• Ammiz

risker med att donera ägg ?

Vill gärna fundera "högt" någonstans om detta... Jag funderar starkt på att donera ägg.  Jag har en dotter som blivit till genom spermiedonation (och IVF), och jag är så otroligt tacksam för henne att jag gärna vill ge tillbaks det jag kan ge. Det är min fru som varit gravid, och det där med gener känns helt färdigbearbetat- lika självklart som hon är mitt barn så kommer det här barnet inte att vara det.

Det är framför allt en sak jag funderar över. Det rekommenderas att man är "färdig" med sin familj. Det är inte jag, jag vill gärna föda ett syskon om några år. Men jag förstår inte varför det spelar någon roll. Om det visar sig att jag inte kan bli gravid då blir det ju inte svårare av att någon fått barn med mina ägg! Dessutom vet vi ju nu att min fru bakar fina bebisar så ett syskon blir det nog ändå.

Det enda är om själva äggdonationen gör mig infertil- det skulle jag kunna bli lite bitter av. Men det är väl otroligt osannolikt? Riskerna är väl detsamma som vid IVF, och det allvarligaste är väl överstimulering, för vilken risken är högre om man blir gravid men det blir ju inte jag. 

• Svar på tråden risker med att donera ägg ?
  • Dahlia79

Det är ju samma risker som vid ivf för det är ju ett ivf bara att återförandet inte sker till dig. Och då är ju det "värsta" överstimulering som du skriver.

Kul att du vill donera

Jag vill också men fick nej från Huddinge för att jag själv gjort ivf. Tycker att de tänker lite fel för de borde ju vara tacksamma för de som vill eftersom det är brist på donatorer. Jag har ju ändå fått barn med ivf så det funkar ju.

• Ammiz

Tack för ditt svar Dahlia!

Funderar över risken att få en infektion i samband med äggplocket som ger ärr-vävnad på äggledare och därmed infertilitet?

• Dahlia79
    Ammiz skrev 2010-05-26 18:31:38 följande:
    Tack för ditt svar Dahlia! Funderar över risken att få en infektion i samband med äggplocket som ger ärr-vävnad på äggledare och därmed infertilitet?
    Det finns ju alltid risker med allt men den risken är nog minimal. Jag har gjort 8 äggplock och aldrig haft nån infektion.
  • villsågärna38

Va fantastiskt att du kan tänka dig att donera!!! Ang dina frågor så behöver man på Huddinge inte vara klar med sin familj utan även om man inte har barn så får man donera. Man blir inte infertil av behandlingen utan som Dahlia skrev så är det ju som en ivf utan återförande. De ägg du odlar och som går "förlorade" är de ägg som hade aktiverats och gått förlorade den månaden i vilket fall som helst. (Varje månad har man ju anlag för flera ägg även om man bara får ägglossning med ett.) Jag har också gjort ÄP flera gånger och enligt läkarna är risken för infektion minimal, det hade aldrig förekommit på den klinik där jag gick och de har många patienter varje år, så det tror jag inte att du behöver oroa dig för det. Kramar och lycka till!

• Ammiz
    villsågärna38 skrev 2010-05-26 19:22:58 följande:
    Va fantastiskt att du kan tänka dig att donera!!! Ang dina frågor så behöver man på Huddinge inte vara klar med sin familj utan även om man inte har barn så får man donera. Man blir inte infertil av behandlingen utan som Dahlia skrev så är det ju som en ivf utan återförande. De ägg du odlar och som går "förlorade" är de ägg som hade aktiverats och gått förlorade den månaden i vilket fall som helst. (Varje månad har man ju anlag för flera ägg även om man bara får ägglossning med ett.) Jag har också gjort ÄP flera gånger och enligt läkarna är risken för infektion minimal, det hade aldrig förekommit på den klinik där jag gick och de har många patienter varje år, så det tror jag inte att du behöver oroa dig för det. Kramar och lycka till!
    Tack! Aha, Jag tror att Uppsala säger samma sak, att man måste inte men det rekommenderas. Jag har funderat också på om man kommer i klimakteriet tidigare, visste inte tidigare att flera ägg "går förlorade" varje månad. Intressant. Skönt att höra hur ovanligt det är med infektion.
  • Ammiz
    Dahlia79 skrev 2010-05-26 18:49:29 följande:
    Det finns ju alltid risker med allt men den risken är nog minimal. Jag har gjort 8 äggplock och aldrig haft nån infektion.
    Oj, det var många. Jobbigt!
    Påverkas du mycket av hormonerna? Svårt att säga kanske, vad som beror på den jävliga situationen att vara barnlös och vad som är biverkningar...

Vet inte riktigt vad jag har att vänta mig, hur jag kommer reagera. Men det är väl ovanligt att man blir riktigt dåligt. Kommer ju ha en ettåring att ta hand om på dagarna, om jag anmäler mig nu och får donera om ett halvår...
  • Ammiz

Kom gärna med input om det är någonting jag glömt att fundera igenom.

Lite konstigt kanske om det finns ett (eller fler) barn därute med mina gener men att mitt eget barn inte har det. Men det är ingenting som stör mig! Det är inte gener som gör en till förälder. Visst, jag kommer säkert att vara nyfiken på hur ett barn med mina gener kan tänkas se ut och vara (det är jag ju oavsett om det finns ett barn eller inte med det) men det är min dotter som är 100% mitt egna barn. Inte någon annans barn som råkar ha mina gener.

Hade jag fått välja hade jag helst sett att jag inte kunde bli uppsökt om 18 år - det gör på något sätt det här till en mycket större grej och ingenting man kan släppa helt efter donationen. Nu får jag inte välja och tycker ändå att det är värt "risken" att hjälpa någon till ett barn. Vet själv hur stark och smärtsam längtan kan vara trots att vi bara kämpat en bråkdel jämfört med många andra!

Och jag tycker att det är positivt att min dotter kommer att ha möjligheten söka upp sin donator om det är en viktig pusselbit för henne - så ur barnets perspektiv så tycker jag att det är bra att det går. 

En sak jag börjat tänka på de senaste dagarna är att det kanske inte är självklart att mina ägg är någonting att ha... fniss, det där jämförandet man inte kan låta bli med... jag är en rätt normal människa men har en tendens att oroa mig, och var riktigt blyg som barn. Hade det rätt tufft som tonåring. Fast om mina ägg duger till mina barn (vill gärna föda ett barn om några år), så borde de duga för någon annan också! 

Mycket tankar... Känns som om jag vill ha tagit ställning och bestämt mig innan jag pratar med någon irl om detta.

• plupp06
    Ammiz skrev 2010-05-28 12:04:48 följande:
    En sak jag börjat tänka på de senaste dagarna är att det kanske inte är självklart att mina ägg är någonting att ha... fniss, det där jämförandet man inte kan låta bli med... jag är en rätt normal människa men har en tendens att oroa mig, och var riktigt blyg som barn. Hade det rätt tufft som tonåring. Fast om mina ägg duger till mina barn (vill gärna föda ett barn om några år), så borde de duga för någon annan också! Mycket tankar... Känns som om jag vill ha tagit ställning och bestämt mig innan jag pratar med någon irl om detta.

Saken är ju den att det finns inga perfekta människor, alla har sina fel och brister. Att vara blyg som barn och ha en tuff tonårstid låter som rätt så normala saker i mina ögon.

Förstår om det är många tankar som snurrar i huvudet, är ett stort beslut att fatta. Jag själv är så oändligt tacksam över att det finns kvinnor som vill donera, utan dem så hade jag inte suttit här med mig tjocka mage i vädret

Ang din fundering kring att barnet kan söka upp donatorn i vuxen ålder har jag läst en studie (förmodar att studien är baserad på spermiedonationsbarn då äggdonation enbart varit tillåtet i Sverige sedan 2005) som visar att de flesta "donator" barn inte har något behov av att söka upp den som donerat.

• Ammiz
    plupp06 skrev 2010-05-28 15:30:30 följande:
    Saken är ju den att det finns inga perfekta människor, alla har sina fel och brister. Att vara blyg som barn och ha en tuff tonårstid låter som rätt så normala saker i mina ögon. Förstår om det är många tankar som snurrar i huvudet, är ett stort beslut att fatta. Jag själv är så oändligt tacksam över att det finns kvinnor som vill donera, utan dem så hade jag inte suttit här med mig tjocka mage i vädret Ang din fundering kring att barnet kan söka upp donatorn i vuxen ålder har jag läst en studie (förmodar att studien är baserad på spermiedonationsbarn då äggdonation enbart varit tillåtet i Sverige sedan 2005) som visar att de flesta "donator" barn inte har något behov av att söka upp den som donerat.
     Sant. Alla har ju sina brister och tackochlov så är ingen perfekt...

Grattis till bebisen i magen förresten!  Var det ett lätt beslut att försöka bli gravid med någon annans ägg? (Läste ett inlägg där någon skrev: "det är mitt ägg nu, jag fick det, det var en gåva till mig", lät fint tyckte jag).

Har du någon aning om hur många av donatorbarnen som faktiskt vet om det, och hur många föräldrar som valt att låta bli att berätta?
  • Ammiz
    Ammiz skrev 2010-05-28 12:04:48 följande:
    Kom gärna med input om det är någonting jag glömt att fundera igenom.

• plupp06
    Ammiz skrev 2010-05-30 17:36:32 följande:
     Sant. Alla har ju sina brister och tackochlov så är ingen perfekt...Grattis till bebisen i magen förresten!  Var det ett lätt beslut att försöka bli gravid med någon annans ägg? (Läste ett inlägg där någon skrev: "det är mitt ägg nu, jag fick det, det var en gåva till mig", lät fint tyckte jag). Har du någon aning om hur många av donatorbarnen som faktiskt vet om det, och hur många föräldrar som valt att låta bli att berätta?
    I början när jag fick beskedet att jag endast kan bli gravid via äggdonation kändes det konstigt och främmande. Men den känslan bleknade ganska snabbt då den enorma längtan efter barn tog överhand. Jag kände att jag bryr mig inte om det kommer att ske via adpotion eller med en donerad äggcell, bara vi kan få bli en liten familj.

Jag förmodar att de flesta donatorbarn får reda på hur de kommit till, kuratorn vi besökte rekomenderar att man ska berätta för barnet så tidigt som möjligt.
  • villsågärna38
    Ammiz skrev 2010-05-30 17:36:32 följande:
     Sant. Alla har ju sina brister och tackochlov så är ingen perfekt... Grattis till bebisen i magen förresten!  Var det ett lätt beslut att försöka bli gravid med någon annans ägg? (Läste ett inlägg där någon skrev: "det är mitt ägg nu, jag fick det, det var en gåva till mig", lät fint tyckte jag). Har du någon aning om hur många av donatorbarnen som faktiskt vet om det, och hur många föräldrar som valt att låta bli att berätta?
    Om man gör ÄD i Sverige så förbinder man sig som förälder att informera barnet eftersom donationerna inte är anonyma. Det är något man får tala med kurator om innan man blir godkänd för att ta emot ett ägg. De vill att man berättar så snart som möjligt som Estra skrev så att det blir något naturligt för barnet och inte en hemlis eller stor grej. Om man gör donation utomlands däremot så är ju donatorerna oftast anonyma och då är det ju upp till föräldrarna hur pass öppna och ärliga de vill vara med barnet om donationen.
  • Charlotta71
    Ni som donerar ägg är guld värda för oss som har problem! Kärlek till er!

Seriös förfrågan efter äggdonator!
    Hej,
    Det här är en seriös förfrågan till Dig som funderat på att bli äggdonator och som helst (för enkelhetens skull) är boende i Stockholm med omnejd. Du skall helst ha egna barn sedan tidigare och vara max 35 år. Vi har hört andra par som fått kontakter denna väg, därav vår förfrågan via Familjeliv.

Jag och min sambo har försökt att få barn i flera år med hjälp av tre inseminationer och 6 fullständiga IVFér. Två IVFér har resultetat i graviditeter men som tyvärr slutat i MA (missfall). Alla dessa behandlingar har vi gjort på privat väg.

Nu har vi kommit fram i Landstingskön och går hos läkare på Huddinge Sjukhus. Han har gett oss två valmöjligheter och det ena är att försöka göra tre nya IVFér eller att vi ska göra äggdonation. Men med tanke på den länga kön för äggdonation så behöver vi en donator då jag är nyss fyllda 39 år och inte hinner göra detta annars. Det handlar om korsdonation, dvs att den som lämnar ägg till "oss", dennes ägg går till något annat par och vi får ägg från annan donator.

Vi har inte bestämt oss ännu vilken väg vi skall gå men läkaren/vi tror att äggkvalitén hos mig troligen är det som gör att vi inte lyckats gå vidare med våra graviditeter. Vi får svar på en missfallsutredning om någon vecka och beroende på vad den säger så kommer vi även att ta beslut vilken väg vi ska gå.

Om det finns någon som är intresserad av att ta en dialog med oss så är det bara att skicka ett meddelande till mig via min inbox.

Kort om oss:
    Vi är 39 respektive 42 år år och uppväxta söder om Stockholm. Vi har varit tillsammans i 3,5 år men känt varandra i nästan 10 år. Vår högsta önskan är att få kröna vårt liv med ett liten men resan dit har varit lång och "skumpig".

Stor kram och trevlig helg,
    Lottis
Svar på tråden risker med att donera ägg ?