Flerbarnsamma3 skrev 2012-05-25 12:12:34 följande:
Inte konstigt att det är så mycket sociala problem i skolan, med de attityder som några här uppvisar. Ni förespråkar att man ska utesluta vissa barn ur aktiviteter som rör en större grupp av barn ur samma gemenskap (klassen). Det är utfrysning, vilket är en typ av mobbing.
Att inte förstå så enkla och självklara saker som att man bjuder alla (eller bara tjejer/killar om man inte har kompisar av båda könen, och inte vill bjuda alla) på kalas ÄR bristande föräldraskap samt bristande vuxenskap. Att uppmuntra sina barn till att gruppera sig inom klassen och utesluta vissa, och sedan förstärka det genom kalas där bara vissa är bjudna är mycket dåligt för gruppen i sin helhet, vilket drabbar alla barn, även det egna, i förlängningen.
Mina barn är numera ur kalasåldern, men jag är väldigt glad att vi alla år tog det lilla omakat att alltid bjuda alla, och även på andra sätt försökte hjälpa till att stärka klassens gemenskap, istället för tvärtom som vissa här förespråkar.
För några år sedan var det självklart för i princip alla att man inte uteslöt vissa när man bjöd till kalas, men det verkar ha skett en attitydförändring. En mer egocentrerad och bekväm föräldrageneration verkar bre ut sig, förstår jag på vänner som har yngre barn, och det bekräftas av inläggen här ovanför.
Trist. Sådant skapar en tråkig social miljö för alla barn i klassen.
Har man en klass på 53 barn som någon ovan, finns det säkert något annat "sjysst" sätt att dela in, tex killar/tjejer eller gul resp. grön grupp, eller något annat som inte innebär att man väljer och vrakar, utan att man har en sjysst attityd av att inte vilja utesluta någon.
Om den uteslutande attityden som vissa ovan har, verkligen är på väg att bre ut sig, kommer vi se ett ökat problem med mobbing och social oro i skolarna framöver. Ni har ju då lärt era barn att det är ok att utesluta vissa, och då har ni också gett era barn den inre oron att de också kan bli uteslutna vilket kommer att innebära att de kommer att agera osjysst mot andra för att försöka säkra sin egen position. Vilket leder till mobbing/utfrysning i förlängningen. Och era egna barn kan hamna på vilken sida som helst av detta, att vara uteslutande är ingen garanti för att inte själv bli utesluten. Vill ni verkligen bidra till det?
Alternativet är att lära barnen att inkludera, vilket skapar lugna trygga barngemenskaper som kommer att acceptera varandra trots olikheter, och där alla, även era egna barn, kommer att känna sig trygga och må bra.
Självklart beror detta inte enbart på kalasen, men dessa är en synlig del av den totala attityd som varje förälder förmedlar till sitt barn.
OMG.... Du pratar om att saker ÄR på ett visst sätt, men i själva verket är det dina åsikter som du lindar in för att få dem att låta som fakta.
Det finns många sätt att bjuda in till kalas utan att det behöver leda till utfrysning och mobbing. Bla kan man bjuda olika varje gång tills alla fått komma, eller så kan man noga se till att det inte blir en liten grupp objudna utan en större.
Mina barn blir ibland inkluderade och ibland uteslutna och min roll som förälder är INTE att se till att alla inkluderar alla, utan tvärtom är min roll att stärka mitt barn så att det kan hantera besvikelser och motgångar. Jag vill inte tvinga mitt barn att umgås med barn som de inte VILL umgås med, lika lite som JAG vill umgås med folk som jag inte tycker om.
Sen ställer jag mig lite tvekande till din insmugna kommentar om att DIN föräldragenerationgeneration minnsann gjorde annorlunda.... Känner du alla i DIN generation?? Du tror inte att olika orter/skolor i alla tider haft en egen kalaskultur?? Vet du ens vilken generation vi som tycker annorlunda nu kommer från?
I mina barns klasser bjuder INGEN alla. Det finns inte resurser till det helt enkelt och jag kan inte för mitt liv förstå hur du så tvärsäkert kan dra så stora växlar på det....