AnnaOlsson skrev 2010-04-18 23:03:15 följande:
"kommit längre"??? Som i "bortse från fakta och inrikta oss på att bli känslostyrda"? Om de syskon som är riktiga syskon inte känner sig som syskon, är de inte syskon då? Så borde det ju rimligtvis vara ifall de som inte är syskon men känner sig som det "är" syskon. Låter vrickat i mina öron eftersom genetik inte går att varken känna bort eller känna fram. Hur har ni fått till det att de har samma rättigheter/skyldigheter gällande egendom, om ex du med barn sedan innan går bort så ärver inte din sambo någonting utan allt delas lika till barnen påstuds, ev en god man som tar hand om rubb och stubb? Om ett särkullsbarn vill ha ut sina pengar spelar det väl ingen roll vad ni skrivit. Resonemanget med "halva individer" är bara löjligt så det går jag inte ens in på.
Jadu, förutom den lagliga laglotten (som skiljer mellan barnen) har alla barnen samma arvsrätt från mig och sin pappa.
Min sambo ärver det gemensamma boendet och sakerna utanför har vi sett till att båda står på (ex bilen). Men det spelar ingen roll i för sig eftersom vi snart är gifta. Så vi har ganska skyddat bo.. Oroa dig inte. Men det krävs en duktig jurist för att få det bra skrivet. Det enda som särkullbarnet kan kräva ut är sin laglott om testamenten finns men laglotten faller även ut till de andra barnen. Dock gäller det bara det som sambolagen innefattar. Resten måste man se till. Även försäkringar och dyl kan man ordna att sambon är den som ärver. Så, läs på juridiken lite. Det du säger gäller bara om man inte skrivit något testamente, men har man skrivit så kan man skydda varandra ganska gott.
Och ja, jag trodde att man kommit längre idag än att behöva diskutera blodsband. För vem spelar det roll? Inte våra barn i alla fall. Att hålla på att särskilja syskon som lever i en och samma familj beroende på vem som är pappa eller mamma tycker jag är lägga energi på onödigt tjafs.
Och jag har i lagens mening halvsyskon också, men vi lever som helsyskon och har vuxit upp tillsammans så jag tänker aldrig på att vi är #halva syskon#. Svammel!
Hur blir det för de som adopterats var för sig till samma familj? De är ju inte syskon, fast lever som sådana? Hur ska vi benämna det?