Helene70 skrev 2010-05-28 13:53:01 följande:
När jag ser mig runt i min bekantskapskrets så är det utan undantag dom som inte ammar som är förskonade från håravfall. Dom som ammar däremot(inklusive jag själv) fäller som bara den. Även på bvc sa som att det är amningen som är orsaken till att man fäller. Men du menar att det är ren slump vem som fäller hår?
Det har med graviditeten att göra
"
Håret
Efter förlossningen och under amningsperioden kan du tappa mycket hår – bli inte förskräckt. Det är helt normalt och inget att oroa sig för. Under din graviditet har hormonerna satt tillfälligt stopp för den vanliga cykeln av hårväxt och håravfall. När sedan hormonnivåerna sjunker efter förlossningen startar processen igen med att gå på högvarv. Resultatet blir vad som kan upplevas som kraftigt håravfall. Vad det handlar om är att det hår som du skulle ha tappat under dina nio månader som gravid, faller av i princip ett svep.
Efter cirka sex månader bör ditt hår ha återgått till normaltillstånd. Under tiden kan du göra det bästa av situationen med att äta nyttigt och hantera ditt hår skonsamt. Tvätta det bara när det behövs, använd ett milt schampo och balsam. Red gärna ut eventuella tovor med en bredtandad kam. Undvik plattång, hårtork eller varma spolar som kan skada håret. Om du kan undvika kemiska hårkurer som t.ex. permanent innan håret blivit som vanligt igen är det bra."
www.gravid.se/1_facts/1_13_1_13_3.htm
"
Håret: Du tappar mindre hår än normalt eftersom fler hårsäckar befinner sig i vilofasen. Vissa upplever därför att deras hår blir fylligare än vanligt. Andra upplever det mest som att deras hår blir tungt och svårstajlat.
Gravidhormonerna kan dessutom förändra ditt hår så att lockigt hår plötsligt blir mindre lockigt och rakt hår kan plötsligt få volym.
Några månader efter att ditt barn fötts återgår du till att tappa hår - och nu i mängder. Du kan tappa upp till 500 hårstrån per dag, men så småningom börjar ditt hår som tur var bete sig normalt igen."
www.alltombarn.se/gravid/det-hander-under-graviditeten-fran-topp-till-ta-1.18285
Här är en som inte har ammat , men ändå tappat hår
www.barntotal.se/gratis_raadgivning/fraagor_och_svar_bebis/haaravfall_efter_graviditet/
"Under graviditeten upplever många kvinnor att deras hår är glansigare och tjockare än vad det normalt är. Och en del säger att deras hår aldrig varit slitnare eller mer stripigt. Båda fenomenen beror sannolikt på att man i stort sett inte tappar något hår under graviditeten. Efter förlossningen och när man ammat cirka 3-4 månader brukar många börja tappa stora mängder hår.
Det är helt normalt och beror på att man nu tappar allt det hår man normalt skulle ha tappat under graviditeten."
www.barnsidan.se/cldoc/96.htm
"Håravfall är vanligt efter förlossningen. Detta beror på att hormonhalten går tillbaka till den normala och att kroppens normala håravfallscykel, som stått stilla under själva graviditeten, kommer igång. Håravfallet kan upplevas som extremt kraftigt, men brukar stanna av efter cirka sex månader."
www.viforaldrar.se/artiklar/2010/05/05/kroppen-efter-forlossning/
"
Förlossning
Efter graviditet upplever många kvinnor håravfall, vilket orsakas av att många hår samtidigt går in i vilo- (telogen-) fas. Inom två till tre månader efter förlossningen märker några kvinnor stora mängder hår i hårborsten eller på kammen. Detta kan pågå i en till sex månader men upphör vanligtvis sedan helt. Situationen orsakas av hormonella ändringar i kvinnans kropp efter förlossningen."
www.ak.se/Operationer_behandlingar/Har/Hartransplantation/Vad_orsakar_haravfall/
"Under graviditet upplever många kvinnor att deras hår ser friskt och starkt ut men under en längre period, 3-6 månader efter graviditeten kan det förkomma en ökad hårlossning. Det beror på det väldiga hormonella förändringarna och håret växer normalt tillbaka. I en del fall dock först efter ett par år"
www.vitaviva-info.com/sv/content/view/full/1501
Nu har jag inte på något vis kollat upp hur trovärdiga sidorna är men det är vad jag hittade på dom första sidorna när jag googlade på håravfall efter graviditet. Det kommer ganska många sånna här trådar då och då och det brukar ibland vara in nån som skriver att dom inte har ammat men ändå tappat hår.