket jag bara kan! :)

• hydran

En mysig filt som bebisen kan ha när den ligger i sängen!

• Pre mamma

Filtar, behövs i massor, kläder är inte lika viktigt, då de ska sitta hud mot hud mycket i början..

• yodi

jag hade uppskattat hemlagad mat, på neo där Isabella låg inskriven fans bara micro och gud vad trött man blev på micro mat

nu dömer jag efter ditt nick och antar att du bor i ystad gör du inte det ber jag om ursäkt.

men om du ska köpa kläder så vill jag tipsa om  att dels så har bo olsson i tomelilla prematur kläder, lika så pigor och drängar i tomelilla (brevid konsum) båda har för tillfället desutom rea.

sen har busiga björnar på triangeln i malmö prematur kläder, sen vid södervärn finns det en affär som heter någonting på medecin, dom säljer medecinska hjälp medel och dom har ett väldigt stort urval av prematur kläder ända ner till st 32, det brukar inte vara så mycet som hänger frame men dom har mer på lagret om man frågar

• Åsa Ystad

yodi: Tack för konkreta tips. Ja, jag bor i ystad!
    Familjen bor just nu på Ronald McDonaldhus i Lund och har eget kök, så matlådor blev inte så viktigt.
    Filt var ett bra tips! .

• Erkens mamma

Något som jag blev riktigt glad för som vi fick var ett litet ta hand om dig själv kitt som ju är mer till föräldern än till barnet iofs. Men sååå underbar present när allt var upp och ner. I mitt kitt låg lite hudvårdsprodukter och en bra bok. Så skönt att någon gång ibland få gå undan och varva ner lite och ta hand om sig själv imellanåt.

Sedan fick vi massor med kläder i storlek 44 men inget som var lite större. Så mitt tips är att kanske köpa något av varje. Tänk på att saker med fötter i sällan fungerar då det ofta sitter övervakningsgrejer där... Omlott bodysar var det som gick bäst och som han använde mest.

Grattis till Fasterskapet! :)

• Zunrose

beror¨på om barnet ligger i kuvös och hur länge han ska ligga där min prematur flicka vägde 1200 när hon föddes och låg i kuvös 3 v sen när hon kom ut kunde hon ha stl 40 i knappt 1 v
    satsa på stl 44 för den varar längre nu kör jag med stl 50 till min tös som väger 2118gram(bor fortfarande på neo)

Svar på tråden Present till prematurbebis