• hysteria

Vill ge ägg

Hej! Har lite frågor kring äggdonationer.

Kan det bara göra på universitetssjukhus?

Vad exakt är det som görs?

Finns det något behov av ägg i Sverige?

Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • Svar på tråden Vill ge ägg
  • Bette
    mulan skrev 2010-04-16 12:30:09 följande:
    Japp! Fast det är inte äggdonation. Jag stod med ena foten i äggdonation för 1½ år sedan men sen löste det sig. Men IVF är det iaf
    Hej,

Såg vilken lång resa ni har gjort hittils. Får du rätt medicinering i samband med IVF? Det finns ju både kortison och trombyl som brukar förbättra chanserna att den lille/lilla stannar kvar.

Kramar

Bette
  • mulan
    Bette skrev 2010-04-16 13:13:13 följande:
    Hej,Såg vilken lång resa ni har gjort hittils. Får du rätt medicinering i samband med IVF? Det finns ju både kortison och trombyl som brukar förbättra chanserna att den lille/lilla stannar kvar.KramarBette
    Har ätit trombyl en gång. Jag ska föreslå det denna gången oxå.
    Kramar!!
    Tänker bli gravid den 20/4
  • Bette
    mulan skrev 2010-04-16 13:20:00 följande:
    Har ätit trombyl en gång. Jag ska föreslå det denna gången oxå. Kramar!!
    Hoppas innerligt att ni får ert efterlängtade plus.

Kram

Bette
  • mulan
    Bette skrev 2010-04-16 14:04:13 följande:
    Hoppas innerligt att ni får ert efterlängtade plus. KramBette
    Tack så mycket !!!
  • hysteria
    mulan skrev 2010-04-16 12:30:09 följande:
    Japp! Fast det är inte äggdonation. Jag stod med ena foten i äggdonation för 1½ år sedan men sen löste det sig. Men IVF är det iaf
    Hoppas verkligen det går vägen för er!
    Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • mulan
    hysteria skrev 2010-04-16 14:32:33 följande:
    Hoppas verkligen det går vägen för er!
    Tack så mycket!!
  • kramiiis

micro: jag tror inte du behöver välja att donera på det sjukhus du tillhör, eller vad man ska säga. Som donator får man nog vända sig vart man vill, man är lika uppskattad över hela landet

Så kontakta det sjukhus du har närmast, eller som det är lättast för dig att ta dig till

kram och stort tack! (är mottagare)

♥I hope a miracle is going to stop by here this spring♥
  • spiralling

Har också läst din historia Mulan och hoppas allt jag kan för dig!!

Omstart: Hej gullevän, ses vi här med Nu är snart din väntan på guldägget över Snart är du gravid vännen!

Önskar er en riktigt skön och avkopplande helg!

• Kithara

Vilken tanke, har aldrig ens tänkt på att mina ägg kan vara till nytta för andra på det viset. Min man hävdar att jag blir gravid bara man tittar på mig, så efter det här barnet är fött och jag slutat amma ska jag verkligen kontakta US här och se om jag kan få donera! Vad häftigt att få hjälpa de som faktiskt vill ha barn istället för att bara låta äggen 'mensas bort'.

Hur är det för de paren som tar emot ägg, får de veta något om donatorn såsom utbildning, social status, ålder eller något sådant? (vet att identitet inte avslöjas men jag hade ju själv velat veta lite om vems gener som skapar mitt framtida barn om ni förstår hur jag menar...)

Hoppas det går bra för dig micro med donationen och lycka till alla barnlösa som väntar på ett plus!

• tulpanflickan
    Kithara skrev 2010-04-16 20:55:52 följande:
    Vilken tanke, har aldrig ens tänkt på att mina ägg kan vara till nytta för andra på det viset. Min man hävdar att jag blir gravid bara man tittar på mig, så efter det här barnet är fött och jag slutat amma ska jag verkligen kontakta US här och se om jag kan få donera! Vad häftigt att få hjälpa de som faktiskt vill ha barn istället för att bara låta äggen 'mensas bort'. Hur är det för de paren som tar emot ägg, får de veta något om donatorn såsom utbildning, social status, ålder eller något sådant? (vet att identitet inte avslöjas men jag hade ju själv velat veta lite om vems gener som skapar mitt framtida barn om ni förstår hur jag menar...) Hoppas det går bra för dig micro med donationen och lycka till alla barnlösa som väntar på ett plus!
    Om du donerar i Sverige har barnet rätt att i "mogen ålder" få reda på vem som är den genetiska mamman.
  • Bette
    tulpanflickan skrev 2010-04-19 06:53:21 följande:
    Om du donerar i Sverige har barnet rätt att i "mogen ålder" få reda på vem som är den genetiska mamman.
    Genetik har ingenting med det biologiska moderskapet att göra. Barnet har rätt att få reda på vem donatorn är, donatorn är donator och ingenting annat.

Bette
  • Kithara
    tulpanflickan skrev 2010-04-19 06:53:21 följande:
    Jo det visste jag, men jag menar om paren som får äggen får veta mer generella saker om donatorn eller helt enkelt inget alls.
  • Caspianne

Tror sjukhusen gör sitt bästa med att matcha hår, ögonfärg och längd.
    Men som mattagarpar i Sverige får man inte veta HUR bra match det är och ännu mindre om utbildning, social status, ålder.
    Men de som donerar får ej vara över 35 år.

STOR eloge till er som donerar & hjälper oss ofrivilligt barnlösa!
    {#lang_emotions_flower}{#lang_emotions_heart}

• Bette

Hej,

En stor eloge säger jag också till er som väljer att donera ägg, tycker att det är fantastiskt gjort av er. Jag skall snart komma igång igen med blodgivning, har varit blodgivare tidigare.

Bette

• pampkin

Har en fråga får donatorn reda på om ägget man donerat gett ett lyckat resultat (att paret som fick ägget fick barn)..är det vanligt att de ta mer än ett ägg när man donerar? kan tänka mig att donera..

• spiralling

Pamkin: Fråga i tråden för äggdonatorer men som jag förstått det får man reda på om paret blivit gravida. Man genomgår en hormonstimulering som donator för att "producera" flera ägg. Samma procedur som vid IVF. Alla äggen befruktas oftast inte eller blir bra embryon så ett ägg hade inte räckt för ett bra resultat.

Gulligt av dig att vilja donera Vi som behöver detta är oerhört tacksamma. Ni är mycket uppskattade! 

• plupp06
    Kithara skrev 2010-04-19 11:45:17 följande:
    Jo det visste jag, men jag menar om paren som får äggen får veta mer generella saker om donatorn eller helt enkelt inget alls.
    Som mottagare (för donationer som genomförs i Sverige) får man enbart reda på donatorns ålder men inget mer. 
  • Charlotta71
    Ni som donerar ägg är guld värda för oss som har problem! Kärlek till er!

Seriös förfrågan efter äggdonator!
    Hej,
    Det här är en seriös förfrågan till Dig som funderat på att bli äggdonator och som helst (för enkelhetens skull) är boende i Stockholm med omnejd. Du skall helst ha egna barn sedan tidigare och vara max 35 år. Vi har hört andra par som fått kontakter denna väg, därav vår förfrågan via Familjeliv.

Jag och min sambo har försökt att få barn i flera år med hjälp av tre inseminationer och 6 fullständiga IVFér. Två IVFér har resultetat i graviditeter men som tyvärr slutat i MA (missfall). Alla dessa behandlingar har vi gjort på privat väg.

Nu har vi kommit fram i Landstingskön och går hos läkare på Huddinge Sjukhus. Han har gett oss två valmöjligheter och det ena är att försöka göra tre nya IVFér eller att vi ska göra äggdonation. Men med tanke på den länga kön för äggdonation så behöver vi en donator då jag är nyss fyllda 39 år och inte hinner göra detta annars. Det handlar om korsdonation, dvs att den som lämnar ägg till "oss", dennes ägg går till något annat par och vi får ägg från annan donator.

Vi har inte bestämt oss ännu vilken väg vi skall gå men läkaren/vi tror att äggkvalitén hos mig troligen är det som gör att vi inte lyckats gå vidare med våra graviditeter. Vi får svar på en missfallsutredning om någon vecka och beroende på vad den säger så kommer vi även att ta beslut vilken väg vi ska gå.

Om det finns någon som är intresserad av att ta en dialog med oss så är det bara att skicka ett meddelande till mig via min inbox.

Kort om oss:
    Vi är 39 respektive 42 år år och uppväxta söder om Stockholm. Vi har varit tillsammans i 3,5 år men känt varandra i nästan 10 år. Vår högsta önskan är att få kröna vårt liv med ett liten men resan dit har varit lång och "skumpig".

Stor kram och trevlig helg,
    Lottis
Svar på tråden Vill ge ägg