• SaSa och så en till

Bör man bjuda hela klassen?

Min dotter har, tillsammans med alla andra i klassen, blivit bjudna på diverse födelsedagskalas under terminen som gått (min dotter går i förskoleklass).
    Nu undrar jag vad som är "regel".
    Bör man alltid bjuda hela klassen när barnet fyller? Även om kalaset är mitt i sommarlovet?
    När jag var liten bjöd man bara de man faktiskt lekte med....

• Svar på tråden Bör man bjuda hela klassen?
  • invo

Och inbjudningar skickar vi alltid i posten!

• bubblan79

vi tänkte oxå ALLA ELLER INGEN när makens dotter fyllde år och skulle bjuda till kalas i årskurs 1.
    hon valde då alla fast hon inte ville bjuda alla och hon slog ihop sitt kalas med en kompis i samma klass så vi var 4 vuxna på 22 barn...............

ALDRIG MERA!! Nu förstår vi varför hon inte ville ha med en del för dom ungarna var helt hmm.. ja något passande ord..... vilka skitungar. och deras föräldrar som kom och lämna var ju inte mycke bättre så nästa kalas får hon bjuda precis vilka hon vill.. dock inte hela klassen utan 2 typ utan vi sa att nästa kalas får hon bjuda max 10 st och då väljer hon själv om det blir från klassen eller "hemmifrån"

Vi var alltså 4 vuxna på 22 barn och vi var helt slut och svettiga och kalaset varade endast i 2 timmar.
    Tydligen så har ju den stackars fröken i skolan samma problem och hon är ju ensam.. usch och fy vilken arbetssituation.... i det läget blir det ju tyvärr att det bara är de stökiga och tykna barnen som får uppmärksamhet eftersom man måste passa dom extra mycket så dom inte förstör eller rymmer eller slåss och de barn som sköter sig får ingen uppmärksamhet vilket kändes jättefel för alla oss 4 vuxna

(¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • invo

Oavsett hur barnen sköter sig så tycker jag att det blir på tok för många barn när man ska ha kalas hemma, 22 barn som ska äta och fika det blir lite mkt... Enligt mig i alla fall.

• bubblan79

ja vi hyrde ju en lokal men det var inte heller så smart med så många och en del som bara var ute efter att förstöra saker och bara jävlas.... lyssna på barnen kanske man ska säga fast det känns ju inte rätt att ta hela klassen utom 2 tycker jag. kommer ju oxå ihåg hur det var att aldrig få vara med men jag var inte stökig av mig. hade bara inget gemensamt med dom i klassen.

(¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • Punkster

Hehe, jag jobbar på fritids och där har vi ungefär 25 barn på 2 personal. Man vänjer sig Skrattande

• Flerbarnsamma3

Självklart bjuder man alla! Det går faktiskt att se till att man är fler vuxna om man tycker det är svårt att ta hand om alla själva, och är det någon som har särskilda problem tex är utåtagerande kan man faktiskt be dens förälder att vara med. Men man utelämnar inga barn i en klass bara för att man själv är bekväm ovh tycker det är jobbigt med många barn, eller för att ens barn bara vill bjuda några. Det är utfrysning och inget man som förälder vare sig ska acceptera hos sig själv eller hos sina barn. Har man trångt kan man billigt hyra parklekens hus, och kalas behöver inte bli dyra alls. Lite lekar, bullar och saft räcker långt. Vill man absolut inte bjuda alla, så får man bjuda antingen tjejerna eller killarna. Allt annat är bristande föräldraskap!!

• Tuffen

Vi bjuder inte alla. I sonens klass går en pojke som är med i JV och han får inte gå på födelsedagskalas. Det gjorde de klart för oss första gången vi bjöd honom på sonens kalas, och sedan dess bjuder vi alla utom just honom. Varför skicka en inbjudan och genera familjen när vi vet att de ändå tackar nej? 

• Bonanza
    Flerbarnsamma3 skrev 2012-05-23 22:00:58 följande:
    Självklart bjuder man alla! Det går faktiskt att se till att man är fler vuxna om man tycker det är svårt att ta hand om alla själva, och är det någon som har särskilda problem tex är utåtagerande kan man faktiskt be dens förälder att vara med. Men man utelämnar inga barn i en klass bara för att man själv är bekväm ovh tycker det är jobbigt med många barn, eller för att ens barn bara vill bjuda några. Det är utfrysning och inget man som förälder vare sig ska acceptera hos sig själv eller hos sina barn. Har man trångt kan man billigt hyra parklekens hus, och kalas behöver inte bli dyra alls. Lite lekar, bullar och saft räcker långt. Vill man absolut inte bjuda alla, så får man bjuda antingen tjejerna eller killarna. Allt annat är bristande föräldraskap!!
    Det är ju MYCKET sämre att bjuda bara killarna eller tjejerna! Så min son som är kompis med massor av tjejer ska inte få bli bjuden på kalas på grund av en sån regel, men tjejer som kanske inte alls är vänner med födelsedagsbarnet ska bli det bara pga vad de har mellan benen?

Det är ingen allmän rättighet att få bli bjuden på kalas. Är man dum och elak mot födelsedagsbarnet kan man självklart inte förvänta sig att bli bjuden. Däremot utesluter man inte 2-3 från en hel klass, men det är helt okej att till exempel bjuda 8 av 14 eller liknande.  
  • Mälaröbo

Vilken skev världsbild du verkar ha... Jag lägger krutet på att lära mina barn att alla inte kan bjuda alla varje gång. Det har resulterat i att det inte ens höjer ett ögonbryn om nån har kalas och de inte är bjudna.
    Det är för mig mycket viktigare att lära dem att inte ta allt personligt än att försöka ljuga i dem att världen är rättvis.

Min son har 53 st i sin klass, och det är inte ok att bara slänga ur sig att alla SKA bjuda alla annars är man en dålig förälder.  Barnsligt och omoget och tyvärr nåt du (och säkert dina barn) kommer att få lida för senare.
  • ventilera mera
    Jag skulle ju snarare säga att bristande föräldraskap är en bra beskrivning av din inställning. Att inte kunna se saker från andras perspektiv och sätta sig in i andras situationer utan bara kasta fram löjliga påstååenden och anklagelser och framhäva sin egen förträfflighet är väl en brist om något.

Men det är ju tur att DU är nöjd med DIG SJÄLV eftersom alla ANDRA är så DÅLIGA...
  • ZuMa

Jag tycker att det är en avvägningsfråga. antingen så bjuder man alla, eller så bjuder man bara ett fåtal. Jag tycker inte att man bjuder större delen, för det blir väldigt tydligt för de som inte blir bjudna då. I min sons klass (åk 2) där brukar alla bjuda alla (alla killar/alla tjejer eller hela klassen). Sen har det varit någon som haft kalas med bara några få, typ 3-4 st från klassen bara.

• Anne69

Intressant tråd.....innan jag läst har jag alltid tänkt att det är smakligt att bjuda alla om man kan. Men efter detta tänker jag att mina barn ska få bjuda dem de vill......och inga andra. Inser att det ju är så man själv gör som vuxen, varför ska vi ta ifrån barnen det?

• Flerbarnsamma3

Inte konstigt att det är så mycket sociala problem i skolan, med de attityder som några här uppvisar.  Ni förespråkar att man ska utesluta vissa barn ur aktiviteter som rör en större grupp av barn ur samma gemenskap (klassen). Det är utfrysning, vilket är en typ av mobbing.

Att inte förstå så enkla och självklara saker som att man bjuder alla (eller bara tjejer/killar om man inte har kompisar av båda könen, och inte vill bjuda alla) på kalas ÄR bristande föräldraskap samt bristande vuxenskap. Att uppmuntra sina barn till att gruppera sig inom klassen och utesluta vissa, och sedan förstärka det genom kalas där bara vissa är bjudna är mycket dåligt för gruppen i sin helhet, vilket drabbar alla barn, även det egna, i förlängningen.

Mina barn är numera ur kalasåldern, men jag är väldigt glad att vi alla år tog det lilla omakat att alltid bjuda alla, och även på andra sätt försökte hjälpa till att stärka klassens gemenskap, istället för tvärtom som vissa här förespråkar. 

För några år sedan var det självklart för i princip alla att man inte uteslöt vissa när man bjöd till kalas, men det verkar ha skett en  attitydförändring. En mer egocentrerad och bekväm föräldrageneration verkar bre ut sig, förstår jag på vänner som har yngre barn, och det bekräftas av inläggen här ovanför.

Trist. Sådant skapar en tråkig social miljö för alla barn i klassen. 

Har man en klass på 53 barn som någon ovan, finns det säkert något annat "sjysst" sätt att dela in, tex killar/tjejer eller gul resp. grön grupp, eller något annat som inte innebär att man väljer och vrakar, utan att man har en sjysst attityd av att inte vilja utesluta någon.

Om den uteslutande attityden som vissa ovan har, verkligen är på väg att bre ut sig, kommer vi se ett ökat problem med mobbing och social oro i skolarna framöver. Ni har ju då lärt era barn att det är ok att utesluta vissa, och då har ni också gett era barn den inre oron att de också kan bli uteslutna vilket kommer att innebära att de kommer att agera osjysst mot andra för att försöka säkra sin egen position. Vilket leder till mobbing/utfrysning i förlängningen. Och era egna barn kan hamna på vilken sida som helst av detta, att vara uteslutande är ingen garanti för att inte själv bli utesluten. Vill ni verkligen bidra till det? 

Alternativet är att lära barnen att inkludera, vilket skapar lugna trygga barngemenskaper som kommer att acceptera varandra trots olikheter, och där alla, även era egna barn, kommer att känna sig trygga  och må bra.

Självklart beror detta inte enbart på kalasen, men dessa är en synlig del av den totala attityd som varje förälder förmedlar till sitt barn. 

• Mälaröbo
    Flerbarnsamma3 skrev 2012-05-25 12:12:34 följande:
    Inte konstigt att det är så mycket sociala problem i skolan, med de attityder som några här uppvisar.  Ni förespråkar att man ska utesluta vissa barn ur aktiviteter som rör en större grupp av barn ur samma gemenskap (klassen). Det är utfrysning, vilket är en typ av mobbing.

Att inte förstå så enkla och självklara saker som att man bjuder alla (eller bara tjejer/killar om man inte har kompisar av båda könen, och inte vill bjuda alla) på kalas ÄR bristande föräldraskap samt bristande vuxenskap. Att uppmuntra sina barn till att gruppera sig inom klassen och utesluta vissa, och sedan förstärka det genom kalas där bara vissa är bjudna är mycket dåligt för gruppen i sin helhet, vilket drabbar alla barn, även det egna, i förlängningen.

Mina barn är numera ur kalasåldern, men jag är väldigt glad att vi alla år tog det lilla omakat att alltid bjuda alla, och även på andra sätt försökte hjälpa till att stärka klassens gemenskap, istället för tvärtom som vissa här förespråkar. 

För några år sedan var det självklart för i princip alla att man inte uteslöt vissa när man bjöd till kalas, men det verkar ha skett en  attitydförändring. En mer egocentrerad och bekväm föräldrageneration verkar bre ut sig, förstår jag på vänner som har yngre barn, och det bekräftas av inläggen här ovanför.

Trist. Sådant skapar en tråkig social miljö för alla barn i klassen. 

Har man en klass på 53 barn som någon ovan, finns det säkert något annat "sjysst" sätt att dela in, tex killar/tjejer eller gul resp. grön grupp, eller något annat som inte innebär att man väljer och vrakar, utan att man har en sjysst attityd av att inte vilja utesluta någon.

Om den uteslutande attityden som vissa ovan har, verkligen är på väg att bre ut sig, kommer vi se ett ökat problem med mobbing och social oro i skolarna framöver. Ni har ju då lärt era barn att det är ok att utesluta vissa, och då har ni också gett era barn den inre oron att de också kan bli uteslutna vilket kommer att innebära att de kommer att agera osjysst mot andra för att försöka säkra sin egen position. Vilket leder till mobbing/utfrysning i förlängningen. Och era egna barn kan hamna på vilken sida som helst av detta, att vara uteslutande är ingen garanti för att inte själv bli utesluten. Vill ni verkligen bidra till det? 

Alternativet är att lära barnen att inkludera, vilket skapar lugna trygga barngemenskaper som kommer att acceptera varandra trots olikheter, och där alla, även era egna barn, kommer att känna sig trygga  och må bra.

Självklart beror detta inte enbart på kalasen, men dessa är en synlig del av den totala attityd som varje förälder förmedlar till sitt barn. 
    OMG.... Du pratar om att saker ÄR på ett visst sätt, men i själva verket är det dina åsikter som du lindar in för att få dem att låta som fakta.

Det finns många sätt att bjuda in till kalas utan att det behöver leda till utfrysning och mobbing. Bla kan man bjuda olika varje gång tills alla fått komma, eller så kan man noga se till att det inte blir en liten grupp objudna utan en större.

Mina barn blir ibland inkluderade och ibland uteslutna och min roll som förälder är INTE att se till att alla inkluderar alla, utan tvärtom är min roll att stärka mitt barn så att det kan hantera besvikelser och motgångar.  Jag vill inte tvinga mitt barn att umgås med barn som de inte VILL umgås med, lika lite som JAG vill umgås med folk som jag inte tycker om.

Sen ställer jag mig lite tvekande till din insmugna kommentar om att DIN föräldragenerationgeneration  minnsann gjorde annorlunda.... Känner du alla i DIN generation?? Du tror inte att olika orter/skolor i alla tider haft en egen kalaskultur?? Vet du ens vilken generation vi som tycker annorlunda nu kommer från?
    I mina barns klasser bjuder INGEN alla. Det finns inte resurser till det helt enkelt och jag kan inte för mitt liv förstå hur du så tvärsäkert kan dra så stora växlar på det.... 
  • strojes

När min äldsta tjej fyllde 7 i februari så bjöd hon tjejerna från förskoleklassen. Några har bjudit alla och några har bjudit tjejer eller killar. Så länge man inte tex bjuder 5 av 6 tjejer tex så är det ok att inte bjuda alla.

• Anne69

En undran jag har.....bjuder barnen verkligen bara barn från just sin klass? Mina barn har flera andra vänner som de umgås med - hur gör ni då?

• toccata
    Punkster skrev 2010-09-09 20:37:30 följande:
    Hehe, jag jobbar på fritids och där har vi ungefär 25 barn på 2 personal. Man vänjer sig Skrattande

Vi har 55 barn på 3 personal. Lyxigt du verkar ha Flört.
  • toccata

Det som kan vara trist med att bjuda vissa är att det ofta är samma barn som aldrig blir bjudna och att kalasinbjudningar ofta används som ett maktmedel på fritids på ett sätt som kanske skulle förvåna många 

Delas inbjudningarna ut till vissa i skolan så blir det ju liksom lite som om det sker i skolans regi. Dessutom kommer det att pratas om det på skoltid. Snart vet alla vilka som inte är inbjudna och utanförskapet för de som aldrig blir bjudna cementeras ännu mer. 

Sköter man inbjudningarna privat, vilket jag mycket väl tycker man kan göra om man önskar, så slipper man faktiskt nästan alla negativa följder ovan.  

Svar på tråden Bör man bjuda hela klassen?