• lillplutt

Vad äter era katter?

Nyfiken på vad katterna ute i landet äter Torrfoder, vilket? Blötmat, vilken? Får dem både och?

• Svar på tråden Vad äter era katter?
  • Lakino
    Soul skrev 2010-05-01 20:30:48 följande:
    Våra två katter får Orijen torrfoder. Det är helt fritt från spannmål, vilket är att rekommendera. De har fri tillgång till att äta när de vill och vi fyller på så snart det börjar ta slut. Det fungerar utmärkt och de äter inte mer än de behöver. Det naturliga för en katt är små och många matstunder. De är småätare.Viktigt när det gäller torrfoder är att se till att katten får i sig vatten. Ställ inte vattenskålen vid maten, katter vill dricka på andra ställen. Vi har en skål i badrummet och en i hallen och de måste fyllas på varje dag.Hmm, sen får jag väl erkänna att jag smiter åt den ena katten en skinkbit då och då. Jag vet att det inte är bra, det är alldeles för salt för en katt, men hon älskar det så ,,,
    fast här har vi problem med förstopning,och den katten behöver vila magen,så de får bara morgon och kväll...
  • Kantarellen

Mjukmat i form av mjau och bozita samt kött och ben. Torrfoder är ingen lämplig kost för katter så det utfodrar jag inte med.

• Soul
    Kantarellen skrev 2010-05-01 23:11:59 följande:
    Mjukmat i form av mjau och bozita samt kött och ben. Torrfoder är ingen lämplig kost för katter så det utfodrar jag inte med.
    Torrfoder är alldeles utmärkt mat så länge katten får i sig tillräckligt med vätska på annat sätt samt att det är ett bra foder utan spannmål.
  • LunaLunatic
    Soul skrev 2010-05-02 08:28:57 följande:
    Torrfoder är alldeles utmärkt mat så länge katten får i sig tillräckligt med vätska på annat sätt samt att det är ett bra foder utan spannmål.
    Vad är det som gör potatis, äpplen, vinbär etc så bra?
    Bara nyfiken.
  • Pyret85

Här äts det torrfoder RC Urinary och blötmat morgon och kväll! vattenskål finns tillgänglig hela dagen med färskt vatten 2 gånger om dagen.

• Soul
    LunaLunatic skrev 2010-05-02 09:04:34 följande:
    Vad är det som gör potatis, äpplen, vinbär etc så bra? Bara nyfiken.
    Vet inte, så pass insatt är jag inte. Däremot vet jag att det inte är skadligt för katten, vilket spannmål är. Tror det är svårt att hitta ett foder som är 100% kött/fisk om man inte lagar maten själv. Det foder vi har valt på rekommendation av veterinär , Orijen, har en hög animalisk procent (75%) och innehåller inget spannmål. Det finns mängder med dåliga torr- och blötfoder. Min poäng är att blötfoder inte behöver vara bättre än torrfoder. Det viktiga är att man väljer ett foder med hög kvalitet och ser till att katten får i sig det det behöver inkl vätska.
  • LunaLunatic

Men med blötmat kan du ju välja två saker som gör det bättre än Orijen:
    1) inga mängder potatis, grönsaker, bär och knepiga örter
    2) inte den stora mängden fisk

• Kantarellen

Det finns mig veterliget inget torrfoder som har samma låga halt som blötmat, så nej det är inte lämpligt för katter. Dessutom är det extremt ovanligt att katter dricker tillräckligt och få ägare vet ens hur mycke katterna dricker - skall dricka.

• Fru U

Jag föredrar blötmat till mina katter men två av mina tvärvägrar (och ja, de har mer tålamod än mig) så de får sitt torrfoder men de är faktiskt bra på att dricka vatten.

Vi har en vattenfontän och de dricker sina ca två dl varje dygn (per katt).

Så det är inte alla katter som dricker för lite. Men visst generellt sett (och det var det du utgick ifrån) så är det mest naturliga för katter att få i sig vätska genom maten.

Svaren bor i hjärtat
  • ny MISStr

Hej, jag är ny på det här med katter! Mina är 7 månader gamla och vi ger dem 100g våtfoder var två ggr om dagen,dessutom en "grabbanäve" med torrfoder till varje måltid. Är det för mycket eller...De är utekatter som bor i en tillbyggnad och kan komma och gå som dom vill.

• milli79

Vår 5 mån katt får

Bozita blötfoder och torrfoder för kattunge. Ska nog byta ut torrfodret till något utan spannmål.

Hon älskar även köttbitar, kyckling och köttfärs

• Brazillove

Mjau blötfoder 3 gånger om dagen men på senaste tiden har dom börjat äta pussie då dom har tröttat på mjau.

Men kommer byta tillbaka när dom tröttnar igen.

Sen brukar dom få tonfisk på fredagar.

Torrfoder har dom framme hela tiden (spannmålsfritt) från Applaws. Men det äter dom bara om jag inte är hemma i princip.

Svar på tråden Vad äter era katter?