Vad äter era katter?
Nyfiken på vad katterna ute i landet äter Torrfoder, vilket? Blötmat, vilken? Får dem både och?
Nyfiken på vad katterna ute i landet äter Torrfoder, vilket? Blötmat, vilken? Får dem både och?
Mjukmat i form av mjau och bozita samt kött och ben. Torrfoder är ingen lämplig kost för katter så det utfodrar jag inte med.
Här äts det torrfoder RC Urinary och blötmat morgon och kväll! vattenskål finns tillgänglig hela dagen med färskt vatten 2 gånger om dagen.
Men med blötmat kan du ju välja två saker som gör det bättre än Orijen:
1) inga mängder potatis, grönsaker, bär och knepiga örter
2) inte den stora mängden fisk
Det finns mig veterliget inget torrfoder som har samma låga halt som blötmat, så nej det är inte lämpligt för katter. Dessutom är det extremt ovanligt att katter dricker tillräckligt och få ägare vet ens hur mycke katterna dricker - skall dricka.
Jag föredrar blötmat till mina katter men två av mina tvärvägrar (och ja, de har mer tålamod än mig) så de får sitt torrfoder men de är faktiskt bra på att dricka vatten.
Vi har en vattenfontän och de dricker sina ca två dl varje dygn (per katt).
Så det är inte alla katter som dricker för lite. Men visst generellt sett (och det var det du utgick ifrån) så är det mest naturliga för katter att få i sig vätska genom maten.
Hej, jag är ny på det här med katter! Mina är 7 månader gamla och vi ger dem 100g våtfoder var två ggr om dagen,dessutom en "grabbanäve" med torrfoder till varje måltid. Är det för mycket eller...De är utekatter som bor i en tillbyggnad och kan komma och gå som dom vill.
Vår 5 mån katt får
Bozita blötfoder och torrfoder för kattunge. Ska nog byta ut torrfodret till något utan spannmål.
Hon älskar även köttbitar, kyckling och köttfärs
Mjau blötfoder 3 gånger om dagen men på senaste tiden har dom börjat äta pussie då dom har tröttat på mjau.
Men kommer byta tillbaka när dom tröttnar igen.
Sen brukar dom få tonfisk på fredagar.
Torrfoder har dom framme hela tiden (spannmålsfritt) från Applaws. Men det äter dom bara om jag inte är hemma i princip.