risker med att donera ägg ?
Vill gärna fundera "högt" någonstans om detta... Jag funderar starkt på att donera ägg. Jag har en dotter som blivit till genom spermiedonation (och IVF), och jag är så otroligt tacksam för henne att jag gärna vill ge tillbaks det jag kan ge. Det är min fru som varit gravid, och det där med gener känns helt färdigbearbetat- lika självklart som hon är mitt barn så kommer det här barnet inte att vara det.
Det är framför allt en sak jag funderar över. Det rekommenderas att man är "färdig" med sin familj. Det är inte jag, jag vill gärna föda ett syskon om några år. Men jag förstår inte varför det spelar någon roll. Om det visar sig att jag inte kan bli gravid då blir det ju inte svårare av att någon fått barn med mina ägg! Dessutom vet vi ju nu att min fru bakar fina bebisar så ett syskon blir det nog ändå.
Det enda är om själva äggdonationen gör mig infertil- det skulle jag kunna bli lite bitter av. Men det är väl otroligt osannolikt? Riskerna är väl detsamma som vid IVF, och det allvarligaste är väl överstimulering, för vilken risken är högre om man blir gravid men det blir ju inte jag.